16.2.2019 Ajoneuvot Testi: 303 Rubber Seal Protectant – kumitiivisteiden hoito Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vesiliukoinen kumitiivisteiden hoitoaine 303 Rubber Seal Protectant pitää tiivisteet kunnossa. Pieni sipaisu auttaa myös jäätymisongelmaa vastaan. Viime viikolla kerroimme kuinka ovitiivisteet tulisi puhdistaa aika ajoin. Huolellisen puhdistamisen jälkeen tiivisteiden kumia olisi hyvä hoitaa ja tässä kohti 303 Rubber Seal Protectant astuu kuvioihin. Kyseessä on kumitiivisteitä muun muassa haurastumiselta suojaava tuote. Kosteus kerääntyy likaisten tiivisteiden epäpuhtauksiin, jonka takia tiivisteet jäätyvät kiinni. Tämä kaikki ratkottiin jo edellisellä viikolla Moottorin autonhoitojuttusarjassa. Haurastumiselta ja kuivumiselta suojaaminen on niin helppoa puhdistuksen perään, että sen tekemättä jättäminen tuntuisi suorastaan hölmöltä. 303 Rubber Seal Protectant on vesiliukoinen kumitiivisteille tarkoitettu suojatuote. Kumitiivisteiden hoito ei tarvitse niinkään ohjeistusta, mutta sopiva tuote on syytä löytää. 303 Rubber Seal Protectant on eräs vaihtoehto ja tällä kertaa kokeilemme sen käytettävyyttä, pohdimme hintaa ja lopulta arvioimme suorituksen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 303 Rubber Seal Protectant Valmistajan nimi on erikoinen numeroyhdistelmä 303. Yritys on valmistanut suojatuotteita 80-luvulta lähtien autoilijoille, veneilijöille ja kodin tarpeisiin. 303 on erikoistunut materiaalien suojaamiseen ultraviolettisäteilyltä. Rubber Seal Protectant levitetään pakkausta hyödyntäen, sillä sen päässä on vaahtomuovinen levitystyyny. 303 Rubber Seal Protectant on nimensä mukaisesti kumitiivisteille tarkoitettu suojatuote ja myös täysin vesiliukoinen. Sen luvataan pitävän kumitiivisteet toimintakuntoisena hidastamalla niiden hapertumista ja kuivumista. 303 kertoo Rubber Seal Protectantin pitävän myös kumitiivisteiden ulkonäöstä huolta, mutta vanhoja jo rikki kuluneita tiivisteitä se ei pelasta. Ainoa pakkauskoko on 100 millilitran muovipullo, jossa on esimerkiksi joistakin kenkälankkipakkauksista tuttu kiinteä levitinpää. Pullon päässä on siis vaahtomuovityyny, johon ainetta imeytyy ja josta se leviää tasaisemmin tiivisteelle. Tähän palataan testaamisen yhteydessä. Noin 15 euroa maksava 303 Rubber Seal Protectant on vielä kohtuullinen hinnaltaan. Pakkaus (100ml) riittää varsin pitkälle. Hintaa tällä tuotteella on noin 15 euroa, joka on katsantakannasta riippuen joko paljon tai vähän. Swissvax tarjoaa kumitiivisteiden hoitoon yli 50 euroa maksavaa tuotetta (joskin pakkauskokokin on moninkertainen), vaan toisaalta silikonitiivistepuikon saa automarketista selvästi alle kymmenellä eurolla. Kaikki riippuu sitä, onko vesiliukoinen 303 Rubber Seal Protectant hyvä tuote. Emme ole käyttäneet pakkausta vielä loppuun ja on vaikea arvioida kuinka paljon sitä kertakäytöllä kuluu. Siten käyttökustannus jää tällä kertaa valitettavasti arvailujen varaan. Tavallisesti tämänkaltaisia tuotteita käytetään harvoin, joten yksi puikko riittää pitkälle. Läpinäkyvä korkki on kierteitetty. Äärimmäisen pieni asia parantaa laatuvaikutelmaa merkittävästi, sillä korkin kiinnipysymiseen voi luottaa. Testissä 303 Rubber Seal Protectantin esteettisistä ominaisuuksista ei ole juurikaan sanottavaa suuntaan tai toiseen. Maitomainen neste voisi olla viskositeetiltaan korkeampikin, jotta se ei valuisi ympäriinsä liikaa annostellessa. Vesiliukoisen tuotteen koostumus tosin ehkä auttaa käyttämään sitä sopivasti, josta päästään vaahtomuoviseen annostelupäähän. Allekirjoittanut ei ole tämän annostelutavan suurin ystävä ja ensimmäisellä käyttökerralla ainetta valahtikin tiivisteiden sijaan kuljettajan istuimelle. Hoitoaineen levittäminen tiivisteille on operaatio, joka varmasti jakaa mielipiteitä parhaan levitystavan suhteen. Kannattaa etsiä vaihtoehto, joka sopii juuri itselle. Sen sijaan vaahtomuovipäätä suojaavassa läpinäkyvässä korkissa on kierre, joka tekee sen avaamisesta ja sulkemisesta suorastaan nautittavaa - tämän ratkaisun soisi yleistyvän. Se tekee myös muuten tavanomaisesta pakkauksesta laadukkaamman tuntuisen auttaen perustelemaan noin 15 euron hintaa. Silikonitiivistepuikkoja saa halvemmalla, mutta tämä vesiliukoinen tuote on hieman edellä. Hieman vanhemman tiivisteen tapauksessa vaikutus on helppo nähdä. Alareunaan on levitetty Rubber Seal Protectantia, joka on tehnyt tiivisteestä tasaisen mustan ilman rasvaista kiiltoa. Levityksen jälkeen 303 suosittelee pyyhkimään ylijäämät esimerkiksi froteeliinalla muutaman hetken päästä, joskin välttämällä liikaa levittämistä saimme tasaisen jäljen ilmankin jälkipyyhintää. Rubber Seal Protectantin jäljiltä tiiviste ei jää kosteaksi, tahmeaksi tai kerää pölyä – tämä on eräs tärkeimmistä ominaisuuksista. Täysin vesiliukoinen tuote on mukava silikonipuikkoihin verrattuna ja perustelee allekirjoittaneelle hieman korkeamman hintansa jo tällä. 303 Rubber Protectant hoiti myös tehtävänsä hyvin, sillä puhdistetut ja suojatut tiivisteet eivät enää jäätyneet kokeilujakson aikana kiinni. Lisäksi tiivisteet näyttävät ja tuntuvat paremmalta kuin ennen käsittelyä. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku