5.12.2018

Ääripäitä törmäystestissä: Euro NCAPin jakoi täysiä tähtiä, mutta myös yhden tähden ja täyden nollan

Euro NCAP Jeep Wrangelr

Fiat Chrysler Automobiles ei kerännyt törmäystestissä mainetta tai kunniaa: kaksi automallia saivat yhteensä yhden tähden.

Euro NCAP -törmäystestien painopisteen siirtyminen törmäyksiä ehkäiseviin järjestelmiin on viime vuosien aikana näkynyt etenkin vanhempien automallien uusintatesteissä. Noin vuosi sitten testiohjelma kohahdutti julkaisemalla vuodesta 2005 valmistetun Fiat Punton (ent. Grande Punto) täyden nollatuloksen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fiat Panda

Nyt vuorossa oli ikisympaattinen Fiat Panda. Vuodesta 2011 valmistetulle kolmannen sukupolven tilaihmeelle tosin ei sitä sympatiaa testiohjelmalta herunut: nolla tähteä. Toisinto Puntosta.

Euro NCAP Fiat Panda

Pikkuauto kesti fyysisesti törmäyksen ihan hyvin – saihan sama korimalli vuonna 2011 testiohjelmalta neljä tähteä. Nyt moitteet kohdistuivat yleisesti eri matkustajien rintakehän alueen kuormituksiin, myös niskan ja pään suojaa moitittiin. Pandaa tosin ei testattu lainkaan vaativassa kylkitörmäyksessä tolppaan. Aikuismatkustajien suojasta Fiat Panda sai 45 prosenttia. Lapsimatkustajien suoja oli heikompi, vain 16 prosenttia. Jalankulkijasuojasta Panda sai 47 prosenttia. Syy italialaisen nollatulokseen oli aktiivisessa turvavarustelussa: nykynäkemyksen mukaan sitä ei käytännössä ole, ja turvavyömuistutinkaan ei takaistuimen osalta täyttänyt Euro NCAPin vaatimuksia. Tulos: 7 prosenttia.

Jeep Wrangler

Jos Pandan tulos selittyy pitkällä malli-iällä ja Fiatin päätöksellä unohtaa kehittää tuotteita, on konsernisisar Jeepin aivan uuden Wranglerin tulos vieläkin hämärämpi. Klassikkomaasturin täysin uusi sukupolvi sai yhden kokonaisen tähden. Osakeulatörmäyksessä Wranglerin korirakenne osoitti pettämisen merkkejä, ja hiemankin suuremman kuormituksen arveltiin aiheuttavan suuria ongelmia. Aikuismatkustajien suojasta Jeep sai 50 prosenttia – osaltaan tulosta heikensi automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän puute. Lapsimatkustajien suojasta Wrangler sai 69 prosenttia, ja jalankulkijoiden suojasta 49 prosenttia. Aktiivinen turvavarustelu kattaa turvavyömuistuttimen ja nopeudenrajoittimen, arvosana 32 prosenttia.

Audi Q3

Euro NCAP Audi Q3

Fiat Chrysler Automobilesin kaksikkoa lukuun ottamatta törmäystestin tulokset olivat mainioita. Audi Q3 sai aikuismatkustajien suojasta 95 prosenttia, lapsimatkustajien suojasta 86 prosenttia ja kevyenliikenteensuojasta 76 prosenttia. Aktiivisesta turvavarustelusta Audi sai 85 prosenttia. Tuloksena täydet viisi tähteä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW X5

Euro NCAP BMW X5

BMW:n suuri katumaasturi sai täydet viisi tähteä. Aikuismatkustajien suojasta baijerilainen sai 89 prosenttia, lapsimatkustajien suojasta 86 prosenttia, kevyenliikenteensuojasta 75 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 75 prosenttia. Hieno tulos siitä huolimatta, ettei kuljettajan polviturvatyyny auennut suunnitellulla tavalla, joten turvatyynyn lisäsuoja jäi heikoksi. Euro NCAPin mukaan sama ongelma nähtiin 5-sarjan testissä.

Hyundai Santa Fe

Euro NCAP Hyundai Santa Fe

Suuri korealaismaasturi sai täydet viisi tähteä. Aikuismatkustajien suojasta Hyundai sai 94 prosenttia, lapsimatkustajien suojasta 88 prosenttia, kevyenliikenteensuojasta 67 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 76 prosenttia. Hyundaikin kärsi turvatyynyongelmasta: panoraamakatollisessa autossa ikkunaturvatyyny saattoi revetä lauetessaan. Hyundai on jo muuttanut rakennetta, ja korjaa valmistuneet autot takaisinkutsussa.

Jaguar I-Pace

Euro NCAP Jaguar I-Pace

Jaguarin ensimmäinen täyssähköauto I-Pace sai täydet viisi tähteä. Aikuismatkustajien suojasta britti sai 94 prosenttia, lapsimatkustajien suojasta 81 prosenttia, kevyenliikenteensuojasta 73 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 81 prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peugeot 508

Euro NCAP Peugeot 508

Peugeotin toisen sukupolven 508 sai täydet viisi tähteä. Ranskalainen sai aikuismatkustajien suojasta 96 prosenttia, lapsimatkustajien suojasta 86 prosenttia, kevyenliikenteensuojasta 71 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 79 prosenttia.

Volvo S60 ja V60

Euro NCAP Volvo V60

Volvon 60-sarjan kaksikko sai täydet viisi tähteä. Aikuismatkustajien suojasta Volvo sai 96 prosenttia, lapsimatkustajien suojasta 84 prosenttia, kevyenliikenteensuojasta 74 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 76 prosenttia.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Euro NCAP

Luetuimmat