Ajoneuvot 16.6.2019
Aakkosten täydennys: GLB on Mercedes-Benzin maasturimalliston uusin tulokas
Seitsemänpaikkaisena saatava keskikokoinen kaupunkimaasturi Mercedes-Benz GLB täydentää malliston aukon GLA:n ja GLC:n välissä
Mercedes-Benz lisää seitsemän kompaktiautomallinsa joukkoon uuden GLB:n. Keskikokoinen premium-luokan kaupunkimaasturi sijoittuu kokonsa puolesta GLA:n ja GLC:n väliin. Kolmasosa Mercedeksen myymistä autoista on nykyään SUV -luokkaan kuuluvia ja neljäsosa kompaktiautoja.
Luokkansa ensimmäinen 7-paikkainen
GLB on Mercedes-Benzin ensimmäinen kolmella istuinrivillä varustettu kompaktiluokan auto. Sen pituus on 4 634 millimetriä, akseliväli 2 829 mm ja korkeus 1 658 mm. Lisävarusteena autoon saatava kolmas penkkirivi on mahdollista taittaa piiloon tavaratilan kasvattamiseksi.
Viidellä istuimella varustettuna tavaratilaa on 560 litraa ja toisen rivin istuimet taitettuina tavaratila kasvaa 1 755 litraan.
Nelivetoa dieseliin
Autoon on saatavilla kaksi eri bensiinimoottoria ja kaksi eri dieselmoottoria. Kaikki moottorit ovat nelisylinterisiä.
GLB 200 -mallin 1,3-litrainen tuottaa 163 hevosvoimaa tehoa ja 250 newtonmetriä vääntöä. 0–100 km/h kiihtyvyydeksi on ilmoitettu 9,1 sekunttia. Kyseinen malli on ainoa, jonka voimaa pyörille välittää 7-portainen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, muilla moottoreilla vaihteistona toimii 8-portainen versio.
Toisesta bensiinimoottorimallista, GLB 250:sta, tehoa löytyy 224 hv ja vääntöä 350 nm ja se on nopeimmin kiihtyvä GLB, 0–100 km/h taittuu 6,9 sekunnissa.
Dieselpuolella tarjolla on GLB 200d, jossa tehoa on 150 hv ja vääntöä 320 nm. Sen turvin Mercedes kiihtyy 0–100 km/h yhdeksässä sekunnissa. Isoveli 220d kiihtyy sataseen 7,6 sekunnissa 190 hv 400 nm voimin. Ainakin alkuun nelivetoa haikailevien on valittava diesel-moottori, sillä 4Matic-nelivetoa ei bensiinimoottorien perästä löydy.
Vetosuhde säädettävissä
Mercedes-Benz GLB:n nelivetomalien vääntömomentin suhdetta etu- ja taka-akselien välillä voi vaihtaa kolmen eri vaihtoehdon mukaisesti Dynamic Select -valintakytkimellä. Eco- ja Confort -ajotiloissa voima jaetaan pääsääntöisesti 80:20 suhteessa etu- ja taka-akseleiden välillä. Sport-ajotilassa takapyörille suunnataan hieman enemmän, 30% voimasta ja Off-Road-ajotilassa vetosuhde on lähtökohtaisesti 50:50.
Off-Road -paketissa tulee mukana maastoajoon suunniteltu näyttö, jonka kautta ilmoitetaan tiedot auton pituus- ja poikittaisesta kallistuskulmasta, kaasu- ja jarrupolkimen asennosta ja ohjauspyörän kääntökulmasta. Mielenkiintoinen lisä paketissa on DSR-alamäkihidastin, jossa suurimman käytettävän nopeuden voi valita väliltä 2–18 km/h.
Sisätiloihin GLB:n ostaja voi valita yhden kolmesta erilaisesta näyttökokonaisuudesta. Kaksi 7-tuumaista näyttöä, 7- ja 10,25 -tuumaiset näytöt tai kaksi 10,25-tuumaista näyttöä.
Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz