1.9.2018 Ajoneuvot 5 vinkkiä savestukseen – karheus pois maalipinnasta Autonhoitokäyttöön tarkoitettu puhdistussavi irrottaa pinnasta epäpuhtauksia vielä huolellisen pesun jälkeen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella saa ihmeitä aikaan. Jaamme 5 vinkkiä savestukseen tietoa ja taitoa syventämään. Maalipintaan tarttunut lentoruoste, piki, pihka, kirvanjätökset sekä muu epäpuhtaus irtoaa autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella. Lialle on yleensä myös kemiallinen puhdistuskeino, jota kannattaa aina suosia maalipinnan mikronaarmuuntumisen minimoimiseksi. Muutamaa vinkkiä savestukseen kaivataan kun pintaan jää tämänkin jälkeen vielä karheutta. Moottorin autonhoitojuttusarjassa on jo aiemmin esitelty puhdistussavi ja sen käyttö. Se on suositeltavaa lukea johdantona tälle artikkelille erityisesti mikäli saven käyttö ei ole tuttua. 5 vinkkiä savestukseen syventää aiemman artikkelin asioita yksityiskohtiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kumihanska Kumihanska on nerokas suojaväline useammassakin tehtävässä eikä sen tarve suinkaan rajoitu pelkästään autonhoitoon. Savea käytettäessä kumihanskasta on kaksi hyötyä. Ensimmäisenä ja ilmeisempänä se estää käden kuivumisen veden ja savelle tarkoitetun liukasteen altistuksesta. Toisena se, ainakin allekirjoittaneen mielestä, parantaa otetta savesta. Jälkimmäinen saattaa säästää pitkän pennin estämällä savea lipsahtamasta maahan. Ote Oikea ote auttaa saven pysymistä mukana ja estää sormien kramppeja pitkässä juoksussa. Oma suosikkini on ote, jossa savi sijoitetaan kahden keskimmäisen sormen alle ja reunimmaiset sormet pysyvät tiukasti maalipintaa vasten. Näin savi on välissä, josta se ei pääse luiskahtamaan karkuun. Muitakin otteita toki on. Kaksi palaa Jo aiemmassa artikkelissa mainitsimme ohi mennen kahden savipalan käyttämisen, mutta sen tärkeyttä ei varmasti painotettu riittävästi. Kaksi pientä palaa on hyvä siksi, että palan tippuessa maahan ei roskiin tarvitse laittaa suurta määrää savea. Näin menetys on mahdollisimman pieni. Kaksi palaa savea ämpärissä mahdollistaa saven vaihtamisen riittävän usein, jotta käytössä on aina notkea ja puhdas saven puoli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lämmin vesi Edellä neuvoimme ottamaan käyttöön kaksi palaa ämpäriin. Näin savea voi vaihtaa toiseen aina pienen alueen välein. Todellisen hyödyn tästä saa irti vasta kun ämpärissä on lämmintä vettä, joka pitää saven lämpimänä ja pehmeänä. Tällöin savesta on helpompi taitella puhdasta puolta ja samalla se on hellempi maalipinnalle. Erityisesti viileässä työskennellessä tästä on valtaisa apu. Paine pois Tavallista auton savestusta tehdessä maalipinta halutaan puhtaaksi hellävaraisesti, jotta mikroonarmua syntyisi mahdollisimman vähän. Tällöin on todella tärkeää antaa saven ja likapartikkelin välisen kitkan työskennellä. Savipalaa ei siis kannata painaa maalipintaa vasten – se jääköön hurjempiin hommiin, jossa maalipinta korjataan joka tapauksessa vesihionnalla ja kiillotuksella heti puhdistuksen perään. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?