19.4.2016

Tiet valtionyhtiölle? Lisää maksuja, epäilee Autoliitto

Talvirajoitus

Uusi valtionyhtiö ottaisi haltuunsa Suomen tieverkon. Autoliitto ennustaa, että tienkäyttäjät joutuisivat maksamaan liikkumisestaan entistä enemmän.

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee liikenneverkon, siis Suomen teiden ja väylien, yhtiöittämistä. Liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä ­– eli muun muassa teiden kunnossapidosta ja uusista väylähankkeista ­– vastaisi 100-prosenttisesti valtion omistama liikenneverkkoyhtiö.

Uusi valtionyhtiö rahoittaisi toimintansa pääasiassa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakas- eli tiemaksuilla, jotka olisivat esimerkiksi kilometri- tai aikaperustaisia. Ministeriön mukaan maksut hoidettaisiin ”telepalveluiden tapaan”, ja niiden hinnoittelua ja käyttöä säädettäisiin lailla.

Siitä, miten tämä tapahtuisi, ei ole vielä kerrottu. Kyseessä ei kuitenkaan olisi satelliittipaikannukseen perustuva järjestelmä, sillä ministeriön mukaan ”kenenkään liikkumista ei maksujen avulla seurattaisi”. Myös tietoturvasta ja -suojasta luvattaisiin pitää huolta.

Vastineeksi osa liikenteen maksuista ja veroista poistuisi tai niitä alennettaisiin. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan ainakin polttoaineverotukseen kajottaisiin. Lisäksi liikenneverkkoyhtiön käyttöönoton luvataan ”vauhdittavan liikenneverkon ja liikenteen palvelujen kehitystä”. Liikenteestä tulisi myös sujuvampaa ja ympäristöystävällisempää.

Tavoitteena on, että nyt valmisteilla oleva valtionyhtiö voisi aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valtio ostaa valtiolta

Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan ministeriön esitys jättää ilmoille tukun avoimia kysymyksiä. Keskeisimpänä on se, miten tierahat lisääntyvät, jos rahaa ei kerätä enempää kuin tällä hetkellä.

– Jos luodaan uusi yhtiö ”Tie Oy”, se ottaa velkaa maksaakseen valtiolle ostamastaan omaisuudesta eli tiestöstä. Käytännössä siis tienkäyttäjät maksavat verorahoilla rakennetut tiet maksujen muodossa toiseen kertaan, mutta korkojen kera, Nieminen toteaa.

Autoliitto muistuttaa, että tieliikenteestä kerätään veroja yli 6 miljardia vuodessa, ja tiestöön käytetään tästä enintään miljardin verran. Autoilijat ovat siis jo nyt maksumiehinä.

– Miten rahaa saadaan tiestöön lisää, jos siihen tulee mukaan yksityinen rahoitus? Nyt valtio saa rahaa halvemmalla kuin yksikään yksityinen rahoittaja tai pankki. Todellisuudessa tiemaksuista tulisi uusi vero. Jatkossa veroja ja maksuja maksettaisiin enemmän kuin veroja nyt, koska mukaan tulisi uusia välikäsiä, Nieminen arvioi.

– Pohjimmiltaan taustalla näyttäisi olevan sama ajatus kuin Jorma Ollilan työryhmällä, mutta syötti on vaihdettu. Ollilan työryhmä lupasi poistaa autoveron, ja Berner kohdistaisi parin miljardin euron vähennykset polttoaineveroon. Miten varmistettaisiin, että polttoaineveroa ei tiemaksujen käyttöön oton jälkeen jälleen nosteta, Nieminen ihmettelee.

Teksti: Jussi Saarinen

Luetuimmat