5.8.2018 Ajoneuvot 42 vuoden tauko ohi – MV Agusta palaa MotoGP-sarjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhteensä 75 maailmanmestaruutta voittaneen MV Agustan tauko ratamoottoripyöräilyn GP-sarjasta päättyy, kun italialaismerkki palaa ensi vuonna Moto2-luokkaan. Ratamoottoripyöräilyn GP-sarjan Moto2-luokka kokee ensi kaudeksi historiansa suurimman uudistuksen, kun luokan voimanlähteenä alusta asti olleet nelisylinteriset 600-kuutioiset Honda-moottorit korvataan kolmisylinterisillä ja 765-kuutioisilla Triumph-moottoreilla. Se on samalla oiva tilaisuus uusille tiimeille liittyä mukaan MM-sirkukseen, kun pyörän tekniikan uudistuessa kaikki lähtevät enemmän tai vähemmän samalta viivalta kehittämään uutta kilpailukalustoa. Yksi mukaan tulevista uusista merkeistä on legendaarinen italialaisvalmistaja MV Agusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 75 maailmanmestaruutta Kokonaan uusi tulokas MV Agusta ei MM-tasolla ole, vaan kyseessä on yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä merkeistä ratamoottoripyöräilyn MM-sarjassa. Ensimmäinen MV Agusta -moottoripyörä valmistettiin vuonna 1945 ja jo kolme vuotta myöhemmin Franco Bertoni voitti italialaismerkin pyörällä 125-kuutioisten luokan Italian GP:n. Ensimmäisen maailmanmestaruuden Agustalle toi Cecil Sandford vuonna 1952 ja luokkana oli edelleen 125cc. Ennen kuin MV Agusta vetäytyi GP-radoilta vuonna 1976, oli sillä ehditty voittaa yhteensä 270 MM-osakilpailua, 38 kuljettajien maailmanmestaruutta ja 37 valmistajien maailmanmestaruutta. Giacomo Agostini, Phil Read, Mike Hailwood ja John Surtees pitivät huolen siitä, että MV Agustalla voitettiin aikansa kuninkuusluokan - 500-kuutioisten - kaikki kuljettajien maailmanmestaruudet aina vuodesta 1958 vuoteen 1974! MV Agustaa onkin usein nimitetty moottoripyörien Ferrariksi, sillä molempien on aikanaan kerrottu rakentaneen eksklusiivisia sarjatuotantolaitteita vain rahoittaakseen tehtaan kilpailutoimintaa. Tiimillä pitkä kokemus Moto2-luokasta MV Agustan Moto2-kilpailutoiminnasta vastaa Forward Racing Team, joka on operoinut pitkään Moto2-luokassa ja lisäksi sen pyörällä on MotoGP-luokassa ajanut muun muassa Colin Edwards. Vuodesta 2009 toimineen tiimin omistaja Giovanni Cuzari kertoo tämän olleen hänen pitkäaikainen haaveensa, josta neuvoteltiin useaan otteeseen jo Agustan edesmenneen omistajan Claudio Castiglionin kanssa. Nyt unelma vihdoin toteutuu ja MV Agustan 42 vuoden tauko MotoGP-sarjassa päättyy. Merkki aikoo hyödyntää sen kokemuksen, jota se on hankkinut viimeisten vuosien aikana kilpaillessaan tuotantomoottoripyöriin perustuvien Superbike- ja Supersport-luokkien MM-sarjoissa. MV Agusta Moto2 käyttää voimanlähteenä samaa Triumphin valmistamaa 765-kuutioista rivikolmosta kuin kaikki muutkin tiimit. Pyörän tekniikasta on tällä hetkellä tiedotettu vain, että runkona on ristikkorakenteinen CroMo-putkirunko, takasvingi on alumiinia ja vanteina alla pyörivät OZ-takoalumiinivanteet. Akseliväliksi ilmoitetaan kompakti 1382 millimetriä ja keulakulma on jyrkkä 24 astetta. Pyörä ilman nesteitä yhdessä kuljettajan kanssa painaa 217 kiloa. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: MV Agusta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta