8.6.2017 Liikenne Tarkastaja Turkula – autot yhä muhkeampia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autot kasvavat ja tulevat entistä kömpelömmiksi. Henkilöautojen kasvanut koko tuntuu arjessa: pysäköintiruudut ovat käyneet ahtaiksi. Muhkeat nykyautot ovat kasvaneet parissa vuosikymmenessä yhden kokoluokan isommiksi. Vuonna 1970 henkilöautojen keskileveys oli 1,57 metriä ja -pituus 4,04 metriä. Otos vuoden 1990 suosikkimalleista kertoo vastaaviksi mitoiksi 1,68 ja 4,27 metriä ja otos vuoden 2012 suosikeista 1,81 ja 4,63 metriä. Vuoden 2012 automallit ovat keskimäärin 13 senttiä leveämpiä ja 36 senttiä pidempiä kuin vastaavat keskiluokan mallit vuonna 1990. Myös katumaasturien yleistyminen tuo lisää leveyttä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhä muhkeampia ulkomittoja Parissa vuosikymmenessä autojen ulkomitat ovat kasvaneet vähintään yhden kokoluokan verran, jopa ylikin. Esimerkiksi nykyinen Opel Corsa -pikkuauto on isompi kuin vuoden 1990 Opel Astra-viistoperä, ja uusi Volkswagen Polo on isompi kuin vuoden 1990 VW Golf II. Opel Insignia -farmari on hujahtanut yli 4,9 metriseksi, isojen autojen kokoiseksi. Uuden Mazda6:n sedanin kokonaispituus on hulppea 4,845 metriä. Muhkeista ulkomitoistaan huolimatta Opel Insignia -farmari ja sedan-Mazda6 eivät kuulu ison keskiluokan tilavimpiin. Tukalaa pysäköitävyyttä Keskikokoisen nykyauton leveys on yli 1,8 metriä ilman sivupeilejä. Isot autot ja isot katumaasturit ovat jo lähes kaksi metriä leveitä, peilien kanssa ronskisti enemmän. Nykyisten rakennusnormien mukainen 2,5 x 5 metrin kokoinen parkkiruutu ahdistaa pysäköijää, vanhoista ahtaammista ruuduista puhumattakaan. Ilmeisenä vaarana on kolhualttius: viikkailu pylväiden väleissä parkkihalleissa on hankalaa. Muhkean auton ovia ei saa kunnolla auki. Etenkin kaksi- ja kolmioviset ovat hankalia: sisään- ja uloskäynnistä tulee äheltämistä ja siinä helposti tuhraa takinliepeet likaisiksi. Tarkista, mahtuuko auto talliin! Autoa ostettaessa on hyvä koeajaa, että auto mahtuu asunnon ja työpaikan parkkiruutuihin. Vanhojen talojen parkkipaikka tai autotalli voi olla nykyautoille liian ahdas. Harmi kyllä autotallimitat, maavara ja kääntöympyrä usein uupuvat autojen teknisistä tiedoista. Ilahduttava poikkeus on Volkswagen, jonka maahantuojan nettisivuilta löytyvät tarkat autotallimitat, korkeus konepelti ja takaluukku avattuna, leveys ovet avattuna sekä pituus vetokoukun kanssa. Mitoitusohje vuodelta 2010 kertoo, että pysäköintialueiden ja autohallien pysäköintiruudun suosituspituus on 5 metriä ja leveys 2,5 metriä, seinän vieressä 2,7 metriä. Esimerkiksi ostoskeskusten lyhytaikaisten pysäköintipaikkojen leveydeksi suositellaan 2,7 metriä, seinän vieressä 3,0 metriä. Liikkumisesteisille tarkoitetun autopaikan leveydeksi suositellaan vähintään 3,6 metriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ulottumia on vaikea arvioida Uusien kauppakeskusten ja asuntojen parkkihallien ruudut täyttävät minimivaatimukset. Pistokoe kauppakeskusten ja taloyhtiöiden parkkihalleissa osoittaa, että samassa hallissa voi olla hyvinkin erikokoisia parkkiruutuja. Nykyautojen sulavalinjaiset pyöreät muodot ja paksut sivupilarit ovat omiaan vaikeuttamaan pysäköintiä. Luiskan keulan ulottumaa on vaikea arvioida ja näkyvyys takaviistoon on monissa nykyautoissa surkea viistojen ja massiivisten takapilarien katveen vuoksi. Pieni kääntöympyrä eli ketterä kääntyvyys helpottaa pysäköintiä, kankeasti kääntyvä auto ärsyttää jokaisen pysäköinnin yhteydessä! Entistä huonompi kuljetuksen hyötysuhde Sisä- ja tavaratilat eivät ole kasvaneet samassa suhteessa kuin ulkomitat. Tilojen kasvu mallimuutosten yhteydessä on yleensä niukkaa, olemattomasta muutamaan senttiin. Entistä näyttävämpi ja virtaviivaisempi muoto saattaa jopa syödä pääntiloja etenkin takapenkillä. Ilahduttava poikkeuskin löytyy: Škoda tarjoaa useimmissa mallisarjoissa kilpailijoihin verrattuna todella avarat sisä- ja tavaratilat kohtuullisissa ulkomitoissa. Myös Honda Jazz ja Civic ovat oivallisia esimerkkejä muuntuvista tilaratkaisuista. Joskus ulkomittojen kasvu on osattu hyödyntää kunnolla, kuten Peugeot 308 SW, Honda Civic- ja Toyota Auris -farmareissa, joissa on poikkeuksellisen suuri tavaratila. Yli 400 koeajon kokemuksella! Timo Turkula kirjoittaa Moottorin lukijoille ratin korkeudelta: tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta. Tarkastaja Turkula -sarjan pohjana on kokemus ja näkemys, joita Timo Turkula – yksi maan kokeneimpia koeajajia – on kerännyt uransa aikana. Turkulan hammastelu ei jää ikenillä nutusteluksi. Havaitut epäkohdat ovat perua pitkälti yli 400 uuden automallin koeajoista 15 vuoden ajalta suomalaisilla teillä vaihtelevissa ajokeleissä. Kullakin automallilla on ajettu vähintään 800 kilometriä tietyn toistettavan ajo-ohjelman mukaan. timo.turkula(äet)kolumbus.fi Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin kuva-arkisto Artikkeli on julkaistu alun perin Moottorissa 2/2016 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku