3.9.2016 Matkailu Vertailussa lentoyhtiöiden luottokortit Perinteinen lentokentän lepopaikka ei pärjää uutuudelle millään mittarilla. Penkki on toki kylmää lattiaa parempi vaihtoehto, mutta ei pedin veroinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paljon matkaavalle lentoyhtiön luottokortti voi tuoda mukavia lisäetuja. Suomalaiset matkustavat brittiläisen The Daily Telegraph lehden mukaan eniten koko maailmassa. Keskiverto suomalainen tekee jopa 7,5 reissua vuosittain, johon laskettu mukaan myös kotimaan matkat. Lentoyhtiöt ovat myös huomanneet suomalaisten olevan ahkeria matkaajia ja ovat alkaneet tarjota kanta-asiakkaille pisteohjelmia, joiden avulla saa rahanarvoisia etuja. Pisteohjelmat toimivat niin, että kanta-asiakas tekee lentoluottokortilla ostoksia ja jokaisesta tehdystä ostoksesta kertyy pisteitä. Perinteisesti lentopisteitä saa lentokilometrien mukaan, mutta palkintopisteitä ansaitsee myös ostamalla lentoyhtiökumppaneiden tuotteita tai palveluita. Esimerkiksi autovuokraamo Herz tarjoaa jokaiselle Finnair Plus asiakkaalle 500 lisäpistettä jokaista vuokrattua autoa kohti. Lentoyhtiöiden lentoluottokortit poikkeavat hieman toisistaan etujen ja vuosimaksujen osalta. Tyypillisesti pisteitä kertyy yksi jokaisesta kulutetusta eurosta. Lentoluottokorteissa on myös muita etuja, kuten esimerkiksi matkavakuutus tai pääsy lentokenttä-loungeihin. Rahoitustuotteiden vertailuun erikoistunut sivusto VertaaEnsin.fi selvitti, mikä on paras lentoluottokortti erityyppisille matkaajille. Finnair Plus Diners Club on eriomainen kortti pisteiden haalimiseen, sillä se on ainoa kortti, joka tarjoaa kaksi pistettä jokaista kulutettua eroa kohti. Kortti sopii myös perheille, sillä rinnakkaiskortin avulla perheenjäsenet voivat kerätä pisteitä yhteiselle tilille. Kortti oikeuttaa myös pääsyyn Diners Club loungeihin ympäri maailmaa, mutta matkaajan täytyy pulittaa 19 euroa per vierailu. Kortin miinuspuolena on matkavakuutuksen puuttuminen, joka löytyy vertailun muista korteista. Finnair Plus MasterCard tai Finnair Plus Visa sopivat hyvin matkaajan ainoaksi luottokortiksi, sillä MasterCard ja Visa ovat tunnetusti maailman yleisimmin hyväksytyt luottokortit. Molempiin kortteihin sisältyy matkavakuutus sekä kortinhaltijalle että mukana matkustaville perheenjäsenille edellyttäen, että matka on maksettu luottokortilla. Finnair Plus Mastercard sisältää myös käteisnostoturvan. Täytyy kuitenkin muistaa, että luoton käteisnostoihin kuuluu ylimääräisiä kuluja. Finnair Plus Visa Gold on vertailun ainoa premium-kortti. Luottokorttiin sisältyy kattava matkavakuutus, Hole in One -turva golffaajalle sekä S.O.S International matkahätäpalvelu, joka luottokortin kadotessa antaa tarvittaessa hätäkäteistä. Kortissa on vertailun kallein vuosimaksu, mutta kortinhaltija voi säästää vakuutusmaksuissa, sillä matkaajan ei tarvitse erikseen hankkia jatkuvaa matkavakuutusta reissuja varten. Lisäksi kortinhaltija saa ylimääräiset 10 000 Finnair Plus -pistettä joka vuosi. Pisteitä kertyy valtava määrä automaattisesti, jolloin kortti sopii erityisesti paljon matkustavalle henkilölle. Finnairin luottokortit eivät ole ainoat vaihtoehdot, jos haluaa kerätä pisteitä luottokorttiostoksista. SAS Eurobonus Diners Club -kortilla ansaitsee SAS Eurobonus -pisteitä, joita voi käyttää samantyyppisiin etuihin kuin Finnairin pisteitä. Palkinto-ohjelmat eivät kuitenkaan ole identtiset, sillä ohjelmilla on eri yhteistyökumppanit, joiden palveluihin pisteitä voi käyttää. SAS Eurobonus Diners Club -kortti tarjoaa matkavakuutuksen ja pääsyn Diners Club loungeihin. Jos Finnairin pisteohjelma ei vaikuta miellyttävältä, on SAS EuroBonus Diners Club-kortti varteenotettava vaihtoehto. Hyödynnä lentopisteet oikein Lentopisteitä voi päänsääntöisesti käyttää erilaisten lentopalveluiden hankkimiseen, kuten esimerkiksi matkustusluokan korotuksiin, lounge-palveluihin tai vaikkapa ilmaislentoihin. Kanta-asiakasohjelmilla on myös yhteistyökumppaneita, joiden palveluihin pisteitä voi käyttää. Tärkeää on kuitenkin huomioida, mihin pisteitä on järkevää käyttää. Monia saattaa houkuttaa palkintolento Eurooppaan, mutta tällöin matkaajalle jää maksettavaksi lentokenttäverot, jotka voivat olla pahimmassa tapauksessa jopa puolet “ilmaismatkan” hinnasta. Yhdensuuntainen palkintolento Pohjois-Eurooppaan maksaa 12 000 pistettä, jolloin pistehyöty on ainoastaan 100 euroa. Tässä tapauksessa matkaajalle jää myös maksettavaksi 16 euroa lentokenttäveroja. Matkustusluokkaa korottamalla saa paremman hyödyn lentopisteistä, sillä business-luokan lippu on normaalisti 3-5 kertaa turistiluokan lippua kalliimpi. Esimerkiksi menopaluu Helsingistä Hampuriin maksaa business-luokassa 1 327 euroa, mutta turistiluokan lipun saa jo 248 eurolla. Euroopan sisäisillä lennoilla 10 000 pistettä riittää matkustusluokan korotukseen yhteen suuntaan ja samalla matkustaja saa kaikki business-luokan edut, kuten esimerkiksi ylimääräisen matkatavaran ja ilmaisen sisäänpääsyn lentokenttä-loungeen. Kanta-asiakasohjelmien pisteitä ei tarvitse aina käyttää matkustamiseen. Finnarin ja SAS Eurobonuksen verkkokaupasta pisteitä voi käyttää myös verkko-ostoksia varten. Esimerkiksi Finnairin verkkokaupasta saa esimerkiksi jo tuhannella pisteellä 83 euron alennuksen Fatboy Buggle-up säkkituolista, mikä on erittäin tehokas tapa hyödyntää palkintopisteitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku