Ajoneuvot | Autonäyttely | Geneve 2018 | 12.3.2018

Aerodynamiikan alttarilla – Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS siirtyy seuraavaan sukupolven pienten, mutta merkittävien muutosten saattelemana.

Jaa artikkeli

Porsche 911 GT3:ssa ei ihan hurjasti ole paranneltavaa, mutta se on saksalaisinsinööreille pieni hidaste. Ärsytetty RS-muunnos on kuin tavallisen GT3:n vieläkin teroitetumpi versio. Geneven autonäyttelyssä autoa pääsi ihmettelemään ensimmäisen kerran.

Uusitun RS:n sydän on nelilitrainen bokserimoottori, joka kiertää nyt tavallisen GT3:n tapaan komeat 9 000 kierrosta minuutissa. 520 hevosvoiman huipputeho riittää 3,2 sekunnin kiihtyvyyteen nollasta sataan. Huippunopeutta uutuudelle luvataan 312 kilometriä tunnissa.

Porsche 911 GT3 RS

Aerodynaamista edistystä

Ensivilkaisulla uutuus muistuttaa edeltäjäänsä, jossa Porsche muun muassa esitteli etulokasuojien takareunojen ilma-aukot. Nyt ilmavirtaa pyörien tieltä ohjaavat kanavat ovat entistä isommat. Konepeltiin taas on tuotu 911 GT2 RS -mallista tutut NACA-aukot, jotka ohjaavat jäähdytysilmaa etujarruille. Edeltävään RS-malliin verrattuna myös etupuskurin ilmanottoaukkojen ilmanohjaimia on hiottu. Etuhuulen jatke lokasuojia kohti on muotoiltu uudelleen niin, että ilmavirta etupyörien ohi pysyy mahdollisimman tasaisena. Kylkeä taas koristavat entistä suuremmat ilmakanavat.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Alusta uusiksi, painoa pois

Päivitys on kohentanut myös auton alustaa. Jousia on jäykistetty erityisesti edessä, ja kallistuksenvakaimia on vastapainoksi pehmennetty. Myös iskunvaimentimet ovat uusittu.

Autoa on myös kevennetty. Pakoputkisto on titaania ja ohjaamon takaosan verhoilua on pelkistetty. Mielenkiintoinen yksityiskohta ovat auton taka- ja taaemmat sivulasit, joiden materiaali on vaihtunut polykarbonaatista älypuhelimista tuttuun Gorilla-lasiin. Materiaalivaihto ei kuitenkaan tuo lisäpainoa.

Ehkä kevään mittaan kuulemme miten monta sekuntia muutokset säästävät Nürburgring Nordschleifen kierrosajassa?

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Porsche