Ajoneuvot | Moottoripyörät | Uutinen | 13.3.2016

800 hevosvoiman moottoripyörä – Kolehmaisen Hayabusa Suomen tehokkain

Henri Kolehmaisen Suzuki Hayabusassa on lähes viisi kertaa enemmän voimaa kuin vakiossa.

Jaa artikkeli

Drag race -kausi lähestyy ja olennainen osa kauteen valmistautumista on vastustajien psyykkaus julkaisemalla tehopenkitysten tuloksia. Kovin isku koettiin SSB-luokassa (Super Street Bike), kun Henri Kolehmaisen Suzuki Hayabusan tehomittaustulokset lyötiin pöytään. Vai miltä kuulostaa 1300-kuutioisen moottoripyörän lukemat 725 hevosvoimaa ja 541 newtonmetriä takarenkaalta mitattuna? Moottoritehoksi muutettuna lukemat ovat noin 800 hevosvoimaa ja piirun vaille 600 newtonmetriä. Katuliikenteeseen tarkoitetulle Suzuki GSX1300R Hayabusalle tehdas on aikanaan ilmoittanut huipputehoksi 175 hevosvoimaa.

Koko tekniikka uusiksi kaudelle 2016

– Meillä on pyörässä käytännössä kaikki uutta. Moottori, turboahdin, pakosarja sekä painekotelo on vaihdettu viime kauden jälkeen. Siihen nähden näihin lukemiin päästiin aika kivuttomasti, kertoo Henri Kolehmainen.

Lauantaina tehdystä tehomittauksesta Kolehmaisen Any10 (=eniten) Race Team tiedotti lähes reaaliaikaisesti. Ensimmäiset lukemat olivat 606 hevosvoimaa, sitten 634, 667 ja 696. Jo tässä vaiheessa tiimille satoi onnitteluita uudesta Suomen ennätyksestä. Tämän jälkeen ahtopaineet nostettiin 2,22 bariin ja Any10 osoitti olevansa nimensä veroinen nostamalla ennätyksen vielä uudelle sataluvulle: 725,1 hv / 10 129 k/min. Polttoaineena Suzukin moottorissa käytetään VP Racingin C85-etanolia.

Any10 Hayabusa Kolehmainen dyno

Tavoitteena ”matala seiska”

Tehomittaukset tehtiin Any10 Race Teamin toisen kuljettajan, Vesa Ruhasen Dynostarilla Taivasssalossa. Ruhanen muistuttaakin tiimin tehneen pitkäjänteistä työtä drag race -pyörien kehityksessä.
– Any10 on lyönyt merkkipaalut muille ylittämällä ensimmäisenä Suomessa 400, 500 ja 600 hevosvoiman takarengastehot ja ylittämällä nyt ensimmäisenä 700 hevosvoiman rajan.

Kolehmaisen tähänastinen ennätys varttimaililla on 7,51 sekuntia loppunopeuden ylittäessä niukasti 300 kilometriä tunnissa.
– 725 hevosvoiman takarengastehoilla pitäisi lopputulos painua matalaan seiskaan ja loppunopeustavoitteena on ylittää 200 mailin raja eli 322 kilometriä tunnissa.

Innokkaimmat povaavat jopa seitsemän sekunnin alitusta, mutta Crew Chief Rami Yliniemi lyö jäitä hattuun tällaisille puheille.
– Ratikkapysäkillä ei kannata haaveilla avaruusmatkailusta ja maltti on valttia, muistuttaa Yliniemi.

Kolehmainen ajaa tällä kaudella kiihdytysajon eli drag racen PM-sarjan. Kaksi osakilpailuista ajetaan Ruotsissa, lisäksi yksi osakilpailu järjestetään sekä Norjassa että Suomessa. Näiden lisäksi tiimi käy mahdollisesti testaamassa kalustoa joissakin SM-osakilpailuissa.
– Nyt vaan odotetaan innolla kesää että päästään oikeasti ajamaan, toteaa Kolehmainen lopuksi.

Facebook-video tehomittauksesta

Tiimin esittelyvideo löytyy Any10 Race Bookista FB:ssä

Teksti ja kuva: Janne Huhtala

Jaa artikkeli

Keskustelu