ADAC paljastaa mikä automalli hyytyy tien poskeen
Audi A3 ja bemarien 1-ja 3-sarjalaiset sekä X1-malli vähävikaisimpia, Nissan Qashqailla usein akkuongelmia.
Jos auto simahtaa tielle, on ongelman syy useimmiten akkuvika, paljastaa saksalaisen autoilujärjestö ADACin tuore tiepalveluraportti. Aineisto on kattava: neljä miljoonaa tieavustusta vuonna 2018.
123 suosittua automallia
Tuoreessa tiepalveluraportissa on listattu 123 suositun automallin tielle jättäneet tekniset viat vuodelta 2018. ADAC-tiepalvelu ja sen yhteistyökumppanit avustivat tielle jääneitä autokuntia joka kahdeksas sekunti!
Mukana olevien automallien ensirekisteröintivuodet ovat 2009–2016.
Tilastoissa autot on jaoteltu kuuteen kokoluokkaan ja kahdeksaan ikäryhmään. Mukana ovat vain ne automallit ja vuosimallit, joista on saatu tilastollisesti merkitsevä otos. Vikamäärät on ilmoitettu mallin tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti.
Audi ja bemarit vähävikaisimpia
Audi A3, BMW 1-sarja, BMW X1 ja BMW 3-sarja ovat tieraportin perusteella vähävikaisimmat automallit.
Koko tilaston vähävikaisin automalli on Audi A3 (käyttöönottovuosi 2016). Audi A3 simahti vain 0,5 kertaa 1 000 liikenteessä olevaa autoa kohti (vikaindeksi 0,5). Vuotta vanhempi Audi A3 (käyttöönottovuosi 2015) on toiseksi paras (vikaindeksi 0,8).
Kun otetaan huomion kaikki ikäryhmät, BMW 1-sarja, BMW X1 ja BMW 3-sarja ovat kokonaistilastossa parhaita ja vähävikaisia – myös vanhemmissa ikäryhmissä.
Ongelmana alimitoitettu akku
Reilusti yli puolet (52,1 prosenttia) kaikista tielle pysäyttävistä vioista liittyy auton sähkölaitteisiin – akku mukaan luettuna.
Akkuviat ovat yleinen riesa: akkuongelmien osuus tielle jäämisen teknisistä vioista on noussut uuteen ennätykseen, 42 prosenttiin.
Vertailun vuoksi mainittakoon, että 20 vuotta sitten, vuonna 1998, akku- ja sähkövikojen osuus yhteensä oli ainoastaan 31,3 prosenttia.
Pienimmät pikkuautot
Toyota Aygon vuosikausia jatkunut ylivoima on hiipumassa nuorimmassa ikäryhmässä, tulos on kuitenkin edelleen hyvä, mutta ei kiitettävä. Smart kärsii akkuongelmista kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä. Fiat Panda ja Fiat 500 ovat häntäpäässä kuten aikaisemmissakin selvityksissä.
Pikkuautot
Pikkuautojen ryhmässä on useita luotettavia malleja: Audi A1, Ford Fusion, Honda Jazz, Mazda 2, Mazda CX-3, Mini, Mitsubishi Colt, Mitsubishi Space Star, Peugeot 2008, Renault Captur, Škoda Fabia, Škoda Roomster, Suzuki Vitara ja Toyota Yaris. Mitsubishi Colt on ollut paras useina vuosina ja sen seuraaja Space Star jatkaa edeltäjän luotettavaa linjaa.
Eniten vikoja suhteessa muihin on Hyundai i20:ssa (käyttöönottovuodet 2011–2014). Hyundai i20 on pikkuluokassa ainoa, joka joutui vikamääränsä perusteella punaiselle alueelle.
Pienempi keskiluokka
Audin, BMWn ja Mercedes-Benzin mallit menestyivät, samoin seuraavat mallit: Hyundai Tucson, Mazda CX-5, Mitsubishi ASX, Škoda Rapid ja Volkswagen Beetle.
Nissan Qashqai on kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä luokkansa vikaherkin malli muun muassa lukuisten akkuongelmien vuoksi. Tuoreimmassa ikäryhmässä Nissan Qashqai on koko selvityksen ylivoimaisesti eniten tielle jättävä malli. Käyttöönottovuoden 2016 Nissan Qashqai-malleista simahti tielle 40 autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti vastaavan luvun (vikaindeksin) ollessa Audi A3:ssa vain 0,5.
Vanhimmassa ikäryhmässä Hyundai i30:ssa ja on eniten ongelmia, myös Kia Cee’d on ikääntyneenä vikaherkkä, molemmat ovat punaisella alueella.
Isompi keskiluokka
Isompi keskiluokka on Audin ja BMW:n juhlaa. Molempien merkkien kaikki ison keskiluokan mallit porskuttavat tilaston kärjessä. Mercedes-Benz menestyy uudemmissa ikäryhmissä, mutta vanhimmissa ikäryhmissä mersu haparoi.
Häntäpäässä Opel Insignia ja isot tila-autot Ford S-Max, Seat Alhambra ja Volkswagen Sharan ovat punaisella alueella muutamissa ikäryhmissä.
Isot autot
Isot autot ovat varsin toimintavarmoja etenkin niiden keskimääräistä suurempi ajomäärä huomioon ottaen. Poikkeuksena on Mercedes-Benz E-sarja, joka sijoittui punaiselle alueelle kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä.
Pikkubussit/pakettiautot
Vikamäärät ovat hyvin kohtuullisia autojen keskimääräistä suurempi ajomäärä huomioon ottaen.
Tiepalvelutilasto ei kerro kaikkea laatueroista
Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä myös auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.
Katsastuksessa havaitut viat ovat täysin erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akkuun. Katsastuksessa suurimmat vikamäärät liittyvät akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.
Tiepalvelu- ja katsastustilastot eivät kerro ihan kaikista automallien tyyppivioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai DSG-kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.
Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan.
Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.
Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Pääset lukemaan sen täältä.
Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa kesäkuun loppuun mennessä.
Tyyppivikatilastoon on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa, Saksassa ja Britanniassa.
Näin luet ADAC-vikatilastoa
Automallit ovat aakkosjärjestyksessä kokoluokittain. Paremmuusjärjestys määräytyy vikaindeksin perusteella kussakin autojen ikäryhmässä. Vikaindeksi on tielle pysäyttäneiden teknisten vikojen määrä suhteessa tuhanteen autoon. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto.
Tulostaulukossa vikaindeksit on numeroiden lisäksi ilmaistu värisymbolein: tummanvihreä on paras, keltainen keskinkertainen ja punainen huonoin.
Tulokset perustuvat pelkästään teknisiin vikoihin. Kuskin huolimattomuudesta johtuneet simahtamiset on jätetty pois, esimerkiksi polttoaineen loppuminen. Tuloksia ei ole enää painotettu ajomäärien korjauskertoimella. Sen sijaan mallien keskimääräinen ajokilometrimäärä vuodessa on mainittu raportissa nyt neljännen kerran. Mallin vuosittainen ajomäärätieto auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän ajomäärään.
Tilastossa ovat mukana käyttöönottovuosien 2009–2016 automallit, joita on valmistettu vähintään kolme vuotta ilman suuria muutoksia ja joita on rekisteröity yhtenä vuotena vähintään 10 000 kappaletta ja muina vuosina vähintään 7 000 kappaletta. Jos arvosanaa ei ole annettu, kyseisestä vuosimallista ei ole saatu tilastollisesti merkitsevää otosta.
Vuonna 2018 ADACilla ja sen yhteistyökumppaneilla oli 3 986 533 avustustapahtumaa. Tämä mallitilasto koostuu 385 955 avustustapahtumasta.
20 miljoonan jäsenen ADAC
- ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club), www.adac.de on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö ja Suomen Autoliiton jäsenjärjestö.
- ADAC on perustettu vuonna 1903. Jäseniä ADACilla on yli 20 miljoonaa.
- ADAC-tiepalvelu on toiminut jo 64 vuotta. ADACilla on 1 800 omaa tiepalveluautoa, ja lisäksi 1 000 yhteistyökumppania, joilla 5 000 autoa.
- Vuonna 2018 oli neljä miljoonaa tiepalvelun avustustapausta. Apua annettiin siis joka kahdeksas sekunti.
Laatu kohentunut
Autojen laatu on vuosikymmenten kuluessa kohentunut: ADACin ensimmäisessä raportissa vuonna 1978 uudehkoista yksi- ja kaksivuotiaista autoista tielle simahti keskimäärin 23 autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa. Esimerkiksi vuonna 2015 uudehkoista 1–2-vuotta vanhoista autoista simahti keskimäärin vain kolme autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti. Myös Auto, Motor und Sport -lehden kestotestit kertovat luotettavuuden parantuneen. Muutama malli on selvittänyt 100 000 kilometrin kestotestin ilman vikoja ja ylimääräisiä korjaamokäyntejä.
Autojen hätäpalvelut eivät vie luotettavuutta
ADAC-raportin arvostelijat väittävät, että automerkkien omat hätäpalvelut vaikuttavat tuloksiin.
ADAC vastaa: Koska kaikilla merkeillä on oma hätäpalvelu, se ei oleellisesti heikennä raportin luotettavuutta. Raportti keskittyy vanhempaan kalustoon, jossa automerkkien hätäpalvelun merkitys on vähäisempi tai olematon.
ADAC-tiepalvelutilasto 2019 – Vuoden 2018 tiepalvelutapahtumat Saksassa
Teksti ja taulukko: Timo Turkula Lähde: ADAC -Pannenstatistik 2019 Kuvat: Moottorin arkisto