3.3.2016 Ajoneuvot Lamborghini Centenario – 770 hevosvoimaa shokkiarvoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sant'Agatasta kajahtaa Lamborghinin perustajan satavuotisten kunniaksi. Jos autotalliinsa mielii jotain sellaista, joka ravistelee hereille pysähtyneenäkin, lienee Geneven autonäyttelyn paras vaihtoehto Lamborghini Centenario. 20 coupen ja 20 roadsterin tuotantoerä tosin myytiin jo loppuun viileään 1,75 miljoonan euron kappalehintaan (ilman veroja), joten metsästys kannattaa aloittaa suoraan käytettyjen autojen nettikaupasta. Parin miljoonan vastineeksi saa auton, joka juhlistaa Lamborghinin perustajan, Ferruccio Lamborghinin, satavuotissyntymäpäivää. Muotoilultaan auto on siinä mielessä tyypillistä Lamborghinia, että auton visuaalinen ilme iskee silmille kuin sitruunahappo. Kiilamainen muoto on tuttu monista viime vuosien Lamboista, mutta Centenario pistää erityisesti takaosan ilmanohjainten mittasuhteet aivan uusiin sfääreihin. Inspiraatiota on haettu 1970-luvun kilpa-autoista, mutta valmistaja sanoo siipien ja ilmanottoaukkojen olevan autossa puhtaasti käytännön syistä. Samalla ne toimivat kuulemma muistutuksena Centenarion "aerodynaamisesta ylivertaisuudesta". Auto näyttääkin kulkevan noin miljoonaa pysähtyneenäkin. Ihan miljoonaan Centenario ei kuitenkaan yllä. Vapaasti hengittävä V12 on periaatteessa tuttu Aventadorista ja Aventador SV:stä, mutta teholukemana on Lamborghinille ennätyksellinen 770 hevosvoimaa. Mikäli moottorista ottaa kaiken irti, saavutetaan 100 km/h 2,8 sekunnissa, ja 23,5 sekunnin päästä lähdöstä ollaan jo 300 km/h nopeudessa. Huippunopeus on yli 350 kilometriä tunnissa. Kyseisissä nopeuksissa Centenarion naurettavan isot siivet tuottavat paljon kaivattua downforcea. Vakautta tuovat myös Lamborghinin ensimmäinen nelipyöräohjaus ja merkille klassinen neliveto. Täysin hiilikuidusta tehty korirakenne tarkoittaa massiiviselle autolle verrattain maltillista 1 520 kilogramman painoa. Ja mikäli tielle juoksee jänis, keraamiset jarrut kiskovat Centenarion pysähdyksiin 100 km/h nopeudesta vain 30 metrin matkalla. Jousituksessa on käytetty Lamborghinin magneettikentällä ohjattavia magnetoreologisia iskunvaimentimia, dynaamisen ohjauksen saadessa uuden kalibroinnin nelipyöräohjausta varten. Mielenkiintoisesti vaihdelaatikko on Lamborghinin oma ISR-vaihteisto, jossa lainataan kaksoiskytkinvaihteiston periaatteita, mutta toteutetaan ne yhdellä kytkimellä. Merkin nykyisen ISR-vaihteiston tyypillinen vaihtoaika on noin 50 millisekuntia. Painonsäästön lisäksi ISR-vaihteisto tuo merkin mukaan ajamiseen Lamborghinille sopivan tunnelatauksen. Lamborghinin väistyvä pääjohtaja Stephan Winkelmann kiittelee, että rajoitetun tuotantomäärän Centenario oli erinomainen tilaisuus suunnittelijoille ja insinööreille luoda jotain todella ainutkertaista. – Tämä on mitä sopivin kunnianosoitus Ferruccio Lamborghinille hänen juhlavuotenaan, kommentoi Winkelmann. Kyseessä on Winkelmannin viimeinen tuotejulkistus Lamborghinilla, uusien tehtävien odottaessa Audin quattro-osaston johdossa. Lähde ja kuvat: Lamborghini Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?