22.11.2015 Matkailu Matka: Trabant – aikakone duroplastista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bensahana auki, pumppaus kaasua, kääntö avaimesta ja maailma täyttyy rämisevästä melusta. Tällä kertaa mikään ei mene rikki, eikä ole syytä huoleen. Trabant, tuttavallisemmin Trabi, on herännyt henkiin. Bensahana auki, pumppaus kaasua ja kääntö avaimesta. Maailma täyttyy rämisevästä melusta. Ääni muistuttaa etäisesti nopeutettua videota, jossa peltitynnyri vierii kalliota pitkin. Tällä kertaa mikään ei mene rikki, mutta Trabant, tuttavallisemmin Trabbi, on herännyt henkiin. Liikkeellelähtö vaatii jatkokoulutusta, jotta ovenkahvaa muistuttavan vaihteenvalitsimen sielunelämä aukeaa. – Työnnä kahvaa alas auton keulaa kohti. Sen jälkeen pyöräytä myötäpäivään ykkösvaihde päälle, Jens Belitz opastaa vierestä. Noin 550 kilogrammaa Itä-Saksaa lähtee liikkeelle. Huomion vie edelleen äänimaailma. Moderneihin kapitalistisiin nelitahtiautoihin tottuneelle kaksitahtimoottori on menneen ajan eksotiikkaa. Moottori tuntuu kiertävän aivan liian paljon. Käynnistystä seurannut räminä onneksi tasoittuu vähitellen. Ainakin hieman. Muutaman korttelin mittaisen totutteluajon jälkeen Belitz opastaa takaisin Trabbitour-vuokraamon pihaan. Päivän aikana on tarkoitus tutustua aivan Berliinin kupeessa sijaitsevan Altlandsbergin maisemiin. Luvassa on idyllisiä maisemia, pikkukyliä, purku-uhan alla oleva entisen sotilastukikohdan varikko ja pyramidi. Kohdevalinta on nappivalinta myös ajamisen kannalta. Suurkaupungin ruuhkista ei maalaismaisemissa ole tietoakaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mittarin sijaan mittatikku Pidempi ajorupeama vaatii hieman valmisteluja. – Katsotaan polttoainetilanne ennen kuin lähdetään kauemmas. Vilkaisen vuosimallin 1987 Trabant 601:n kojelautaa. Suuren, kohtalaisen tyylikkään nopeusmittarin ympärillä on vain hujan hajan sijoitettuja kytkimiä. Kaikki ovat hennon oloisesta itämuovista tehtyjä. Heti nopeusmittarin vieressä on tuulahdus aikansa avaruusteknologiaa: Kraftstoffmomentanverbrauchsanzeige, värivaloilla varustettu polttoaineen hetkellisen kulutuksen näyttö. Sosialismiin sopivasti punainen valo varoittaa huonosta taloudellisuudesta. Mutta polttoainemittaria ei löydy. Belitz heilauttaa konepellin auki ja poimii mustan mittatikun konepellin sisäpinnasta. Polttainetankki makaa kätevästi suoraan piskuisen kaksisylinterisen moottorin päällä, joten bensiini valuu moottoriin painovoimalla. Mittatikun mukaan tankissa on 16 litraa bensiiniä ja tietysti kaksitahtimoottorin voitelun vaatimat pari prosenttia öljyä. Cocktail riittää päivän tarpeisiin. Taivaansinistä ja mattavihreää Jens Belitz valitsee matkaseuraksi kaksi Trabantia. Vihreä militääriversio on aito National Volksarmeen ajoneuvo, Trabant Kübelwagen, jonka sivuovien virkaa toimittaa ketju. Tunnelman kohottamiseksi Belitz kaivaa peitteen alta vielä aidon Saksan demokraattisen tasavallan armeijan maastotakin ja peltikypärän. Sotisopa vie ajatukset Kylmän sodan sijaan vanhaan Kummeli-elokuvaan: Himmel, sukeltakaa! Aidoista välineistä huolimatta sotilaallisuus on kokonaisilmeestä kaukana. Mattavihreässä värissä Trabantkin näyttää pelokkaalta ja epävarmalta – kuin alokkaalta ensimmäisenä armeijapäivänä. Toinen Trabant on siviilimallia ja väritykseltään nostalgisen vaaleansininen, joten saattueen keulapaikka suodaan suosiolla sille. Altlandsbergin kylä on kuin yhtä hymyä ja tervehdystä kahden Trabantin letkalle. Jens Belitzin Trabant-bisnes ei aiheuta paikallisten keskuudessa pahennusta, vaikka vanhoista itäautoista lähteekin hieman melua. Molemmat Trabantit ovat hyvin huollettuja ja säädettyjä, joten pakoputkesta tupruttavaa sinistä pilveä ei tarvitse sietää. Jylhien tammipuiden reunustamalla tiellä Trabantin mitat alkavat hahmottua. Tunnelma on kuin moottoritiellä, vaikka ajorata on tavallisen kaksikaistaisen maantien levyinen. Harha johtuu Trabantin 1,5 metrin leveydestä. Pituuttakin autolla on vain 3,5 metriä. Akseliväliä on juuri ja juuri yli kaksi metriä. Pakotteiden kiertelyä Vuosisatoja vanha mukulakivitie täristää mukavasti alla. Matka taituu läpi vanhojen viljelysseutujen. Itä-ajan huolettomuus saattoi suurten maatilojen punatiiliset rakennukset raunioille, mutta pieteetillä tehty tie kestää edelleen. Trabantin tarina on puitteita tuoreempi. Se alkoi vuonna 1957 Zwickaun kaupungista. VEB Sachsenringin autotehdas oli kehittänyt uuden P 50 -automallin, jonka suunnittelussa oli erityisesti huomioitu Itä-Saksan taloustilanteen haasteet. Länsimaiden tuontipakotteiden vuoksi koripellistä oli suuri pula. Ratkaisuksi kehitettiin Duroplast-muovi, jonka valmistamiseen käytettiin Neuvostoliitosta tuotua puuvillajätettä ja Itä-Saksan väriteollisuuden tuottamaa fenolihartsia. Trabant oli ensimmäisiä kierrätysmateriaaleista tehtyjä autoja, mutta pahvia se ei sentään ollut. Trabant P 50 -mallia valmistettiin vuoteen 1962 asti, jolloin sen korvasi uudistettu Trabant P 60. Merkittävin uudistus tehtiin moottoriin, jonka huipputehoa väkevöitettiin kolmella hevosvoimalla. Kaksikymmentäkuusi hevosvoimainen kaksitahtimoottori unohtaen Trabant oli alkuvaiheissa kohtalaisen kilpailukykyinen tuote, jonka hienouksiin kuului etuvedon lisäksi erillisjousitus molemmilla akseleilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lännessä ei tulevaisuutta Jo seuraavana vuonna mallia uudistettiin uudelleen. Korimuokkaukset muuttivat ulkonäköä ja toivat lisätilaa sisälle. Uuden mallin nimeksi tuli Trabant 601. VEB Sachsenringin aikomus oli pärjätä uudistusten turvin vuoteen 1970, jolloin auto oli tarkoitus korvata täysin uudella Trabant-mallilla. Toisin kävi. Trabant 601 säilyi pienin viilauksin tuotannossa aina vuoteen 1990 asti. Vuosikymmenten aikana VEB Sachsenring kehitti lukuisia prototyypejä 601-mallin seuraajaksi. Sosialistisen maan politiikka jyräsi kuitenkin haaveet sarjatuotannosta. Mallia 601 seurasi viimeinen saattohoito, Trabant 1.1. Auto oli vanha tuttu 601, mutta voimanlähde oli vaihdettu Volkswagenilta lisensoituun nelitahtimoottoriin. Elintärkeä kehitysaskel tapahtui vuosikymmeniä liian myöhään. Kun Trabant 1.1:n tuotanto alkoi toukokuussa 1990, olivat Saksat jo aloittaneet yhdistymisen. Vuonna 1991 Trabantin tuotantolinja suljettiin. 3 096 099 valmistetun auton jälkeen tarina oli ohi. Trabant tänään Neljännesvuosisata myöhemmin Trabantiin suhtautuu kuin leikkiautoon. Jens Belitz näyttää edellä reittiä vaaleansinisellä avo-Trabbilla, joka maltillisesta vauhdista huolimatta kallistelee mutkissa. Noin 50 kilometrin tuntivauhti on aivan riittävä. Ajamisessa on tarpeeksi tekemistä, eikä vanhalla autolla koskaan ole kiire. Belitz ohjastaa autoletkan pieneen Buckown kylään. Vuonna 1253 perustetun kylän keskusta on täynnä hellyttävästi patinoituneita taloja. Kulman takana solisevan puron varrelle on rakennettu vaatimaton mylly. Monet alueen rakennuksista olivat täällä jo kauan ennen Karl Marxin syntymää, kommunismin noususta puhumattakaan. Vierailu Buckowssa muistuttaa, että Itä-Saksa oli muutakin kuin lohduttoman värisiä kolhoositaloja ja harmaata betonia. Kahden kaksitahtimoottorin kiidättämän Trabant-letkan kierrellessä seutua ajatus harhautuu vuosikymmenten taakse. Kauniina kesäpäivänä Trabbi on mitä hauskin matkatoveri, mutta minkälaista aito yhteiselo Duroplast-ihmeen kanssa mahtoi olla muurin itäpuolella? Asvalttiteiden jälkeen Trabant saa näyttää kykynsä huonommalla alustalla. Soratietä riittää ensimmäiselle sadalle metrille, mutta sen jälkeen ajetaan mutaista uraa. Tai pikemminkin toinen rengas urien välisellä harjanteella ja toinen penkan puolella. Reitti kulkee metsän läpi ja päätyy komean puiston laidalle. Rinteeseen istutettujen viiniköynösten viivasuorien rivien takana kohoaa pyramidi. Noin 14 metrinen rakennelma on taatusti erikoisin osa Garzaun linnan puistoa. Sen nykykunnosta on kiittäminen mittavaa restaurointihanketta, jossa kiviröykkiöksi raunioitunut rakennus elvytettiin esittelykuntoon. Aikakoneella nykyliikenteessä Nyky-Saksan teillä pörisevään Trabantiin suhtautuu tietynlaisella säälillä. Kansainvälinen politiikka pilasi merkin menestysmahdollisuudet jo suunnittelupöydällä. Lopputuloksen suurin saavutus oli ylipäänsä päätyä massatuotantoon. Ei ihme, että se vaikuttaa autonrääpäleeltä, johon suhtautuu suurella sympatialla vain siksi, että se kaikesta huolimatta toimii autona. Moinen suhtautuminen on toki täysin vääristynyttä. Itä-Saksassa Trabantia ei voinut verrata länsiautoihin. Jos kansa halusi liikkua autolla, se liikkui Trabantilla. Wartburgit olivat varakkaampia, enemmän tasa-arvoisia varten. Eikä Trabantiin suhtauduttu kertakäyttötavarana. Autoa joutui odottamaan vuosia, joten niistä pidettiin hyvää huolta yhteistoimin. Trabbin keskimääräiseksi käyttöajaksi on arveltu jopa 28 vuotta. Saksojen yhdistymistä seurannut valtava täysremontti on muokannut entistä Itä-Saksan niin länsimaiseksi, ettei lyhyellä vierailulla mennyttä itää erota kuin suurista elementtitaloista. Parhaimmatkaan museot tai muistomerkit eivät kuitenkaan avaa idän ja lännen välistä eroa yhtä tehokkaasti kuin käsin kosketeltava Trabant. 1980-luvulla valmistetun Trabantin vertaaminen samanikäiseen länsiautoon pistää miettimään ja vetää hiljaiseksi. Vasta Duroplastista ovea koputtaessa tai oudon hennosta muovista valmistettua valokytkintä kääntäessä alkaa oikeasti ymmärtämään sitä yhteiskunnallista eroa, minkä idän ja lännen välille rakennettu muuri loi. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?