2.4.2017 Matkailu Museo Ferrari Maranello – tanssivan hevosen pilttuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman legendaarisin urheiluautomerkki Ferrari täyttää tänä keväänä 70 vuotta. Kävimme tehtaan museossa Maranellossa katsastamassa parhaita paloja historian varrelta. Modenan maakunnassa, pohjoisemmassa Italiassa sijaitseva Maranellon pikkukaupunki tunnetaan ennen kaikkea punaisista urheilu- ja kilpa-autoistaan. Tänne, Ferrarin kotiin, aivan tehtaan kupeeseen rakennettu museo on suositeltava matkailukohde kaikille autoista kiinnostuneille. Suoranaiseksi pyhiinvaelluspaikaksi museo muodostuu, jos omaa kiinnostuksen formula ykkösten tarunhohtoiseen historiaan. Kahteen kerrokseen rakennettu laaja näyttely kertoo Ferrarin koko tarinan kuuluisimpien kilpa- ja katuautojen sekä niihin liittyneiden ihmisten kautta. Lisäksi tallin saavuttamille F1-mestaruuksille on omistettu kokonaan oma näyttelytilansa. Heti museon sisäänkäynnin vieressä tietää missä ollaan. Formula ykkösten 1:3-mittakaavaan laaditut tuulitunnelimallit heijastavat sarjan sääntömuutoksia kautta kausien. Kuljettajan jalat olivat vielä vuonna 1986 todella edessä ja vailla suojaa (toinen oik.). Tästä kaikki alkoi. Ensimmäinen Ferrari, 125 S, osallistui debyyttikilpailuunsa toukokuun 11. päivänä vuonna 1947. Moottori oli jo tuolloin V12, mutta käsittämättömän pienikokoinen: iskutilavuutta vain 1,5 litraa! Tehoa lähti kokonaiset 118 hevosvoimaa. Tehtaan perustajan ja isähahmon, Il Commendatore Enzo Ferrarin (1898–1988) työhuone on ikuistettu vitriiniin. Vähintä mitä jälkipolvi voi hänen hyväkseen tehdä. Lisää Enzon perintöä voi ammentaa läheiseltä Fioranon testiradalta. Ferrari on F1-talleista ainoa, joka on osallistunut sarjaan alusta lähtien eli vuodesta 1950, ja myös pysynyt siellä näihin päiviin asti. Niinpä ykkösten pienoismalleistakin syntyy suuren seinän kattava kokoelma. Museon katutasossa keskitytään siviiliautoihin… …ja toisessa kerroksessa kilpureihin. Näistä lisää juttusarjamme seuraavissa osissa. Ketään ei unohdeta: tallin jokainen kuljettaja on ikuistettu F1-autojen taustalla oleville seinille. Oletko haaveillut pääsystä Ferrarin varikkotiimiin? Täällä sekin onnistuu. Kisatunnelma ja meteli välittyvät lähes aitoina, ja sekuntikello mittaa renkaanvaihdon onnistumisen. https://youtu.be/EFfo1vYsSI8 Halutessaan pääsee käyttämään aitoa vanhaa vaihdekeppiä, metallisen kulissin välityksellä totta kai, tai vääntämään seinään laakeroitua antiikkista Ferrarin puurattia. Myös urheiluautojen prototyyppien historia on Ferrarilla vahva. 312 P vuodelta 1968 on yksi kauneimmista. Museon jälkeen voi tutustua Maranellon lukuisiin Ferrari-aiheisiin shoppailumahdollisuuksiin ja löytää vaikkapa Enzo Ferrarille omistetun auditorion, missä tifosit katselevat F1-kisoja livenä isolta screeniltä. Tehdaskierroksiakin järjestetään. Yhdeltä asialta ei kuitenkaan voi täällä välttyä: Tanssivan Hevosen henki on kaikkialla läsnä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Jussi Saarinen Juttusarjan muut osat: osa 2. Museo Ferrari Maranello – formula ykkösten huumaa osa 3. Museo Ferrari Maranello – superautojen säihkettä osa 4. Museo Ferrari Maranello – mestarien huoneessa Lisätietoja: www.musei.ferrari.com www.maranello.it Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 25.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: eron kyyneliä ja derkkutunnelmaa 24.3.2024 Matkailu Kylmästä lämpimään – Kon-Tiki-museo Oslossa 22.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: natsien teot totuuden riisumina 21.3.2024 Matkailu Yllättävä ruuhkaverolasku Ruotsista – Autoliiton matkailupäällikkö neuvoo mitä pitää tehdä! 17.3.2024 Matkailu Pisan kalteva kellotorni on tehnyt meistä robotteja 17.3.2024 Matkailu Risteilymatkailu elää uutta kasvun aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta