Suositus pyöräilykypärän käytöstä aiotaan poistaa

Kypärän käyttö jakaa lakiluonnosta arvioivien kantoja voimakkaasti.

Liikenne | Tieliikennelaki | Uutinen | 18.5.2017

Liikenne- ja viestintäministeriössä on vireillä lakiluonnos uudeksi tieliikennelaiksi. Se tuoreuttaa ja täydentää nykyistä vuodelta 1982 peräisin olevaa lakia monin osin – myös pyöräilyn ja pyöräilykypärän käytön näkökulmasta. Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi on tarkoitus viedä eduskunnan käsiteltäviksi syksyllä 2017.

Yksi osa lakiehdotusta on poistaa suositus pyöräilykypärän käytöstä. Tämä aikomus jakaa voimakkaasti kantoja.

Pyöräliitto kannattaa polkupyöräilijän suojakypärän käyttösäännöksen poistamista. Pyöräliitto toteaa lausunnossaan lakiehdotuksesta, että ”kypäräsäännös on aikanaan säädetty hyvin aikein, mutta puutteellisin tiedoin muun muassa säännöksen kokonaisvaikutuksesta kansanterveyteen, pyöräilyn suosioon ja liikenneturvallisuuteen.”

polkupyörä

Pyöräliiton mukaan käyttösäännöksen poistaminen on perusteltua, sillä säännöksestä on kansanterveyden kannalta selvästi enemmän haittaa kuin hyötyä. Liiton mukaan säännöksen poistaminen tuskin saisi ketään lopettamaan pyöräilykypärän käyttämistä, mutta se alentaisi kynnystä pyöräilyyn uusille pyöräilijöille.

Pyöräliitto tuo kantanaan esiin myös sen, että kypärän käyttösäännös on ristiriidassa kaupunkipyöräjärjestelmien kanssa. Vaikka nykylain mukaan kypärää tulee “yleensä” käyttää, muistuttaa Pyöräliitto, että kaupunkipyörien konseptiin kuuluu, ettei niiden käytön yhteydessä ole tarjolla kypärää, sillä se olisi teknisesti mahdotonta.

Pyöräliiton havaintojen mukaan valtaosa kaupunkipyörien käyttäjistä ajaa ilman kypärää.

polkupyörä

Autoliitto: kypärä suojaa ja pelastaa

Autoliitto on tyystin toisella kannalla kuin Pyöräliitto. Autoliitto on lausunut lakiehdotuksesta painokkaasti kantanaan, että pyöräilijän velvollisuus käyttää suojakypärää tulisi säilyttää ja sanktioida, jos vaihtoehtona on sen poistaminen valmisteltavasta tieliikennelaista.

Autoliitto tiivistää kantansa kahteen virkkeeseen.

”Kypärä suojaa ja pelastaa ihmisiä. Sen vaikutus muun muassa aivovammojen vakavuuteen on kiistaton.”

www.liikenneturva.fi/2015_kyparaselvitys.pdf

Kirjoittajan näkökulma: kypärä on henkivakuutus!

Olen vahvasti pyöräilykypärän käytön kannalla – hyvistä ja ilmeisistä syistä.

Olen käyttänyt kypärää säännöllisesti vuodesta 1990 alkaen aina pyöräillessäni – lukuun ottamatta yhtä kertaa, kun lainasin Helsingissä kaupunkipyörän.

Kypärän käyttöön tulee ajan myötä tottumus – aivan kuin turvavyön käyttöön autoillessa.

Kaupunkipyörä on poikkeus, se saatetaan ottaa käyttöön hetken mielijohteesta eikä kypärä ole silloin mukana. Toisaalta voi perustellusti olla sitä mieltä, että kevyen kypärän mukana kantaminen ei ole kaupunkipyöräilijälle suuren suuri rasite.

polkupyörä

Kypärä halkesi, henki säilyi

Vuonna 1994 osallistuin Suomi pyöräilee -tapahtumaan eli pyöräilyjotokseen Kilpisjärveltä Helsinkiin. Ikaalisten paikkeilla valtatien leveällä pientareella oli alamäessä teräväreunainen kuoppa, johon olin vähällä itsekin ajaa. Yksi pyöräilijä ajoi kuoppaan, lensi tangon yli, mutta säilyi hengissä vähin vaurioin – kiitos kypärän! Kypärä halkesi ja takapuoli oli sinisenä. Ilman kypärää olisi käynyt pahemmin.

Kuoppa voi yllättää

Kypärä on hyvä turvallisuusvaruste. Onnettomuuden mahdollisuus on liikenteessä aina otettava huomioon, vaikka itse ajaisi kuinka varovasti.

Liikenteen toinen osapuoli voi tehdä tahattoman virheen tai tiessä voi olla yllättävä monttu tai vaikkapa hiekkaa asvaltilla, mikä voi aiheuttaa kaatumisen.

Kirjoittaja Timo Turkula on pyöräillyt ahkerasti läpi elämänsä, tyypillisesti huhtikuusta lokakuulle. Sähköavusteisilla polkupyörillä hän on ajanut vuodesta 2009 alkaen.

Keskustelu