4.9.2014 Kotimaanmatkailu Tuulen viemää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkan taivaalla voi taittaa monella tavalla. Kuumailmapallossa kiireetön ja utelias katse näkee ja herkät korvat kuulevat kaiken kauniin ja kokemisen arvoisen. Helsingin Lauttasaaressa jalkapalloilijat tekevät tilaa Ruukinlahden puiston nurmelle. Kuumailmapallon 26 kertaa 16 metriä kokoinen kangas levitetään yhdessä nurmelle ja täyttäminen aloitetaan moottorikäyttöisellä puhaltimella. Nurmella makaava hiljalleen täyttyvä kangas on kuin värikäs festivaaliteltta. Kahdessakymmenessä minuutissa kuumailmapallo on lähtövalmis ja viiden matkustajan on aika astua rottinkikoriin. Kori on jaettu kahtia: toisella puolella kolme propaanikaasupulloa ja kapteeni, toisella puolella matkustajat. Kaasua on varattu varoiksi kolmen tunnin lennolle, vaikka tarkoituksena on lentää noin tunti. Kapteeni Ilkka Korhonen lämmittää palloa muutamalla polttimen suhahduksella ja hetkessä olemme ilmassa noin viidentoista metrin korkeudessa. Pallo nousee lämmittämällä, sillä sen sisällä olevan ilma harvenee lämmetessä ja pallo kevenee nousten ylös. Pallon takaosaan kiinnitetty ankkuriköysi pidetään tiukalla lämmittämisen aikana, jottei pallokangas pääse heilumaan ennen täyttymistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nopeasti yläilmoihin Pallo nousee hetkessä taivaalle. Ennen kuin ehdimme huomatakaan, olemme noin kolmensadan metrin korkeudessa. Ylöspäin noustessa jännittää ja huimaa hieman, mutta lentokorkeuden saavutettuamme lentämiseen alkaa tottua. On lähes tyyntä. Hiljalleen aaltoilevassa meressä alapuolellamme kimaltelevat auringonsäteet. Lennämme Länsiväylän eteläpuolella kohti Espoota. Tuntuu kuin olisi täysin tyyntä, sillä liikumme tuulen mukana. Länsiväylällä ajavien autojen tai allamme kulkevien veneiden äänet eivät enää kuulu. Jännityksen katkaisee pieni puheensorina ja hiljaisuuden polttimen ajoittainen tsuff-ääni. Lähes kaikki päätökset lennon kulusta on tehty ennen ilmaan lähtöä, mutta lentokorkeudellakin voi vaikuttaa suuntaan. Yhtä asiaa on pakko kokeilla, onhan sitä varten varustauduttu. Tarkoitus on grillata makkaraa veistetyn tikun nokassa polttimen avulla. Se sopii Korhoselle. Kokemus on ainutlaatuinen. Espoon ilmatilaan saapuessamme lennämme kuusimetsien yli alle sata metriä puiden yläpuolelta. Alkuillan uinuvassa metsässä kukkuu käki. Ensilento vuonna 1783 Kuumailmapallo on tiettävästi vanhin onnistuneesti lentänyt ilma-alus. Sen keksijät, ranskalaiset Montgolfierin veljekset lensivät kuumailmapallolla ensimmäisen kerran Pariisissa vuonna 1783. Kuumailmapallo on rekisteröity ilma-alus. Artikkelissa koelennetty kuumailmapallo on rekisteröity seitsemälle henkilölle ja yhteensä tuhannen kilon painoiselle massalle. Korien materiaaleina käytetään edelleen enimmäkseen rottinkia ja pajua. Toimintaperiaate on yksinkertainen: kuuma ilma pallon sisällä nousee ylöspäin, koska se on harvempaa ja siten kevyempää kuin palloa ympäröivä ilma. Kuumailmapallon korkeutta voi laskea päästämällä kuumaa ilmaa pois laskuvarjon mallisesta venttiilistä, joka sijaitsee pallon laella. Pallon sisällä olevaa ilmaa lämmitetään polttimella, joka toimii nestekaasulla. Talvisin käytetään lämmitettyä kaasua. Pallon sisällä oleva ilma on lämmöltään noin 100 astetta. Nylonista valmistettu kangas ei syty palamaan ja kestää noin 120 asteen kuumuuden. Palloa voidaan ohjata ainoastaan muuttamalla lentokorkeutta. Eri korkeuksissa ilmavirtaukset kulkevat eri suuntiin ja suuntaa on mahdollista muuttaa jopa 25 astetta. Kuumailmapallolla on lennetty yli kahdensadan kilometrin tuntivauhtia, mutta tuulen mukana kuljettaessa vauhtia ei tunne samalla tavalla. Suomessa kuumailmapalloilun harrastajia on noin 50, joista aktiivisia 25. Lentolupakirjaan vaaditaan 16 lennettyä tuntia. Talvinen sää ja vesistöjen jäät ovat paras paikka harjoitteluun. Ihanteellinen lentokorkeus on noin 150–400 metriä. Korkeutta muuttamalla suuntaa voidaan muuttaa noin 25 astetta. Ihanteellinen lentokorkeus on noin 150–400 metriä. Vesistöjen yläpuolella lennettäessä voi toisinaan tulla yllätyksiä, sillä niiden läheisyyteen syntyy paikallisia ilmavirtauksia ja pyörteitä. Lisää kuumailmapalloilua painetussa Moottorissa 9/2014. Kuumailmapalloilu toteutettiin yhteistyönä Elämyslahjat.fi -palvelun kanssa. Muita kuumailmapallolentoja tarjoavia yrityksiä: pallolento.com Raffica Oy Aerohot Linnan Pallo Aeronaut Teksti: Santeri Petrell Kuvat: Lauri Ahtiainen, Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?