Ajoneuvot | Uutinen | 8.10.2016

25 000 kilometriä helteessä – Seat kertoo lämpötestauksesta

Usein puhutaan autojen ääriolosuhdetestauksessa vain talvitestauksesta, mutta myös lämpimien olojen kokeet ovat melkoista rääkkiä.

Jaa artikkeli

Uuden auton ääriolosuhdetestit eivät ole helppoja. Seatin ensimmäisen katumaasturin, Atecan, lämpimien olojen ääritestit suoritettiin etelä-Espanjan lämmössä, jossa lämpötilat kohoavat varjossakin 45°C:een. Lisäksi testaamiseen tarvittiin 50 insinööriä, 40 autoa ja yhteensä 25 000 kilometriä, joiden aikana suoritettiin 80 erilaista testiä aavikkomaisissa olosuhteissa.

Eräitä esimerkkejä Atecaan kohdistetuista kokeista:

– Luistoneston ja alamäkiavustimen kokeet: ajoneuvoa kokeillaan jopa 35% alamäessä, testaten samalla miten alamäkiavustin toimii: selviääkö toiminto alamäestä ilman kuljettajan puuttumista ja osaako se käyttää ABS-järjestelmää tarpeen vaatiessa.

– Vetokykytesti: testillä varmistetaan miten perävaunun ajonvakautus toimii, jotta ajoneuvo on vakaa myös perävaunuun kytkettynä.

– Klapper-koe: tyypillisessä autossa on noin 3 000 osaa. Tällä testillä varmistetaan, että komponentit toimivat harmoniassa eivätkä ne aiheuta ärsyttäviä ääniä matkustamoon, tienpinnasta riippumatta.

Seat kertoo lämpötestauksesta

– Pölytesti: auto seuraa johtoautoa sen nostattamassa pölypilvessä – näin selvitetään moottorin ilmansuodattimen käyttöikä.

– Soratesti: ajoneuvoa ajetaan 3 000 kilometriä tietyllä soraradalla, jotta saadaan selvitettyä alustaan ja koriin kohdistuvat kiveniskemät.

Seat kertoo lämpötestauksesta

Lähes kuukauden kokeiden jälkeen ajoneuvot on testattu kaikissa mahdollisissa konfiguraatioissa, joten mikään ei jää sattuman varaan. Kuljettajien ympäri maailman pitäisi voida luottaa ajoneuvoon ympäri maailman, kiitos satojen insinöörien ja teknikkojen suorittamien ääriolosuhdetestien. Seuraavana vuorossa: talvitestaus.

Lähde ja kuvat: Seat

Katso myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Seat