10.11.2018

234 hevosvoimaa – Ducatilta huipputehokas Panigale V4R

Ducati Panigale V4R

Vuosi sitten esitelty Ducati Panigale V4 saa rinnalleen Superbike-kilpaluokkaan tarkoitetun Panigale V4R:n.

Kun Ducati vuosi sitten esitteli täysin uuden 1103-kuutioisen V4-moottorin ympärille rakennetun Panigale V4:n, kerrottiin jo silloin että myöhemmin siitä tulee 1000-kuutioinen Superbike-kilpapyörän luokitteluversio. Syksyn mittaan Ducatilta paljastettiin, että iskutilavuuden pienenemisestä huolimatta teholukema ei tule laskemaan.

Ducati Panigale V4R

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

16500 kierrosta minuutissa!

Nyt esitelty V4R lyö pöytään jopa 214-hevosvoimaista perusmallia kovemmat lukemat. Huipputehoksi kerrotaan 221 hevosvoimaa, ja Akrapovicin kisaputkistolla lukema kasvaa peräti 234 hevosvoimaan. Näihin lukemiin on päästy kasvattamalla ruiskurunkojen halkaisijaa neljällä millillä ja lisäämällä moottorin maksimikierroslukua.

Maksimikierrosluku viidellä pienimmällä vaihteella on hulppeat 16 000 kierrosta ja kuutosvaihteella jopa 16 500 kierrosta. Se on edellyttänyt pyörivien massojen keventämistä. Kampiakselista on painoa pudotettu 1,1 kiloa ja titaaniset kiertokanget säästävät painoa 100 grammaa kappaleelta.

Ducati Panigale V4R

Elektroniikkapaketissa uutta on varikkonopeudenrajoitin sekä lap timer. Perusmallista tuttuja varusteita ovat EVO-versiot mm. kaarre-ABS-jarruista, luistonestosta, keulimisenestosta, moottorijarrutuksen säädöstä sekä quickshifter-vaihdeavustimesta.

Jousituksena on Öhlinsin kisakäyttöön suunnittelemat komponentit ilman elektronisia säätöjä. Vanteina on Marchesinin takoalumiinivanteet ja erikoisuutena takahaarukan kiinnityskohta on säädettävissä. Lisäksi sivukatteita on kasvatettu 38 milliä leveämmiksi molemmilta puolilta.

Ducati Panigale V4R

Ducati Panigale V4R (Akrapovicin putkistolla)

  • Moottori: V4, nestejäähdytys ja desmodrominen venttiiliohjaus
  • Teho: 221 hv / 15 250 r/min (234 hv / 15 500 r/min)
  • Vääntö: 112,4 Nm / 11 500 r/min
  • Kuivapaino: 172 kg (165 kg)

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja

Luetuimmat