26.5.2015 Kotimaanmatkailu Matka: Unta putkessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yöpyminen lentokentällä: umpisurkea ratkaisu vai elvyttävä elämys? Iltayhdeksän jälkeen alkaa olla uneliasta, vaikkei Helsinki-Vantaan lentokenttä varsinaisesti nuku koskaan. Ravintolat ja kaupat sulkevat ovensa. Puoliltaöin käytävät hiljenevät entisestään. Aamun ensimmäisiä jatkolentoja kärkkyvät matkalaiset etsivät siedettävää lepopaikkaa yöksi terminaalin ja kahvilan penkeiltä. Muutama väsynein makaa matkatavaroineen kiepillä hallin lattialla. Parinsadan metrin päässä olisi tarjolla petipaikkakin, mutta sitä eivät kaikki tiedä. Vielä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oma peti kullan kallis Iltapala järjestyy läpi yön palvelevasta kahvilasta. Kun ei paljoa odota, yllättyy iloisesti. Paitsi kassalla. Lentokentällä ateriaan on yritettävä suhtautua investointina. Tyhjällä mahalla ei jaksa nukkua. Helsinki-Vantaan lentoasemalta voi vuokrata kompaktin GoSleep-petipaketin, joka tarjoaa makuuasennon, omaa rauhaa ja virtaa matkapuhelimelle. Petiputki löytyy porteille johtavan käytävän varrelta. Schengen-alueen ulkopuolelle matkaaville on tarjolla oma petirivi, mutta sille puolelle ei kotimaan lentolipun kanssa ole asiaa. Riittääkö happi? Kengät on viisainta jättää ulos. Monestakin syystä. Matkatavaroille on varattu tila nojatuoliksi muuntuvan pedin istuinosan alta. Matkapuhelin saa virtaa usb-pistokkeesta. Peitto ja tyyny ovat maksullisia lisävarusteita ja lakanoiden sijaan kapselissa maataan napakalla nahkaverhoilulla. Mieleinen asento viimeistellään sähköisesti. Petiputken peittävä kansi liukuu kiinni vaivattomasti makuulta. Ilmareiät päästävät sisälle valoa. Aluksi mietityttää, riittääkö happi, mutta sitä ongelmaa ei ole. Viisi tuntia unta Muutaman millin paksuinen kansi päästää ulkopuoliset äänet läpi selvästi, mutta lentokenttäyöpyjä arvostaa yksityisyyttä. Kannen alla on piilossa katseilta, eikä tavaroita tarvitse vahtia unissaan. Omaa tilaa on käytössä kaikkiaan noin parin metrin mitalta. Yksin ei ole ahdasta. Kaksin ei makuulle sovi. Naapurissa nukutaan ääni päällä. Siivoojan moppi sihisee lähellä ja korkokengät kuulee jo kaukaa. Huonouniselle nukkuminen on taatusti vaikeaa, mutta väsyneenä uni tulee väkisin. Korvatulppien käyttö uniputkessa on riskipeliä, sillä herätyskello saattaa jäädä kuulematta. Uutuus herättää kiinnostusta ja uteliaita höpöttäjiä riittää petirivin tuntumassa alkuyöhön asti. Joensuun, Tampereen ja Hong Kongin lentojen lähdettyä lähimmät portit hiljenevät ja rauha laskeutuu. Jossain vaiheessa tulee uni. Tottumattoman uni on pätkittäistä, mutta unta kertyy lopulta siivuina viisi tuntia. Sillä jaksaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kotimainen keksintö Maailmalla unimunia on jo käytössä Dubaissa, Abu Dhabissa, Brasiliassa ja Japanissa. Kokonaisuus on Pieksämäkeläisen Short Rest Solutions Oy:n kehittämä. Helsinki-Vantaan lentokenttä tarjoaa uniputkipalvelua matkalaisille ensimmäisenä Euroopassa. Schengen-alueen ulkopuolelle suuntaavien matkalaisten tarpeisiin on varattu 15 uniputkea portilla 38. Niistä peritään yhdeksän euron tuntivuokraa. Lähemmäs matkustavien ulottuvilla portin 18 tuntumassa petipaikkoja on tarjolla kevään aikana viisi. Tutustumisvaiheen aikana käytöstä ei peritä vuokraa, mutta petipaikkaa ei myöskään voi ennakkovarata. Uniputkeen pääsee myös Joroisissa. Torkkutarpeen iskiessä oikea osoite on Jari-Pekka -huoltamo, jossa on koekäytössä väsähtäneen autoilijan iloksi yksi uniputki. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?