Tarkastaja Turkula – onneton näkyvyys ja laajat katveet

Virtaviivainen muotoilu voi muodostaa laajoja katvealueita etuviistoon.

Liikenne | Tarkastaja Turkula | 13.4.2017

Automuotoilussa on siirrytty kulmikkuudesta pyöreyteen. Virtaviivainen muotoilu ja kolariturvallisuuden vuoksi yhä paksummat tuulilasin sivupilarit muodostavat laajan katvealueen etuviistoon.

Muotoilun siirros pyöreyteen tuo linjakkaan korin, jonka ulottumia on vaikea arvioida pysäköitäessä. Avuksi käyvät parkkitutka, peruutuskamera tai pysäköintiavustin. Ulkomittojen kasvu tuo lisähaasteita.

Virtaviivaisen muotoilun vuoksi yhä viistommat ja kolariturvallisuuden vuoksi yhä paksummat tuulilasin sivupilarit muodostavat laajan katvealueen etuviistoon, mikä heikentää näkyvyyttä risteyksissä.

Tarkastaja Turkula

Laaja katve sivuille

Törmäysturvallisuuden vuoksi entistä paksumpi sivupilari puolestaan muodostaa näköesteen sivulle vilkaistaessa, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteita esimerkiksi risteysajossa. Haitta on merkittävämpi pitkille kuljettajille: istuin on taaempana, jolloin pilarin katvealue laajenee.

Onneton näkyvyys takaviistoon

Peruuttaminen ei ole monenkaan toivepuuhaa, ja siitä on kehkeytynyt yhä haasteellisempaa.

Pienet ulkopeilit, rajoitettu näkyvyys takaikkunasta, niukka takalasin pyyhkimen puhdistusalue ja himmeä peruutusvalo ovat auton arkikäytössä kiusallisia ratkaisuja.

Viistoperämalleista ja muistakin korimalleista on tehty yhä virtaviivaisempia ja coupémaisempia – näkyvyyden kustannuksella.

Yli 400 koeajon kokemuksella!

Tarkastaja Turkula

Timo Turkula kirjoittaa Moottorin lukijoille ratin korkeudelta: tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta.

Tarkastaja Turkula -sarjan pohjana on kokemus ja näkemys, joita Timo Turkula – yksi maan kokeneimpia koeajajia – on kerännyt uransa aikana.

Turkulan hammastelu ei jää ikenillä nutusteluksi. Havaitut epäkohdat ovat perua pitkälti yli 400 uuden automallin koeajoista 15 vuoden ajalta suomalaisilla teillä vaihtelevissa ajokeleissä. Kullakin automallilla on ajettu vähintään 800 kilometriä tietyn toistettavan ajo-ohjelman mukaan.

timo.turkula(äet)kolumbus.fi

Artikkeli on julkaistu alun perin Moottorissa 5/2015

Keskustelu