12.10.2017

Alastaron moottorirata uudistuu – edessä historian suurin investointi

Alastaro Circuit saa kokonaan uuden pinnoitteen ja sen jälkeen suunnitelmissa on radan jatkaminen 4,5 kilometrin pituiseksi.

Alastaron moottorirata saa kauden 2017 päätteeksi kokonaan uuden pinnoitteen, ensimmäistä kertaa kolmenkymmenen vuoden historiansa aikana.

Seuraava askel Alastaron moottoriurheilukeskuksen kehittämisessä on radan jatkaminen nykyisestä kolmesta kilometristä neljän ja puolen kilometrin pituiseksi. Silloin se ylittää FIA:n neljän kilometrin vähimmäisvaatimuksen, ja mahdollistaa kansainvälisten kilpailujen järjestämisen radalla.

Formula 1- tai MotoGP-kisoja radalle ei silti kannata odottaa, sillä niiden edellyttämät fasiliteetit ovat liian kalliita rakentaa.

Itse radan lisäksi myös tulo- ja paluutiet saavat uuden pinnoitteen.

Uuden pinnoitteen saa itse moottoriradan lisäksi myös kaikki tulo- ja paluutiet, eli kyseessä on todella mittava urakka. Lemminkäinen asfaltoi 9-12 metrin levyisen radan saumattomasti, mikä tekee radan pidosta tasaisemman ja parantaa ajettavuutta erityisesti moottoripyörillä.

Rata-alue on erittäin tasainen ja turva-alueet hyvät.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähes 30 vuoden taistelu ympäristöluvasta

Ratahanke lähti alunperin liikkeelle Robert Lappalaisen ideasta 1980-luvun loppupuolella.

Rata toimi pitkään sijoituspaikkaluvan turvin, ja radan kehittämistä hidastivat toistuvat valitukset muun muassa melusta. Niitä käsiteltiin eri oikeusasteissa ja vasta vuoden 2014 syksyllä saatu pysyvä ympäristölupa nosti toiminnan sellaiselle pohjalle, että radan kehittäminen ja siihen investointi on mahdollista.

Radan leveys on keskimäärin 9-12 metriä. Päällystys tehdään saumattomasti, mikä parantaa ajettavuutta ja samalla turvallisuutta erityisesti moottoripyörillä

Ratayrittäjä Tero Tupala kertoikin valitusten käsittelyn aikana, että viranomaisten kanssa toimiminen on äärimmäisen helppoa, mutta valittaminen on Suomessa on tehty liian helpoksi ja halvaksi.

Rata-alue sijaitsee pohjavesialueella, mikä on saanut aikaan muun muassa kiellon harjoittaa kilpailutoimintaa diesel-ajoneuvoilla sekä päällystettyjen alueiden ulkopuolella. Käytännössä se on tarkoittanut kuorma-autokisojen sekä jokamiehenluokan kisojen loppumista alueella.

Pääsuoran jatkeeksi rakennetulla kiihdytyssuoralla järjestetään vuosittain mm. lajin EM-osakilpailu, Nitronationals.

Uusi saumaton päällyste suojaa samalla paremmin myös radan alla olevaa pohjavettä.

Tulevia kehittämishankkeita tukee myös valtio ja urheilu- ja kulttuuriministeriö, mikä ratayrittäjän oman rahoituksen kanssa yhdessä mahdollistaa radan päällystämisen ja laajentamisen.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Luetuimmat