11.12.2016 Liikenne Yhdeksän rattijuoppoa kiinni yhdeltä puomilta alle kahdessa tunnissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puhalluspuomien kokeilu Tukholman satamassa on tuottanut lupaavia tuloksia. Niin lupaavia, että niiden käyttömahdollisuutta myös Suomessa selvitetään. Puhalluspuomit vaikuttavat ainakin kahdella tavalla. Tarkoituksensa mukaisesti ne pysäyttävät rattijuopon matkan puomille, mutta lisäksi ne toimivat erinomaisena ennalta ehkäisijänä. Tämä näkyi Tukholman satamassa, jossa puhalluspuomia on kokeiltu. Kokeilun alussa kiinnijääneitä oli paljon. Pahimmillaan jopa yhdeksän kuljettajaa alle kahden tunnin aikana. Ensimmäisen viikon jälkeen kiinnijääneiden osuus väheni selvästi, kun tieto puhalluspuomista levisi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laivoilta purkautuu rattijuoppoja huomattavan paljon Jokainen laivalta tullut kuljettaja pysähtyy sulkupuomin kohdalla ja puhaltaa lyhyen, noin kahden sekunnin, puhalluksen puomilla olevaan laitteeseen. Jos tulos on negatiivinen, puomi aukeaa ja matka jatkuu. Jos taas laite havaitsee merkkejä alkoholista, niin puomi pysyy kiinni ja paikalla tilannetta seuraava poliisi tulee suorittamaan tarkemman mittauksen. Varsinainen puomilla oleva laite ei siis mittaa alkoholipitoisuuksia vaan kertoo vain joko positiivisen tai negatiivisen tuloksen. Näin ne suuret massat joilla asiat ovat kunnossa pääsevät jatkamaan matkaa parinkymmenen sekunnin pysähdyksen jälkeen. Tukholman satamissa puhalluspuomien kokeilu on onnistunut hyvin. Poliisin puhallusratsioiden perusteella tiedetään, että laivoilta purkautuvassa ajoneuvovirrassa rattijuoppoja saattaa olla nelinkertainen määrä muuhun liikennevirtaan nähden. – Juuri satamissa on helppo järjestää valvonta puhalluspuomien avulla, kun iso määrä ajoneuvoja poistuu saman väylän kautta. Perusteltua ratijuopumusvalvonta on täällä juuri poliisin kokemusten perusteella, toteaa Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen. – Satamassa puhalluspuomi ei myöskään käytännössä hidasta liikennettä, sillä yhtä laivan purkua kohden hidastuvuus on korkeintaan muutamia minuutteja, ei kymmeniä minuutteja. Toisaalta laivojen purkuvauhti ylittää tällä hetkellä lähialueen liikennejärjestelyjen kantokyvyn, joten lähialue jo sinällään hidastaa purkua ja nollaa siten puhalluspuomien vaikutuksen, Pohjonen muistuttaa. Laitteisto maksaa, muttei mahdottomia Laitteiston hinta on tällä hetkellä noin 75 000 euroa. Lisäksi tulevat asennuskulut. Jos laitteisto vuokrataan, hinta on 1 400 euroa kuukaudessa ilman asennuskuluja. Kun yhden liikennekuoleman hinnaksi lasketaan 2,77 miljoonaa euroa, ei laitteisto vaikuta kohtuuttoman kalliilta. – Automatiikalla pystytään nykyään valvomaan muutakin kuin nopeuksia, meidän kannattaisi suhtautua avoimesti uuden tekniikan käyttöönottoon. – Liikenneturvallisuushyöty ainakin olisi ilmeinen, Jussi Pohjonen esittää. Esiselvitys valmistumassa Idea puhalluspuomien kokeiluun Suomessakin on peräisin Tukholman satamien hyvistä kokemuksista rattijuoppojen kiinnisaamisessa. Liikenteen hidastumista ei siellä ole havaittu. Trafin aloitteesta Suomessa on perustettu työryhmä, joka pohtii puomien käyttöä myös Suomessa. Puhalluspuomien käytöstä osana liikennevalvontaa on tilattu esiselvitys, joka valmistuu alkuvuodesta. Destian laatimassa esiselvityksessä arvioidaan puomien käytettävyyttä, kustannuksia ja mahdollisia lainsäädäntötarpeita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puhaltamalla pois festareilta? Jos puhalluspuomit tulevat käyttöön Suomessa, olisi niille satamien lisäksi muitakin käyttökelpoisia paikkoja. Maarajoilla, bussiterminaalien pysäköintialueilla ja parkkihalleissa hetken pysähdys puomien edessä on ennestäänkin ollut tuttua. Vaikka entiset syyt näihin pysähdyksiin poistuvatkin etäluennan kehittyessä, niin puhalluspuomien käyttöönotto sujuisi luontevasti vanhoja totuttuja rutiineja kehittämällä. – Tekniikka kehittyy ja jos laitteesta saataisiin vaikkapa liikuteltava versio, käyttömahdollisuudet laajenisivat reilusti. Silloin kyseeseen voisi tulla puhalluspuomivalvonta vaikkapa isoista yleisötapahtumista poistuttaessa, Jussi Pohjonen pohtii. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jussi Pohjonen Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?