Mitä tehdä, jos lento peruuntuu tai viivästyy?

Vaihtoehtoina ovat uusi reititys tai rahallinen korvausta. Lentoyhtiö on velvollinen tarjoamaan huolenpitoa, jos lento myöhästyy yli kaksi tuntia.

Matkailu | Uutinen | 10.1.2017

Odotettu lomamatka voi tyssätä tai hankaloitua lennon peruuntumisen vuoksi Tahmeutta matkantekoon voi aiheuttaa myös lennon uudelleenreitityksen aiheuttama viivästyminen.

Kuluttajalla on useita eri vaihtoehtoja, mikäli lento peruuntuu, ohjeistaa kilpailu- ja kuluttajavirasto. Matkailija voi valita uudelleenreitityksen, matkustamisen myöhempänä ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla tai saada rahat takaisin.

Uudelleenreitityksessä lentoyhtiön on tarjottava korvaava lento vastaavilla ehdoilla matkakohteeseen mahdollisimman pian tai myöhäisempänä kuluttajalle sopivana ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla.

Lentolipusta maksetun hinnan palauttaminen tulee hoitua viikon kuluessa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston linjauksen mukaan lentoyhtiön on palautettava lipun hinta kultakin matkan osalta sekä jo tehdyiltä osilta matkaa, jos lennosta ei ole enää matkustajan alkuperäisen matkasuunnitelman kannalta hyötyä.

Matkailija on oikeutettu ilmaiseen paluulentoon lentolipun osoittamaan lähtöpaikkaan, mikäli hän joutuu perumaan matkan välilaskun aikana. Tällöin matkailija luopuu oikeudestaan huolenpitoon odotusaikana.

Huolenpitoa tai korvaus

Jos lento viivästyy yli kaksi tuntia, lentoyhtiön on tarjottava huolenpitoa, joka vaihtelee odotusajan mukaan. Lennon viivästymisen vuoksi matkustajalla voi olla oikeus myös vakiokorvaukseen (250– 600 euroa) tai vahingonkorvaukseen.

Uudelleenreitityksestä aiheutuneena odotusaikana tarjottavaan huolenpitoon kuuluvat tyypillisesti ateriat sekä majoitus ja kuljetus, jos välttämätöntä.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan lennon peruuntuessa lentoyhtiöltä voi vaatia vakiokorvausta. Lennon viivästymisen vuoksi matkustajalla voi olla oikeus myös vakiokorvaukseen (125–600 euroa) tai vahingonkorvaukseen.

Vakiokorvausta ei tarvitse maksaa, jos syynä olivat poikkeukselliset olosuhteet, joita ei olisi voinut välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. Tämä rajoitus tulee kyseeseen esimerkiksi sääolosuhteiden tai lakon vuoksi.

Jos lento on osa valmismatkaa voi matkailija vaatia hyvitystä lennon peruuntuessa samalla tavalla kuin omatoimisesti varatuilla reittilennoilla. Korvausvelvollisia voivat olla sekä lentoyhtiö että valmismatkan järjestäjä. Vaikka matkailija vaatisi korvausta molemmilta osapuolilta, ei hän voi saada samasta asiasta korvausta kahteen kertaan.

Pakettimatkan voi peruuttaa

Kuluttajalla on valmismatkalain ja -ehtojen antama suoja suhteessa matkanjärjestäjään. Sen nojalla matkailija voi esimerkiksi vaatia matkanjärjestäjältä hinnanalennusta viivästyksestä tai muista valmismatkan ongelmista.

Valmismatkan voi peruuttaa, muttei yleensä kuluitta. Mikäli valmismatkan varausmaksua ei ole maksettu, matkan voi peruuttaa maksutta. Jos varausmaksu on maksettu, matkan voi peruuttaa esimerkiksi ylivoimaisen esteen vuoksi maksamalla toimistokulut. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan tällaisia esteitä ovat esimerkiksi oman, matkakumppanin tai läheisen henkilön sairaus.

Valmismatkan voi peruuttaa myös ilman erityistä syytä. Tällöin matkasta joutuu maksamaan sitä enemmän mitä myöhemmin peruutuksen tekee.

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Matkustaminen-ja-matkan-jarjestaminen/matkustaminen-ja-liikenne/lentomatkustajan-oikeudet/

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto / lentomatkustajan oikeudet

Keskustelu