300000 kertaa G – Mercedeksen klassikkomaasturi juhlii merkkipaalua
Hiljaa hyvä tulee: käsityönä rakennettava Mercedes-Benz G-sarja saavutti 300000 auton rajapyykin.
Viivotindesignin unelma-auto, Mercedes-Benzin G-sarjan maasturi, juhlii tällä kertaa valmistusmäärän merkeissä. Pian 40 vuotta täyttävä klassikko saavutti nyt 300 000 auton valmistusmäärän. Itävallan Grazissa Magna Steyrin tehtaalla valmistettava G-sarja on uransa varrella taipunut moneen rooliin aina pelottomasta työjuhdasta rikkaiden näyttäytymisautoon.
– G-sarja on äärimmäinen maastoauto ja ikoni maastoautojen joukossa, kiteytti Mercedeksen maastoautotuotteiden tuotepäällikkö Gunnar Güthenke.
Iästä huolimatta klassikko voi paremmin kuin koskaan. Vuodesta 2009 G-sarjan myynti on kasvanut tasaisesti ja vuodesta 2012 vuorossa on ollut myyntiennätys joka vuosi. Viime vuonna ylittyi jo 20 000 auton vuositahti. Laajenevan tuotevalikoiman lisäksi menestyksen taustalla on tasainen päivittyminen.
Juhlan kunniaksi valmistunut G500 varustettiin G-sarjan Facebook-sivujen tykkääjien toivomilla varusteilla. Sinisen erikoisvärin, mustan nahkaverhoilun ja valkoisten ompeleiden kombinaation lisäksi auto varustettiin maastopaketilla, johon kuuluvat 16-tuumaiset vanteet maastorenkain. Kokonaisuuden kruunaavat kattokaiteet. Sosiaalisessa mediassa 300 000s G-sarja liikkuu aihetunnuksella #Gventure300K.
G-sarjan tuotanto alkoi Grazissa 1.2.1979 ja pääosin käsin koottava maasturi on löytänyt pysyvän kotinsa Steyr-Daimler-Puchin eli nykyisen Magna Steyrin tehtaalta. Vuosien varrella sotilasajoneuvosta jalostettu G-sarja on nähty muun muassa Paavin kulkuvälineenä, Gunther Holtrofin maailmankiertämisvälineenä ja karsittuna Professional-mallina rankkojen reittien sankarina. Suurimman faceliftinsa malli sai 1990, mutta sen jälkeen päivitykset ovat saapuneet tasaisempaan tahtiin, joten ikänestori taitaa lähes kaikki nuorempien automallien temput.
– Kiitos jatkuvan kehittymisen nykyisin, kuten ennenkin, G-sarjasta löytyy uusin teknologia ja enemmän. ’Designo manufakturin’ ansiosta voimme tarjota haluttua yksilöllisyyttä vaativille asiakkaillemme, Güthenke kiittelee.
Perusmallien lisäksi G-sarja on venynyt moneksi. Eräs äärimmäisimmistä on Mercedes-AMG G63 6×6, joka piristi reseptiä lisäämällä siihen 536 hevosvoiman 5,5-litraisen V8:n ja kolmannen akselin. Kuusivetoinen ajoneuvo juonsi juurensa Australian armeijan tarpeista, mutta oli todellinen tapaus siviiliautoksi päätyessään.
Siviilissä nähtiin myös hulvaton G500 4×4², joka oli 6×6:n käytännöllisempi arkiversio. 4,0-litrainen V8 tuotti 416 hevosvoimaa ja 410 mm maavaran ansiosta malli vain nauroi useimmille maastoesteille.
Tänä keväänä esitelty Mercedes-Maybach G650 Laundaulet vei konseptin aivan toisiin sfääreihin. Pidennetty safari-G keskittyi tuomaan luksusta ja landaulet-katon riemua sinnekin, missä tähdet näkyvät kirkkaasti. Jousitus on viritetty mukavuutta ajatellen ja eleetöntä liikkumista varten käytössä on 630 hevosvoiman V12, koska miksipä ei.
Jäämme odottamaan jännityksellä, mitä G-sarjan 40-vuotisjuhlat tuovat tullessaan vuonna 2019.
Lähde: Mercedes-Benz Kuvat: Mercedes-Benz, Lauri Ahtiainen