24.2.2017

Lahti2017: museojunalla MM-kisoihin

Jos mielii kokea MM-kisatunnelmia vuosikymmenten takaa, kannattaa jättää auto kotiin ja hypätä museojunaan. Se vie nostalgikot Helsingistä suoraan kisojen ytimeen.

Perinteinen Salpausselän seisake Lahden urheilukeskuksen kupeessa otetaan jälleen käyttöön, kun kisavieraita kuljettava museojuna saapuu Helsingistä MM-kisojen molempina viikonloppuina.

Pääradalta hiihtostadionille kaartava pistoraide seisakkeineen huokuu historiaa, sillä se oli kisojen käytössä vuosikymmenten ajan. VR liikennöi kisajunaa aina 2000-luvulle saakka, kunnes toimintaan tuli muutaman vuoden katkos.

Toissa vuonna perinne herätettiin uudelleen henkiin. Nyt kisavieraiden kyydityksestä vastaa Haapamäen Museoveturiyhdistyksen ylläpitämä museojuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisi olympiavaunua

Tämänvuotisessa museojunassa on viisi vuosina 1952–1953 valmistettua puurakenteista vaunua, jotka rakennettiin alun perin Helsingin olympialaisia varten. Kaikkiaan 50 vaunusta on nykyisin jäljellä toistakymmentä yksilöä.

Puukorisiin vaunuihin mahtuu yhteensä lähes 400 matkustajaa. Lisäksi junassa on puinen matkatavaravaunu sekä kolme hieman uudempaa teräsrakenteista vaunua. Junassa on myös kahvila.

Junat lähtevät Helsingistä, pysähtyvät Pasilassa ja Tikkurilassa ja jatkavat siitä oikorataa pitkin Lahteen. Siellä juna ajetaan suoraan tapahtuma-alueelle, eli se ei käy Lahden rautatieasemalla.

Kaksi dieselveturia

Kisajunan dieselkäyttöiset veturit ovat niin ikään historiallisia, sillä ne vastasivat osaltaan Suomen pika- ja tavarajunaliikenteestä aikana, jolloin höyryvetureista oltiin jo luopumassa ja toisaalta ratojen sähköistäminen oli vasta alkutekijöissään.

Ensimmäisenä viikonloppuna kisajunaa kiskoo vuonna 1965 valmistunut Dr13. Kyseessä on Lokomon valmistama raskas dieselveturi, jonka tyyppiset liikennöivät Suomen radoilla vuosina 1962–2000.

Toisena kisaviikonloppuna veturi vaihdetaan tyyppiin Dr12, joka puolestaan on Valmetin tehtailta vuonna 1960 valmistunut, niin ikään raskaan sarjan dieselveturi. Dr12:n aktiivivuodet olivat 1959–1990.

Museojunan suurin sallittu nopeus on 80 km/h, eli maisemien katselun jää mukavasti aikaa. Junien ajopäivät ovat la-su 25.­–26.2. sekä la-su 4.–5.3.2017. Tarkempi aikataulu ja lippujen hinnat löytyvät osoitteesta https://hmvy.fi/wp/?page_id=158

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Juha Vuorinen/HMVY ry

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat