6.6.2019 Ajoneuvot 20 vuotta ja neljäs mallipolvi: uusi Audi A6 allroad quattro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A6 -mallisto laajenee odotetulla Allroad Quattrolla. Luvassa ei ole mökkifarkkufaneille merkittäviä yllätyksiä. Hiljattain uudistunut Audi A6 -mallisto laajenee odotetusti Allroad-malliversiolla, jonka ensiesittely oli 1999. Tuttuun tapaan Allroadin perustana on Avant-farkkumalli ja teknologia on pääpiirteittäin lainattu sellaisenaan muusta A6-mallistota. Tärkein muutos on kasvanut maavara. Oletuksena A6 Allroad Quattron maavara on 139 mm, mutta adaptiivisen ilmajousituksen ansiosta auto pystyy nostamaan itseään entisestään. Parhaimmillaan eroa kertyy 45 millimetriä A6 Avantiin verrattuna, korkeimman ajokorkeuden ollessa käytössä alle 35 km/h nopeuksissa. Moottoritienopeuksissa ilmajousitus madaltaa autoa normaalikorkeudesta 15 millimetrillä. Adaptiivinen ilmajousitus säädettävillä iskunvaimentimilla on Allroadissa vakiovarusteena. Vakiovarusteisiin kuuluu myös alamäkihidastin ja maastoajotilassa auton lukuisat ajoavustimet muuttavat toimintaansa tilanteeseen sopiviksi. MMI-tietoviihdejärjestelmän näytölle voi pyytää kallistuskulmamittarit, jotka kertovat auton pitkittäisen ja poikittaisen kallistuskulman sekä varoittavat, mikäli auto on vaarassa kääntyä katolleen. Audimaiseen tapaan myös neliveto on vakiovaruste. Moottoriversiosta riippuen A6 Allroad pystyy vetämään jopa 2 500 kilogrammaa. Tavallisen A6:n tavoin myös Allroad on saatavissa nelipyöräohjauksella, jonka luvataan tekevän autosta ketterämmän taajamavauhdeissa ja vakaamman maantiellä. Audi A6 Allroad Quattron mitat ovat 4,95 metriä pituutta, 1,90 metriä leveyttä, 1,50 metriä korkeutta ja auton akseliväli on 2,93 metriä. A6 Avantin tapaan tavaratilan koko on 565 litraa ja se on laajennettavissa 1 680 litraan takaistuimet kääntämällä (40:20:40). Sähköinen takaluukku on vakiona. Osa kuormansidontatarvikkeista tulee jo vakiona, mutta saatavissa on myös erillinen kuormapaketti. Vetokoukku on sähköisesti kääntyvä. Kattokaiteet ovat vakiovaruste. Eikä Audi A6 Allroad Quattro olisi mitään, ellei malli myös näyttäisi rankemmalta. Seikkailuhelmat on monin paikoin tehty näyttämään alumiinilta, joskin osa niistä on saatavissa myös mustana. Pyöränkaarien korosteosat ovat vakiona scandiuminharmaat, mutta ne saa myös korinvärisenä tai kiiltomustana. Audille tuttuun tyyliin luvassa on myös muutama ulkonäköpaketti erilaisten listojen värin vaihtamiseksi. Värikartassa on 11 merkintää, joista mielenkiintoisin on "gavial green" -vihersävy (kuvissa), joka on viittaus alkuperäisen A6 Allroadin vihreään. Vakiorengaskoko on 18 tuumaa, mutta listalta löytyy vaihtoehtoja aina Audi Sportin 21-tuumaisiin. Auton esittelyn yhteydessä tulee tarjolle myös "20 years allroad" -nimeä kantava erikoiserä, joka koostuu kosmeettisista päivityksistä. Sisustavärejä on kolme: mustan lisäksi tarjolla on helmibeige ja okapinruskea. Vakiona istuinverhoilu on yhdistelmä mustaa kangasta ja nahkaa, mutta beigen ja ruskean lisäksi tarjolla on perforoitu Valcona-nahka. Sisälistat saa grafiittinharmaan lisäksi kahtena puuversiona tai alumiinisena. Tarjolla on myös Allroad line -varustelu, joka tuo mukanaan muun muassa urheiluistuimet ja valaistut kynnyslistat. Lisäksi Allroad line -kasvattaa vaihtoehtoja, tuoden esimerkiksi hienosyisen koivupuun koristelistavaihtoehdoksi. Muiden A6-mallien tavoin Allroadin sisustaa hallitsee teknologaintäyteinen lasiohjaamo. Euroopassa Audi A6 Allroad Quattro tulee tarjolle kolmella 3.0 V6 TDI -moottorilla. Keyvthybriditeknologiaa hyödyntävien moottoreiden teholukemat ovat 231 hevosvoimaa (45 TDI), 286 hevosvoimaa (50 TDI) sekä 349 hevosvoimaa (55 TDI). Hitaimmalla moottoriversiolla A6 Allroad kiihtyy 0–100 km/h 6,7 sekunnissa, nopeimmalla 5,2 sekunnissa. Vaihteistona on kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto. Quattro-nelivetoa voi höystää tuttuun tapaan taka-akselin lukkotoiminnolla varustetulla tasauspyörästöllä. Audi A6 Allroad Quattro saapuu Euroopassa myyntiin kesäkuussa. Lähde ja kuvat: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?