7.7.2016 Kotimaanmatkailu Talmassa rohkeutta koettelemassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toukokuussa avautuneen kiipeilypuiston pitkospuut, vaijeriliut ja muut tehtävät koettelevat päättelytaitoa, ketteryyttä ja rohkeutta. Puolen tunnin ajomatkan päässä Helsingin keskustasta sijaitseva Sipoon Talma on tuttu talvinen laskettelukeskus, jonka aktiviteettivalikoima kasvoi täksi kesäksi. Rohkeuttaan voi koetella Talma Active Park -seikkailupuiston kuudella eritasoisella radalla, joista helpoin kulkee lähes maantasossa ja on sovelias 1–6-vuotiaille ja alle 130-senttisille uskalikoille. Kiipeilyradoista haastavimmat vievät 12 metrin korkeuteen. Tarjolla on myös kaksi pitkää vaijeriliukua, joista pidempi on yli 200-metrinen. Näillä liukuosuuksilla osallistujan pituusvaatimus on 130 senttiä. Kiipeilemään pääsee vain opastuksen jälkeen, turvavaljaissa ja kypärä päässä. Käsineiden käyttö on suositeltavaa. Jos omia käsineitä ei ole mukana, sellaiset voi ostaa 3,5 eurolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmen tunnin seikkailu Kolmen tunnin kiipeily Talmassa maksaa 24 euroa. Hinta sisältää pääsyn myös viereiseen Werneri Parkkiin, jossa on tarjolla touhuilua perheen pienimmille. Werneri Parkissa on muun muassa lasten kiipeilykeskus, kaksi pompulinnaa, motorisoitu keinukaruselli, sählyareena sekä erilaisia pihapelejä. Yksinomaan Werneri Parkkiin mielivän lapsen pääsymaksu on 10 euroa, vanhemmat pääsevät sisään ilmaiseksi. Frisbeegolfia ja keinukaruselli – Seikkailupuiston lisäksi meillä on paintball-värikuularata, 18-väyläinen frisbeegolf-rata ja minigolf-rata, Talma Skin toimitusjohtaja Esa Pihlajaniemi kertoo. Kesäravintola on auki seikkailupuiston aukioloaikoina. Paikan se jokin ovat kuulut pizzat (15/17 euroa). Makuhermoja voi kutkutella myös Siipiveikkojen wingseillä, joista tulisinta ytyä tarjoaa Xxhot. Tarjolla on myös salaatteja ja burgereita. www.talmaski.fi Kiipeily vaatii malttia Kiipeilyelämyksiin ei voi rynnätä suinpäin. Ennen kiipeilyä kannattaa omaksua turvaohjeet. Turvasääntöihin voi yleensä tutustua jo etukäteen kiipeilypuistojen nettisivuilla. Turvaohjeissa määritellään muun muassa kiipeilijöiden vähimmäispituus eri ratalohkoille. Alle 18-vuotiailta kiipeilijöiltä vaaditaan huoltajan lupa. Yleiskäytäntönä eri seikkailupuistoissa on, että alle 13-vuotiailla seikkailijoilla tulee aina olla vähintään 18-vuotias aikuinen valvoja mukana rata-alueella. Turvallisuuden vuoksi on tyypillistä, että yhdellä aikuisella saa olla valvottavanaan korkeintaan 4–5 alle 13-vuotiasta. Ja jos kiipeilijä on alle kymmenvuotias, on valvojan kiivettävä mukana. Alaikäraja on usein 7 vuotta. Kiipeilypuistossa voi olla erillisiä matalia seikkailuratoja myös alle seitsenvuotiaille. Aikuinen valvoja vastaa siitä, että hänen vastuullaan olevat lapset noudattavat käytäntöjä ja ohjeita. Älä etuile, vältä tönimiset Ennen kiipeilyn aloittamista puiston henkilökunta huolehtii, että jokaisen osallistujan turvavaljaat ovat asianmukaisesti puetut ja antaa ohjeet kuinka toimia kiipeilyradoilla ja eritoten kuinka turvavaijeri kiinnitetään. Radan eri osioissa ei saa ohittaa toisia. Kiipeilyratojen tasanteille voi muodostua ruuhkaa kun edellä kiipeilijä empii etenemistään tai joku etenee selvästi hitaammin kuin perässä tulevat. Tasanteilla