1.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: 290 hevosvoimainen järkifarmari – Seat Leon ST Cupra 290 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyt päivitys pitää Leon ST Cupra 290:n kisakunnossa. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, tilat, vastine rahalle. Huonoa: arkiajossa turhankin sivistynyt? Kymmenen lisähevosvoimaa ja urheilullisempi pakoputkisto. Seat Leon ST Cupra 290:n malliuudistus on yksi aikamme laimeimmista. Silti auton koeajoon on hyvä syy. Uutuus on kaikkien aikojen tehokkain Seat, ja siten oiva tapa juhlistaa Cupra-urheiluversioiden kaksikymmenvuotista taivalta. Toiseksi Seatin tarjoama vastine rahalle ansaitsee huomiota. Se tekee autosta hyvin mielenkiintoisen vaihtoehdon Moottorin 6/2016 parivertailun Peugeot 308 GTi:lle ja Honda Civic Type R:lle. Seat Leon Cupra -malliston hinnat alkavat vajaasta 37 000 eurosta, jolla saa viisiovisen pystyperän 265 hevosvoimalla ja käsivaihteistolla. Koeajettu 290 hevosvoimainen ST-farmari kaksoiskytkinvaihteistolla ja 290 hevosvoimaisena edustaa toista ääripäätä 41 902 eurolla. Väliin jää aina tehokkaammalla koneella tarjottava kolmiovinen Leon SC. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luokkansa edullisin Vertailun vuoksi: yhtä suorituskykyinen Honda Civic Type R maksaa 47 990 euroa. Seatin alhainen hinta selittyy markkinoinnilla, autoja halutaan myydä paljon. Hintaerosta huolimatta Leon Cupra olisi laittanut Peugeotin ja Hondan ahtaalle parivertailussa. Hauskuutta tekniikasta Leon Cupran hillitty ulkokuori kätkee teknisen lähestymistavan suorituskykyyn. Kaksoiskytkinvaihteisto leikkaa kiihtyvyydestä arvokkaita sekunteja, joten satanen saavutetaan vain 5,9 sekunnissa. Etutasauspyörästöstä löytyy sähkömekaaninen tasauspyörästönlukko. Iskunvaimentimet ovat sähkösäätöiset. Vauhdin kasvaessa huomaamattoman tyylikkäästä espanjalaisesta kuoriutuu tarkka, nopea ja erittäin luotettava ajoauto. Parhaimmillaan Cupra on nopeavauhtisella tiellä nautittuna. Kruisaillessa etäiselle tuntunut auto herää eloon ja imaisee kuljettajan mukaansa. Etutasauspyörästön toiminta on tehokasta. Kaasun voi avata varhain, ja lähes suoraan pohjaan saakka. Sähköohjatun tasauspyörästön työskentelyn tuntee, kun kumpikin eturengas repii asfaltista viimeisiäkin tartuntakohtia. Se vetää keulaa kohti sisäkurvia, mikä vaatii usein hienoista ohjauskulman oikaisua. Kaarrekäytös on etuvetoiseksi erittäin neutraalia. Melkein tavallinen farmari Kaksilitrainen turbomoottori työskentelee karkealla, mutta innokkaalla murinalla. Urheilullisempi pakoputkisto muuttaa aiemman Leon Cupra 280:n kaiutinpainotteiset äänet luonnollisemmiksi, mutta kovin suuresta erosta ei ole kyse. Putkiston kerrotaan säästävän 5,8 kiloa edellismalliin verrattuna. Jo edeltävä 280 hevosvoimainen painos tuntui vähintäänkin luvatun tehoiselta, eikä uutuus tee poikkeusta. Keskialueen vahva vääntö yhdistettynä kaksoiskytkinvaihteistoon tekee arkiajosta erittäin vaivatonta. Täyskaasulla toinen silmä on paras naulita nopeusmittariin. Ajoautona Leon Cupra vaatii kuljettajalta yritystä, joka palkitaan koukuttavalla nopeudella ja tarkkuudella. Rauhallisemmissa vauhdeissa ajokokemus on Peugeot 308 GTi:tä ja Civic Type R:ää etäisempi, mutta kaikkensa antaessaan Leon on luokan ehdotonta kärkeä. Mikä parasta, ajosuorituksen jälkeen ajotilan voi kytkeä mukavuuspainotteiseksi, ja Leon muuttuu ihan tavalliseksi perhefarkuksi. Ainoastaan leveiden ja matalien renkaiden melu muistuttaa suorituskyvystä. Edullisen hinnan aistii ainoastaan keskikonsolin alaosien halvoista muoveista. Niitä ei paljoa ehdi katsella. Vaikka vaihdos Cupra 280:stä Cupra 290:een ei tuo huomattavia muutoksia, ansaitsee Seat yhä runsaasti kehuja. Se riittänee syyksi koeajolle. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Seat Leon ST Cupra 290 2.0 TSI DSG Koeajetun auton hinta varusteineen 45 633 € Moottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 213 kW (290 hv), 5900–6400 r/min Vääntö 350 Nm (1700–5800 r/min) Vääntö 350 Nm (1700–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4543 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2631 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km (30.6.2016 asti, normaalisti 2 vuotta) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta