8.12.2016 Matkailu Matka: Huimapäiden Kroatia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikunnallisia elämyksiä etsiville Kroatia on lukemattomien mahdollisuuksien keidas. Kroatia on aktiivimatkailijan keidas. Kroatiassa voi patikoida tiheässä metsässä ja avarassa vuoristossa, meloa joella ja merellä, maastopyöräillä, vuorikiipeillä, vaeltaa jokikanjonissa, sukellella, hypätä laskuvarjolla, vesihiihtää, ajella mönkkäreillä, purjehtia, surffailla, liitovarjoilla – ja uskoa henkensä vaijerin varaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisuskalut kääntyvät Odotukset ovat korkealla, eikä valjaiden pukemisohjeita tai muita oppaiden neuvoja malttaisi kuunnella. Mennään jo! Olemme nousseet autolla ylös Cetine-jokea myötäilevältä rantatieltä Omišin kaupungin lähellä. Cetine on 105-kilometrisenä maan merkittävin ja pisin joki, joka laskee entisenä merirosvojen turvapaikkana tunnetun satamakaupunki Omišin halki mereen. Vuorikauriin perässä Opas Frane Kozemelj kapuaa ketterästi jyrkkää kivikkopolkua kuin vuorikauris, eikä mioehen perässä tahdo pysyä. Ilma on aamuisen sateen jäljiltä hautovan lämmin ja kostea. Puuskutustauko armahtaa puolimatkassa, mutta ei auta, hiki pisaroi otsan. Olenkohan ihan viisas? Kallioon pultatut terästikkaat ovat viimeinen ponnistus ja sitten tupsahdamme jyrkänteen reunalle, jossa odottaa pieni puinen lähtötasanne ja rohkeuden koettelu. Ihmisten tuntemukset puskevat esille: aiemmin ryhmän puheliain hiljenee tyystin, hiljaisempi jupisee itsekseen ja eräs alkaa tosissaan empiä. Edellisten liukujien kauhistuneet kiljaisut eivät erityisemmin helpota oman vuoron odottelua. Sydän hakkaa tavallista kiihkeämmin ja korvissa kohisee. Mieleen hiipii, onkohan sitä ihan viisas? Vaijerit on pultattu jämäkästi kallioon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Joen yllä 150 metrissä Edessä on jokikanjonin ylitys eli noin 700-metrinen liuku 150 metrin korkeudella Cetina-joen yläpuolella. Liukujan alle mahtuisi kaksi Stadionin tornia päällekkäin – ja jäisi vielä reilusti varaakin. Huivipäinen opas Marin Gluševic napsauttaa turvavaljaiden liukulaitteen vaijeriin, muistuttaa jarrutuksesta ajoissa, varmistaa radiopuhelimella edellisen laskijan olevan kovalla maalla ja sysii seuraavan matkaan. Opas loppukiristää valjaat. Kädet pään päälle liukuohjaimen jarrulle, kyynärpäät ja polvet leveälle. Nyt! Maa katoaa jalkojen alta, vaijeri ulisee ja vatsanpohjasta vihlaisee, mutta silmiä ei tule mieleenkään pitää kiinni: maisemat ovat uskomattomat, vauhti ryöpsäyttää adrenaliinit verenkiertoon. Huimia liitoja x 8 Opas lähettää aina liukujan matkaan ja toinen opas ottaa liukujan vastaan seuraavalla tasanteella – ja tarvittaessa vauhdin yltyessä liialliseksi hätäjarruttaa apuköydellä. Jos liukuja jarruttaa hätäpäissään kesken liu’un eikä pääsee liikkeelle omin avuin, liukuu opas apuun, ja vetää pulaan joutuneen käsivoimin tasanteelle. Vaijerit on pultattu vahvasti kiinni kallioon ja reitti suunniteltu taitavasti. Ensiliukua seuraavista seitsemästä liu’usta jokainen on tyystin omanlaisensa: on pitkää ja loivaa, lyhyttä ja jyrkkää, joen ylittäviä ja umpimetsässä viilettäviä. Yksi vaijerireiteistä on pingotettu sellaiseen kulmaan, että puolivälissä voi hyvin pysäyttää vauhdin kokonaan, ihailla maisemia ja vapauttaa jarrun ilman huolta siitä, etteikö vauhti riitä perille asti. Räävitöntä kiusoittelua Oppaat taitavat jännitystä laukaisevan naljailun. Marin Gluševicin mielestä ryhmämme on siinä määrin rohkaistunut, että hän kiusoittelee meitä kasvot peruslukemilla. Nuorimies Chicagosta uskoo, että opas laskee seuraavan välin vaijerilla istuen. Meidän hekotellessa hyväuskoiselle Gluševic hyppää liukuun lähteneen oppaan perään ja jättää meidät hölmistyneinä lähtötasanteelle. Nauruun tikahtuva Gluševic jarruttaa kymmenen metrin jälkeen ja kiskoo itsensä takaisin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aivan mahtavaa! On helppo ennustaa, että kolme kesää tarjolla ollut kolmituntinen vaijeriseikkailu tulee kasvattaman suosiotaan – kun sana leviää. Velmut kaverukset Chicagosta ovat tohkeissaan, ja kehuvat kokemaansa kilvan. ”Oh gosh, that was awesome, totally unreal.” ”Yeah, that was really unbelievable!” Vaijeriliuku maksaa 400 kunaa (55,60 e) aikuiselta. Lapsille on pienempiä valjaita. Lapset voivat iän ja rohkeuden mukaan liukua itsekseen tai tandemina aikuisen kanssa. www.zipline-croatia.com www.tz-omis.hr Mela käteen ja pärskeisiin Ohjeita kuuntelevat melojat ovat kiskoneet ylleen märkäpuvut ja pukeneet kypärät ja pelastusliivit päälleen. Opas Marko Akrap käy huolellisesti lävitse turvasäännöt ja melankäytön perusohjeet. Sekin kerrotaan, ettei veden varaan joutuvan kannata hätääntyä: liivit kannattelevat, kypärä suojaa kivikkojen kolhuilta ja opas noukkii kyllä takaisin kyytiin. Oppaalla on vyötäisillä heittoliina. Opas kertoo myös tuntevansa joen metkut ja käyneensä tarvittavat koulutukset. Leppoisa virta Cetina virtaa reippaasti, muttei ole haastavien koskien reitti, joten melonta käy myös ensikertalaisille ja perhe-elämykseksi. Cetina-joella kestää tyypillisesti 2,5–3 tuntia ja jokitaivalta kertyy 11,5 kilometriä. Hinta aikuiselta on 250 kunaa (34,75 e). Hintaan kuuluu melontaopas, varusteet ja kuljetus Omišin alueelta. Puolen päivän mittaiset pidemmät retket eivät ole perushinnastossa, mutta ovat oppaan mukaan järjestettävissä. Melontareitille voi aloittaa myös Vrlikasta, kauniilta Peru´ca-järveltä. www.rafting-pinta.com www.dalmatiaexplorer.com www.dalmatiarafting.com Maastoon pyörällä Maastopyöräilyyn otollisia reittejä löytyy sisämaan puolelta, vain 25 kilometrin päässä Splitistä. Tyypillinen keskivaativa reitti on pituudeltaan 40 kilometriä. Päivämaksu on 225 kunaa eli noin 31 euroa ja siihen sisältyy pyörä varusteineen, kartta, piknic-lounas maastossa ja tarvittaessa tila-autotuki. Jos haluaa vuokrata pyörän päiväksi on taksa 150 kunaa eli 21 euroa. www.dalmatia-bike.com Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mönkkäreillä päristelyä Mönkkärisafari vie ylös vuorille. Asvalttitien jälkeen alkaa mukavasti röykyttävä sorataival. Siellä täällä on aamuisen sateen jäljiltä lätäköitä, joten perillä ajajat ovat yltympäriinsä ruskeiden roiskeiden pilkuttamia. Maisemat vaihtelevat ja rapakin roiskuu. Mönkkärit ovat hauska ja kätevä tapa edetä ihailemaan maisemia. Äänekkäinä kulkuneuvoina ne tosin ikävä kyllä karkottavat varovaiset eläimet kuten jänikset ja linnut tiehensä. Mutta hauskaahan niillä on päristellä, eikä ensikertalaisten kannata yhtään aristella, sillä vauhdin voi annostella ajokyvyille sopivaksi. Mönkkäriä ei saa kovin helposti nurin. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?