25.4.2019

37-tonniset Pantherit valmiina palvelukseen – tältä näyttää Helsinki-Vantaan tuorein sammutuskalusto

Rosenbauer Panther

Järkälemäisiksi kuvaillut Rosenbauer Pantherit ovat Finavian oman pelastuspalvelun sammutuskalustokuninkaat Helsinki-Vantaalla.

Rosenbauer Panther on itävaltalainen lentokenttien pelastustehtäviin suunniteltu pelastus- ja sammutusajoneuvo. Ensikokemuksien mukaan uudet tulokkaat ovat tehokkaita, turvallisia ja ansaitsevat kiitosta myös ajo-ominaisuuksillaan, Finavia kertoo.

Edelliset pelastusautot palvelivat Helsinki-Vantaalla 16 vuoden ajan ja päätyivät kunnosta riippuen myyntiin, uusiin sijoituspaikkoihin, vara-autoiksi tai romuttamolle.

Kokonaisuudessaan lentoaseman pelastuspalvelu koostuu kolmesta paloasemasta, 37 työntekijästä ja viidestä pelastusajoneuvosta, jotka ovat jatkuvassa toimintavalmiudessa.

– Ympärivuorokautinen toimintavalmius varmistetaan sijoittumisella kolmelle eri asemalle ja vähintään kuuden palomiehen ja yhden palomestarin vahvuisella kokoonpanolla. Lisäksi ajoneuvoista neljä on hälytysvalmiudessa koko ajan, Helsinki-Vantaan pelastuspalvelun esimies Jarkko Heikura Finaviasta kertoo.

Rosenbauer Panther

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

37-tonninen, mutta ketterä

Itävaltalaista tekoa olevat ”pantterit” on suunniteltu nimenomaan lentoasemakäyttöön. Samanlaisia järeitä sammutusyksiköitä on käytössä useilla maailman lentoasemilla. Helsinki-Vantaalle hankitut autot ovat valmistajan uusinta mallia ja tottelevat virallisesti nimeä Rosenbauer Panther PA 146 ARFF.

Tankit täynnä yksi ajoneuvo painaa 37 tonnia. Sen vesisäiliö vetää kaikkiaan 13 000 litraa, vaahtonestesäiliö 1 500 litraa ja jauhesäiliö 225 kiloa.

Kattotykki suihkuttaa vettä tai vaahtoa 9 000 litraa minuutissa. Suihku ylettyy jopa 100 metrin päähän.

Eron 16 vuotta vanhempaan versioon huomaa helposti, oli ajoneuvo mikä tahansa. Uudet pantterimme ovat entistä tehokkaampia, turvallisempia ja ennen kaikkea ajo-ominaisuuksiltaan parempia. Elektroniset avustusjärjestelmät ovat merkittävä lisä haastavissa ajo-olosuhteissa, Jarkko Heikura listaa etuja.

Rosenbauer Panther

Perinteistä paloautoa ripeämpi

Jättiläinen kiihtyy nollasta 80 kilometrin tuntivauhtiin 27 sekunnissa ja sen huippunopeus on 115 km/h. Painostaan huolimatta Pantherit liikkuvat Finavian mukaan sulavasti kuin tavalliset henkilöautot.

Panssarivaunumaiset Pantherit poikkeavat tavallisista paloautoista myös ulkonäöllisesti ja teholtaan. Ne ovat leveämpiä ja niiden painopiste on alempana, jotta onnettomuuspaikalle voidaan ajaa suurella nopeudella ja tarvittaessa matka taittuu jouhevasti myös eri alustoilla.

Vesipumpun ja tykkien teho on moninkertainen kaupunkioloissa käytettäviin pelastusajoneuvoihin verrattuna. Sekä kattotykki että puskuritykki ovat myös kauko-ohjattavia, eli niitä voidaan käyttää suoraan ajoneuvon ohjaamosta.

Sammutusauton tehtävä on lopulta simppeli: kuljettaa palopaikalle mahdollisimman paljon vettä ja vaahtoa mahdollisimman nopeasti, Heikura kiteyttää.sa

Lähde: Finavia Kuvat: Finavia/Ville Vappula

Luetuimmat