29.6.2016

Trafi: Polkupyörien valo- ja heijastinvaatimukset kevenevät

Talvipyöräilyä

Samalla helpottuu sähköavusteisen polkupyörän muuntaminen moottorilla varustetuksi L1e-A -polkupyöräksi.

Moottorilla varustetun polkupyörän, eli L1e-A -luokan ajoneuvon, rakentamiseen ja rakenteen muuttamiseen voidaan 1.7.2016 alkaen soveltaa polkupyörän vaatimuksia. Samalla polkupyörien valo- ja heijastinvaatimukset kevenevät ja kevyiden sähköajoneuvojen tekniset vaatimukset kokevat muutoksia.

– Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että 250 W:n moottorilla varustetun sähköavusteiden polkupyörän voi muuttaa ilman lisätestejä tai muita rakennemuutoksia 1 kW:n tehoiseksi moottorilla varustetuksi polkupyöräksi, kertoo Trafin erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen. Pimeällä ja hämärässä kevyet sähköajoneuvot tarvitsevat ajovalaisimen lisäksi enää henkilöön kiinnitettävän heijastimen, ajoneuvojen kiinteiden heijastimien poistuessa vaatimuslistalta.

Polkupyörässä täytyy jatkossakin pitää pimeässä ja hämärässä ajettaessa edessä yksi valkoinen valo. Polkupyörän taakse saa asentaa punaisia valoja ja sivulle keltaisia valoja. 1.7. alkaen vaatimukset valaisimien mini- ja maksimikorkeuden suhteen poistuvat.
– Nämä korkeusvaatimukset olivat aikansa eläneitä rajoituksia emmekä katsoneet, että vaatimusten poistamisella olisi vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Nyt on sitten ihan laillisestikin mahdollista asentaa esimerkiksi keltaiset pinnavalot polkupyörään. Valaisimet voi myös korvata ominaisuuksiltaan vastaavilla polkupyöräilijään kiinnitetyillä valaisimilla eli etuvalona voi käyttää vaikka otsalamppua, sanoo Kärkkäinen.

Heijastinten suhteen polkupyörältä vaaditaan valkoinen etuheijastin, punainen takaheijastin sekä valkoiset tai ruskeankeltaiset sivuheijastimet. Urheilu- tai kilpapyörältä ei vaadita etu- eikä sivuheijastimia valoisaan aikaan.
– Nyt poistuu vaatimus poljinheijastimista. Käytännön tasolla vaatimus on ollut kohtuuton, sillä moniin lukkopolkimiin tällaisten heijastimien asennus on ollut hankalaa, toteaa Kärkkäinen.

Lisäksi poistettiin vaatimus polkupyörien soittokellosta, mutta tarkoitus on lähinnä vapauttaa soittokellon toteutus uusille ratkaisuille.
– Kuitenkin polkupyörässä pitää olla jonkinlainen äänimerkinantolaite, mutta tekniikkaa ei enää rajata, Kärkkäinen tarkentaa.

Katso tarkemmat tiedot Trafin määräyksestä täältä. Moottoroidun polkupyörän vakuuttamisessa auttaa puolestaan Liikennevakuutuskeskus.

Lähde: Trafi Kuvituskuva: Antti Hentinen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katso myös:

Luetuimmat