11.6.2018

Ajatuksia autoista: jotain rajaa hybrideihin

Volkswagen Golf 1.5 TSI EVO BlueMotion Variant Comfortline DSG

Mikrohybridit, itse lataavat hybridit, kaasuhybridit… automaailman käsitys sanalle hybridiauto on hyvin laaja ja epäjohdonmukainen.

Törmäsinpä eräänä päivänä tiedotteeseen Volkswagen Golf -malliston uudesta polttoainetaloudellisesta mikrohybridistä. Tieto hätkähdytti. Luulin olleeni varsin hyvin perillä Volkswagenin moottorisuunnitelmista ja Golf-mallistosta, mutta mitään GTE-mallista poikkeavia hybridihuhuja en ollut kuullut.

Tiedotteen luettuani olo oli vähintäänkin hölmistynyt. Mainostettu autohan oli ollut Moottorin koeajossa jo marraskuussa!

Kyseinen auto kantaa nimeä Volkswagen Golf 1.5 TSI ACT BlueMotion. Se on siis pihi 130-hevosvoimainen bensiiniauto, joka säästää polttoainetta muun muassa sylinterien lepuutustoiminnolla, Miller-työkierrolla (myöhäistetty imuventtiilien sulkeutuminen, kuten Atkinson-syklissä) ja muuttuvageometrisella turboahtimella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaihteisto tekee mikrohybridin

Entä sitten se mikrohybridi? Sellaiseksi Golf muuttuu, valmistajan mukaan, kun auton varustaa kaksoiskytkinvaihteistolla. Sen kanssa Golf osaa rullatessa avata kytkimen, sammuttaa moottorin ja päästää auton rullaamaan. Tällaisessa tilanteessa auton sähkötarpeesta vastaa perinteistä lyijyakkua täydentävä 12 voltin litiumioniakku. Käytännössä auto siis säästää polttoainetta sammuttamalla moottorin silloin, kun sitä ei tarvita.

Volkswagenin järjestelmä on hienostunut ja pätevä, mutta sen rinnastaminen hybridiin vaatii melkoista myyntimiehen hymyä.

Hybridin määritelmä

Perinteisestihän automaailmassa hybridiautoksi on nimitetty järjestelmää, jossa autossa on kaksi erillistä, mutta sulavasti yhteen toimivaa voimanlähdettä. Esimerkiksi Toyota Prius vaihtelee jatkuvasti poltto- ja sähkömoottorien välillä sen mukaan, kumpi juuri silloin sattuu toimimaan tehokkaammin.

Toyota Prius Plug-in

Nyt hybrideillä ansiokasta pioneerityötä tehnyt Toyotakin on lähtenyt erikoiselle viestintälinjalle ja nimennyt hybridinsä itse lataaviksi hybrideiksi. Älytön termi ei oikeasti tarkoita mitään, sillä ”itse lataaminen” tarkoittaa juuri sitä energian talteenottoa jarrutuksissa, mikä on alusta asti ollut koko hybridisähköauton idea.

Käytännössä Toyota halunnee vain häivyttää sitä faktaa, ettei sen mallistosta löydy kuin yksi ladattava hybridi, Prius Plug-in. Mitenköhän sitä myydään asiakkaille, kun halvemmat mallit lupaavat hoitavan latauksen itse?

Kaasuhybridi?

Varsinaisen voiton hybridimarkkinoinnissa vetää kuitenkin Seat. Espanjalaismerkin mallistosta ei löydy yhtään oikeaa hybridiautoa, mutta silti se ylpeilee peräti viiden kaasuhybridin joukolla. Sekä kaasulla että bensiinillä kulkevissa autoissa on toki kaksi energialähdettä, mutta vain yksi varsinainen kone: kemiallista energiaa mekaaniseksi liikkeeksi muuntava polttomoottori. Seatin strategia kolkuttelee hybridimääritelmän äärilaitoja, ja jos siitä voidaan puhua hybridinä, voidaan termi saman tien ulottaa myös niin sanottuihin flexfuel-autoihin, jotka voivat kulkea bensiinillä, E85-etanolilla tai näiden sekoituksella.

Seat Ibiza TGI

Terminä hybridi on vaikeasti määriteltävä, mutta monimutkaistetaanpa sitä vielä lisää. Onhan sähköavusteinen polkupyöräkin eräänlainen hybridi, sillä siinä liike-energiaa syntyy sähkömoottorista ja ihmisestä. Jokainen sähköpolkupyöräilijä voi siis ylpeästi todeta olevansa muodikkaasti hybridi.

Auton vapaapäivä

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat