25.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: eron kyyneliä ja derkkutunnelmaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksan pääkaupungissa voi tutustua siihen, kuinka historia erotti ja lopulta yhdisti sekä kansan että kaupungin – ja kuinka DDR:n puolella elettiin arkea. Berliinin muuri on sanakaksikko, joka herättää heti tuntemuksia. Käytännössä kaikki tietävät Berliinin kaupungin halkaisseesta muurista: se erotti Länsi-Berliinin Itä-Berliinistä ja DDR:stä. Toiselta puolen muuria sen uskottiin suojelevan itäsaksalaisten kansalaisten mieliä länsimaalaisesta hapatukselta, toisella puolen sen rakentamisen pontimena uskottiin olevan halu padota itäberliiniläisten ja itäsaksalaisten pääsy länteen. Muurin rakentamisesta vastasi Saksan demokraattisen tasavalta. Kaiken taustalla oli toisen maailmansodan lopputulema, jonka perusteella liittoutuneet jakoivat Saksan neljään miehitysvyöhykkeeseen Neuvostoliiton, Yhdysvaltain, Britannian ja Ranskan kesken. Neuvostoliiton vyöhykkeelle jäänyt pääkaupunki Berliini jaettiin samalla tavoin vyöhykkeisiin. Neuvostoliitto hallitsi kaupungin itäosaa, kolme länsivaltaa sen länsiosaa. Muurilla on kuitenkin paljon lisää kerrottavaa perusfaktojen lisäksi, ovathan muurin vaikutukset ovat olleet syvä viilto aiemmin yhtenä kansana kasvaneen maan itsetuntoon, yhteiskunnalliseen toimeliaisuuteen, poliittiseen kehityksen sekä yksittäisten ihmisten ja sukujen kohtaloihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suvut ja puhevälit rikki Saksojen välinen raja suljettiin vuonna 1952. Se jätti Berliinin ainoaksi paikaksi, jossa raja jäi avoimeksi – mahdollistaen – etenkin koulutettujen ja työikäisten – miljoonien itäsaksalaisten pakenemisen länteen. Välivaihe muurin valmistumiseen eli vuoteen 1961 asti oli monelle suvulle, perhekunnalle ja ihmiselle vaikeiden valintojen ja suhteiden katkeamisenkin aikaa. Lähteäkö länteen ja jättää esimerkiksi iäkkäät isovanhemmat taakseen? Lähteäkö vaikka omat sisarukset päättivät kuitenkin jäädä? Monet suvut rikkoutuivat, monet ihmissuhteet katkesivat lopullisestikin, vaikka muurin murtuminen oli toiveissa ja tulossa. Aikaa jälleennäkemiseen saattoi kulua liikaa. Muuri kesti oikeastaan yllättävänkin kauan murtumatta eli vuodet 1961–1989. Sitten ajan riento teki mahdottomaksi estää ihmisiä elämästä kuten ja missä halusivat. Oli aika alkaa rakentaa yhteistä Saksaa, eikä se käynyt kipuiluitta. Eroja ja kohtaamisia Kyynelten palatsi, Tränenpalast on oivasti nimetty rakennus, johon monilla liittyy vahvoja tunteita ja kaihertavia muistoja. Friedrichstrassen rautatieasemalle Berliinin Mitten kaupunginosaan vuonna 1962 valmistunut rakennus oli paikka, jonka katon alla yhdistyivät haikeat hyvästit ja viiltävä kaipaus, toivo ja epätoivo, ilo ja pelko. Friedrichstrassen S-Bahn-asema oli viimeinen asema ennen Länsi-Berliinin rajaa idästä länteen kulkeville junille. Asema sijaitsi keskellä kaupunkia pohjois-etelä-linjalla. Kun raja suljettiin elokuussa 1961, tästä kauttakulkuasemasta tuli terminaali ja rajanylityspaikka matkustajille kummaltakin puolen Berliiniä. Tässä rakennuksessa selviteltiin oikeudet ylittää raja – perustelut matkustamisen epäämiselle idästä länteen saattoivat olla mielivaltaisia. Monen päätöksen taustalla oli itäsaksalaisen turvallisuusministeriö Stasin arvio siitä, oliko vaarana, että rajan ylittäjä ei koskaan enää palaisi. Ja vaikka ylityslupa heltisikin, oli osa menettelyä nöyryyttävät utelut ja pitkien aikojen pakkojonottaminen. Iäkkäitä ihmisiä tuupertui ylitysprosessin aikana kuoliaiksi. Järki ja toivo voittivat 9. marraskuuta vuonna 1989, kun Berliinin jakantu raja avautui myös Friedrichstrassen rautatieasemalla. Pieni, kiehtova ja ilmainen Pysyvän näyttelyn nimi englanniksi on ”Border Experiences. Everyday Life in Divided Germany”. Suojeltu rakennus on kaikille historiasta kiinnostuneiden vaelluskohde, joka kertaa ihmiskohtaloiden lisäksi, kylmän sodan vaikutukset kansalaisille sekä Saksojen yhdistymisprosessin keskeiset vaiheet. säätiön ylläpitämä näyttely on varsin pieni mutta kiehtova ja sisäänpääsy on ilmainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näin itäpuolella elettiin DDR museo saavutti pian vuoden 2006 avajaistensa jälkeen pysyvän jalansijan suurkaupunki Berliinin monipuolisella museokentällä, olkoonkin, että museon tilat ovat varsin niukat.Museon sijainti sitä vastoin otollinen Spree-joen rannassa Karl-Liebknecht -kadulla Mitten kaupunginosassa. Museo on varsin suosittu, sillä kävijöitä on yli puoli miljoonaa vuosi vuoden jälkeen. Museossa moni esillä oleva esine tai laite herättää nykykävijän silmin hilpeyttä ja myötäsääliäkin kuten vaikka aikansa itäsaksalainen televisio tai puhelin, mutta olivat ihmisille oman arjen tärkeitä esineitä. Arki valottuu museolla monin tavoin sisustuksesta koulukirjoihin ja keittiövälineistä harrastusvermeisiin. Museon kokoelmissa on kaikkiaan huimat 300 000 esinettä, joista moni on saatu lahjoituksina. Kannattaa myös piipahtaa Pankowin kaupunginosassa Knaacks-kadun Museum in der Kulturbrauereissa, jossa on esillä itäsaksalaisten arkea esittelevä Alltag in der DDR -näyttely. Näyttely on pääsymaksuton. Näissä kohteissa käydessä tulee elävästi mieleen Tallinna televisiotornin juuren näyttelytiloissa vuonna 2017 esillä ollut Banaane ei ole -neuvostoaikanäyttely, joka kertoi käyttöesineiden voimin virolaisarjesta 1970–1980 välisenä aikana. Virolainen valokuvaajani puuskahti heti näyttelyn ovella, että onpa ankeaa. ”Tuo aika on onneksi jo takana. Miksi tarvitaan näyttelyä.” Juuri siksi, että muistamme ja osaamme suhteuttaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja DDR museum Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa