13.4.2017 Liikenne Tarkastaja Turkula – onneton näkyvyys ja laajat katveet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Virtaviivainen muotoilu voi muodostaa laajoja katvealueita etuviistoon. Automuotoilussa on siirrytty kulmikkuudesta pyöreyteen. Virtaviivainen muotoilu ja kolariturvallisuuden vuoksi yhä paksummat tuulilasin sivupilarit muodostavat laajan katvealueen etuviistoon. Muotoilun siirros pyöreyteen tuo linjakkaan korin, jonka ulottumia on vaikea arvioida pysäköitäessä. Avuksi käyvät parkkitutka, peruutuskamera tai pysäköintiavustin. Ulkomittojen kasvu tuo lisähaasteita. Virtaviivaisen muotoilun vuoksi yhä viistommat ja kolariturvallisuuden vuoksi yhä paksummat tuulilasin sivupilarit muodostavat laajan katvealueen etuviistoon, mikä heikentää näkyvyyttä risteyksissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laaja katve sivuille Törmäysturvallisuuden vuoksi entistä paksumpi sivupilari puolestaan muodostaa näköesteen sivulle vilkaistaessa, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteita esimerkiksi risteysajossa. Haitta on merkittävämpi pitkille kuljettajille: istuin on taaempana, jolloin pilarin katvealue laajenee. Onneton näkyvyys takaviistoon Peruuttaminen ei ole monenkaan toivepuuhaa, ja siitä on kehkeytynyt yhä haasteellisempaa. Pienet ulkopeilit, rajoitettu näkyvyys takaikkunasta, niukka takalasin pyyhkimen puhdistusalue ja himmeä peruutusvalo ovat auton arkikäytössä kiusallisia ratkaisuja. Viistoperämalleista ja muistakin korimalleista on tehty yhä virtaviivaisempia ja coupémaisempia – näkyvyyden kustannuksella. Yli 400 koeajon kokemuksella! Timo Turkula kirjoittaa Moottorin lukijoille ratin korkeudelta: tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta. Tarkastaja Turkula -sarjan pohjana on kokemus ja näkemys, joita Timo Turkula – yksi maan kokeneimpia koeajajia – on kerännyt uransa aikana. Turkulan hammastelu ei jää ikenillä nutusteluksi. Havaitut epäkohdat ovat perua pitkälti yli 400 uuden automallin koeajoista 15 vuoden ajalta suomalaisilla teillä vaihtelevissa ajokeleissä. Kullakin automallilla on ajettu vähintään 800 kilometriä tietyn toistettavan ajo-ohjelman mukaan. timo.turkula(äet)kolumbus.fi Teksti ja kuvat: Timo Turkula Artikkeli on julkaistu alun perin Moottorissa 5/2015 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?