saa tyypillisesti olla vain 2–3 henkilöä kerrallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seikkailupuistoissa on mistä valita Kiipeilyelämyksiä tarjoavia ulkoseikkailupuistoja on perustettu parin viime vuoden aikana ahkerasti. Rohkeuden koetteluun on tarjolla vaihtoehtoja useilla eri paikkakunnilla – moni niistä avaa täksi kesäksi uusia ratoja. Vierumäen Flowparkissa etenijän on pähkittävä kuinka suoriutua levyistä, verkoista, tunneleista, tynnyreistä, liaanihypyistä, autonrenkaista ja pitkospuista. Moni puisto laajentaa tarjontaansa täksi kesäksi. Esimerkiksi Helsingin Mustikkamaalla sijaitseva Seikkailupuisto Korkee laajeni toukokuussa kolmella uudella radalla, jonka jälkeen kävijöille on tarjolla yhdeksän erilaista aikuisille tarkoitettua Latvarataa ja kolme pienten lasten Kantorataa. – Uusina tehtävinä puistossa ovat muun muassa Tarzan-hyppy ja Base Jump 12 metrin korkeudesta, Korkee-puiston Mikko Saavalainen kertoo. Varalan urheiluopiston alueella sijaitseva Tampereen Flowpark on sekin monipuolistunut. Vappuna avautui kaksi uutta kiipeilyrataa. – Laajennuksen jälkeen meillä on seitsemän korkeata rataa ja yksi lastenrata. Ja toinen testirata nopeuttaa asiakkaiden pääsyä puistoon, puiston päällikkö Hannu Väärälä kertoo. Laajavuoreen neljä uutta rataa Jyväskylässä sijaitseva Seikkailupuisto Laajavuori uudistui toukokuussa. Lähes 15-metristen lehtikuusitolppien varaan tuli neljä uutta seikkailurataa sekä uusi harjoitusrata. Laajennus toi muassaan myös toisen junnuradan alle 140-senttisille. Alueella on tarjolla kahdeksan seikkailurataa yli 140-senttisille uskalikoille. Köysiliukuja on peräti 31, pisimmät satametrisiä. Ratojen kokonaispituus on yli 2,2 kilometriä. Kävijöiden toiveita kuunnellen Espoon Leppävaaran Huippu-puiston uutuuksia ovat kaksi seikkailurataa, joiden vaativuus on mitoitettu kävijöiden toiveita myötäillen. Kävijät ovat toivoneet vähemmän haastavia aikuisten ratoja, mutta myös aiempaa hurjempia haasteita. – Uudet radat on suunniteltu viime kesän kokemusten ja asiakaskyselyn perusteella, Huipun toimitusjohtaja Jari Saarhelo kertoo. Kaksi uutta harjoitusrataa helpottavat alkuopastuksen ajoittaista jonotusta. Kulkua alaradoilta yläradoille helpottavat uudet maastoportaat. Kuusamossa sijaitseva Basecamp Oulanka käyttää jylhiä maisemia hyväkseen. Rohkeuttaan voi koetella vesistöylityksellä. – Tarjoamme ryhmille köysiliukuaktiviteettia Myllykosken suvannon yli, Sonja Kananen kertoo. Kiipeilypuistoja Sipoo, Talma Active Park -seikkailupuisto Espoo, Seikkailupuisto Huippu Helsinki, Seikkailupuisto Korkee Helsinki, Seikkailupuisto Zippy Flowpark Ahvenisto Flowpark Tampere Flowpark Turku Flowpark Lappeenranta Jyväskylä, Seikkailupuisto Laajavuori Flowpark Vierumäki Ähtäri, Flowpark ÄhtäriZoo Kouvola, Atreenalin Seikkailupuisto Tykkimäki Lappeenranta, Atrenaalin Seikkailupuisto Saimaa Nastola, Pajulahden Seikkailupuisto Taivalkosken kunnan seikkailurata Tuuri, Le Tuuri Parc Pyhtää, Sirius Norway Park Lekotti, Air Travel Adventure Somero, Sisumetsän seikkailupuisto Joensuu, Treetop-seikkailupuisto Kalajoki, Seikkailupuisto Pakka Kuusamo, Basecamp Oulanka Levin Seikkailupuisto Rovaniemi, Seikkailupuisto Huima Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus ja Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?