jutut 14.6.2017
Suomi turvassa 100 vuotta – hälytyksiä historiasta
Mobilian tämänvuotinen teemanäyttely esittelee Suomen viranomaisten vuosien saatossa käyttämiä kulkuneuvoja. Jos on kansalaisten liikkuminen kehittynyt, samaa voi sanoa esimerkiksi poliisin, palomiesten ja armeijan ajopeleistä.
Pulaa poliisiautoista
Poliisiautokanta oli 60-luvun Suomessa harva ja heikkokuntoinenkin. Toimittaja Niilo Tarvajärven järjestämän keräyksen myötä kotimaan teille saatiin kerralla 58 uutta partioautoa, kuten kuvassa näkyvä vuoden 1967 Volvo 144 S. Seepraväritys tuli muotiin vasta seuraavalla vuosikymmenellä.
Perään prätkilläkin
BMW R100RS -mallia päädyttiin suosittelemaan moottoripyöräpoliisien käyttöön vuonna 1977 suoritettujen perusteellisten koeajojen jälkeen. 70-hevosvoimaisesta bokseribemarista (vas.) on kuljettu pitkä matka 2010-luvun 150 hevosvoiman Yamaha FZ-1:een.
Sairasautot sähäkämmiksi
Ambulansseina käytettiin aluksi tavallisia autoja, jopa takseja. Pikkuhiljaa peräosat paisuivat erikoisrakenteisemmiksi, kuten kuvan Volvo 240 GL (vm. 1984, vas.) ja Mercedes-Benz 190 B (vm. 1960) osoittavat.
Siviilistä sotaan
Tällä Volvo LV85 -linjurilla on takanaan värikäs historia. Aluksi bussina toiminut auto joutui rintamalle niin talvi- kuin jatkosodassakin. Rauhan tultua Volvo palveli taas linja-autoliikenteessä vuoteen 1961 asti, kunnes se konservoitiin nykyiseen, sota-aikaiseen asuunsa.
Maastoisessa maassa
Land Rover oli suosittu paloauto 1950–60-lukujen Suomessa. Ajan kelirikkoiset tiet ja syrjäseutujen polut huomioon ottaen se ei ollut lainkaan pöllömpi valinta.
Palosta pelastukseen
Ensimmäiset paloautot oli tarkoitettu lähinnä tulipalojen sammuttamiseen. Vähitellen monipuolisempi pelastuskalusto otti varustuksessa entistä isomman roolin.
Vilkut vitriinissä
Myös pienoismallit, joita on Mobiliassa perinteisesti esillä, on valittu näyttelyn teeman mukaisiksi.
Soltut sairaalaan
Jokainen 1990-luvulla intin käynyt muistaa tämän ”sirran”. Volkswagen Transporter Syncro oli pakettiautopohjaisuudestaan huolimatta peto kulkemaan maastossa. Puolustusvoimilla näitä takatuuppareita oli kaikkiaan 80 kappaletta.
Turvaa turvastakin
Automuseossa voi olla myös eläimiä, jos niillä on ollut tärkeä rooli kansakunnan kuljetuksissa. Legendaarinen suomenhevonen, joita oli käytössä yli 400 000, täyttää kriteerin. Esillä ei sentään elävänä, vaan täytettynä mallina.
Puukaasusta protoon
Sota-ajan kansanauto Suomessa oli niin kutsuttu hävittäjä-Ford, puukaasutinlaitteistolla varustettuna (etualalla). 1950-luvulla käyttöön tulivat brittiläiset Thames-kuormurit, ja sen jälkeen kotimaiset ”Proto”-Sisu -maastokuorma-autot.
Kaikki Kangasalle
Suomi turvassa 100 vuotta -näyttely on avoinna Mobilian Autokylässä (Kustaa Kolmannen tie 75, Kangasala) tämän vuoden joulukuun 17. päivään asti. Lisää: www.mobilia.fi
Voita liput Mobiliaan!
Arvomme maanantaina 26.6.2017 viisi kahden hengen lippupakettia Mobilia-museoon. Lippu avaa ovat Suomi turvassa 100 vuotta -näyttelyn lisäksi koko Mobilian tarjontaan. Lisätietoja Mobiliasta ja näyttelyistä: www.mobilia.fi
Arvonta on suoritettu. Kiitos kaikille osallistuneille!