19.4.2016 Liikenne Tiet valtionyhtiölle? Lisää maksuja, epäilee Autoliitto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi valtionyhtiö ottaisi haltuunsa Suomen tieverkon. Autoliitto ennustaa, että tienkäyttäjät joutuisivat maksamaan liikkumisestaan entistä enemmän. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee liikenneverkon, siis Suomen teiden ja väylien, yhtiöittämistä. Liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä – eli muun muassa teiden kunnossapidosta ja uusista väylähankkeista – vastaisi 100-prosenttisesti valtion omistama liikenneverkkoyhtiö. Uusi valtionyhtiö rahoittaisi toimintansa pääasiassa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakas- eli tiemaksuilla, jotka olisivat esimerkiksi kilometri- tai aikaperustaisia. Ministeriön mukaan maksut hoidettaisiin ”telepalveluiden tapaan”, ja niiden hinnoittelua ja käyttöä säädettäisiin lailla. Siitä, miten tämä tapahtuisi, ei ole vielä kerrottu. Kyseessä ei kuitenkaan olisi satelliittipaikannukseen perustuva järjestelmä, sillä ministeriön mukaan ”kenenkään liikkumista ei maksujen avulla seurattaisi”. Myös tietoturvasta ja -suojasta luvattaisiin pitää huolta. Vastineeksi osa liikenteen maksuista ja veroista poistuisi tai niitä alennettaisiin. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan ainakin polttoaineverotukseen kajottaisiin. Lisäksi liikenneverkkoyhtiön käyttöönoton luvataan ”vauhdittavan liikenneverkon ja liikenteen palvelujen kehitystä”. Liikenteestä tulisi myös sujuvampaa ja ympäristöystävällisempää. Tavoitteena on, että nyt valmisteilla oleva valtionyhtiö voisi aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valtio ostaa valtiolta Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan ministeriön esitys jättää ilmoille tukun avoimia kysymyksiä. Keskeisimpänä on se, miten tierahat lisääntyvät, jos rahaa ei kerätä enempää kuin tällä hetkellä. – Jos luodaan uusi yhtiö ”Tie Oy”, se ottaa velkaa maksaakseen valtiolle ostamastaan omaisuudesta eli tiestöstä. Käytännössä siis tienkäyttäjät maksavat verorahoilla rakennetut tiet maksujen muodossa toiseen kertaan, mutta korkojen kera, Nieminen toteaa. Autoliitto muistuttaa, että tieliikenteestä kerätään veroja yli 6 miljardia vuodessa, ja tiestöön käytetään tästä enintään miljardin verran. Autoilijat ovat siis jo nyt maksumiehinä. – Miten rahaa saadaan tiestöön lisää, jos siihen tulee mukaan yksityinen rahoitus? Nyt valtio saa rahaa halvemmalla kuin yksikään yksityinen rahoittaja tai pankki. Todellisuudessa tiemaksuista tulisi uusi vero. Jatkossa veroja ja maksuja maksettaisiin enemmän kuin veroja nyt, koska mukaan tulisi uusia välikäsiä, Nieminen arvioi. – Pohjimmiltaan taustalla näyttäisi olevan sama ajatus kuin Jorma Ollilan työryhmällä, mutta syötti on vaihdettu. Ollilan työryhmä lupasi poistaa autoveron, ja Berner kohdistaisi parin miljardin euron vähennykset polttoaineveroon. Miten varmistettaisiin, että polttoaineveroa ei tiemaksujen käyttöön oton jälkeen jälleen nosteta, Nieminen ihmettelee. Teksti: Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta