12.5.2014 Matkailu Ilmavoimien upeimmat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman ainoa säilynyt Brewster-hävittäjä kertoo huiman tarinansa Keski-Suomen Ilmailumuseossa. Samaan halliin mahtuu myös ainutlaatuinen kokoelma suomalaista ilmailuhistoriaa. Keski-Suomen Ilmailumuseo sijaitsee Tikkakoskella Jyväskylän lentokentän eteläreunassa vanhaan teollisuushalliin rakennettuna. 1979 aloittanutta museota ylläpitää Keski-Suomen Ilmailumuseosäätiö. Ilmailuperinteen säilyttämisen ja esilletuomisen lisäksi erikoisosaamista löytyy mytös ensisöintitoiminnan saralta. Huippuunsa hiottu entisöintityyli ja -näkemys kiinnostaa myös kansainvälisesti. Museon kalusto koostuu kattavasta kokoelmasta Ilmavoimiemme käyttämiä lentokoneita, moottoreita ja varusteita. Myös viestintälaitteille on järjestetty oma näyttelytila. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ainoa maailmassa Tällä hetkellä museon merkittävin vetonaula on maailman ainoa Brewster-hävittäjä, jonka vaiherikas tarina ei jätä kylmäksi. Kesällä 1942 jatkosodan asemasotavaiheen jatkuessa tilanne Karjalan maarintamalla oli rauhallinen puna-armeijan lentotoiminnan keskittyessä Suomenlahdelle. Lentolaivue 24:n toinen lentue oli sijoitettuna Tiiksjärven tukikohtaan Itä-Karjalassa. Puoliltapäivin 25. kesäkuuta neuvostopommittajan perään lähetetty neljän Brewster-koneen parvi sai tiedustelupartiolta kuulla Sekeen kentältä ilmaan lähteneistä vihollisen hävittäjistä. Parven johtaja 25-vuotias luutnantti Lauri Pekuri odotti häälomaansa, mutta johti parvensa ilmataisteluun BW-372 -tunnuksisen koneensa johdolla. Pakkolasku järveen Taistelusta irtautuessa Pekurin siipikone sai osuman venäläisen Hurricane-hävittäjän tulituksessa, mutta Pekuri pudotti viholliskoneen läheiselle suolle. Toinen viholliskone sai Pekurin tähtäimeensä. Brewster sai osumia bensatankkiin ja moottoriin. Yksi kimmoke upposi Pekurin istuimen selkäsuojukseen, mutta liike-energia ei riittänyt sen läpäisemiseen. Vaurioituneen moottorin sammuminen ja potkurin vastus hidastivat Brewsteriä niin nopeasti, että kimppuun hyökännyt Hurricane sujahti ohi ja suoraan Pekurin konekiväärien ulottuville. Pekuri ei epäröinyt vaan ampui hyökkääjän alas. Pekurin Brewster oli tulessa, mutta korkeutta ei ollut enää tarpeeksi laskuvarjolla hyppäämiseen. Pekuri ohjasi koneen pakkolaskuun pienen järven pintaan kuomu avattuna. Moottorin osuessa veteen kone meni nokan kautta ympäri ja Pekurin oli helppo irroittautua vöistä veteen. Pintaan noustessaan luutnantti totesi koneesta valuneen bensiinin palavan järven pinnalla. Hän joutui sukeltamaan bensiinin alitse rantaan. Saappaiden pudottaminen helpotti uintia. BW-372 upposi järven pohjamutaan nokka ja vasen siipi edellä. Pekuri taivalsi kuusi tuntia sukkasillaan linjojen ja miinakenttien läpi takaisin omien puolelle. Hylky löytyy Suomalais-venäläinen etsintäryhmä löysi BW-372:n vuosien etsintöjen jälkeen vuonna 1998, vuotta ennen Pekurin kuolemaa. Venäläisviranomaiset myivät hylyn liikemiesryhmälle, joka myi sen eteenpäin Yhdysvaltain laivaston ilmavoimille. Laivaston museo antoi koneen Keski-Suomen Ilmailumuseolle entisöitäväksi löytöhetken kuntoon, sillä monen myynti- ja kuljetustapahtuman jäljiltä hylky oli kärsinyt kovia. Maailman ainoa säilynyt Brewster-hävittäjä on näytillä museossa Tikkakoskella näillä näkymin kesäkuuhun asti. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen Museon aukioloajat: 1.6.–15.8. (kesäaikana) klo 10-20 16.8.–31.5. (talviaikana) klo 11- 17 Ajankohtaiset lisätiedot museon nettisivuilta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Brewster Aeronautical Corporation Model 239 Mitat: Rungon pituus 8,03 m Siipien kärkiväli 10,67 m Korkeus 3,66 m Tyhjäpaino 2 020 kg Lentopaino 2 415 kg Moottori: Wright R-1820-G5 Cyclone Tähtimoottori, 9 sylinteriä, ilmajäähdytys Teho 950 hv Kolmilapainen vakiokierrospotkuri Hamilton Standard Suorituskyky: Huippunopeus 480 km/h Matkanopeus 380 km/h Lakikorkeus 9 900 m Toiminta-aika 4 h Nousunopeus 2 500 ft/min Aseistus: 2 kpl 12,7 mm runkokonekivääriä 2 kpl 12,7 mm siipikonekivääriä Historia: Tyypin ensilento 2.12.1937 Tuotantomäärä 516 kpl (USA, Belgia, Englanti, Hollanti, Australia) Kaupat Suomeen 16.12.1939 (talvisodan puhjettua) 44 kpl Osina merirahtina tuodut koneet kasattiin Saabin tehtailla Trollhättanissa. Kaikki koneet Suomeen 1.5.1940 mennessä. Sotilastunnukset ja sotamaalaukset Suomessa ennen jatkosotaa. Koneiden tunnukset BW 351–394. Jatkosodassa Brewstereilla 480 ilmavoittoa, ilmataisteluissa vihollinen pudotti vain 19 Brewsteriä. Hakaristit vaihdettiin kokardeiksi 1.4.1945 Viimeinen lento Suomessa 14.9.1948 Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku