26.9.2016 Liikenne Suomi edellä – aktiivinen hirvivaroitus käyttöön ensimmäisenä Euroopassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun hirvi ryntää auton eteen, on valittavana vain huonoja vaihtoehtoja – jos autoilija ehtii ylipäätään tehdä mitään. Tähän hätään käy avuksi aktiivinen hirvivaroitus, joka tuli juuri käyttöön Suomessa, ensimmäisenä Europassa. Hirvivaroitus-liikennemerkki tien poskessa saa jotkut autoilijat tavallista varovaisemmiksi, mutta ajantasaisempi varoitustieto olisi tarpeen. Miltä kuulostaisi, jos autoilija saisi navigaattorinsa ruudulle ajoreitiltään varoituksen, joka perustuu kyseisen alueen hirvien oikeaan liikehdintään juuri nyt? Uusinta uutta on V-Trafficin julkaisema navigaattoreihin ja mobiililaitteisiin soveltuva aktiivinen hirvivaroitusjärjestelmä, joka on nyt käytössä valtakunnallisesti, ensimmäisenä maana Euroopassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hirvestäjät apuun Tietojen tuoreus perustuu kanssa-autoilijoiden ja myös hirvenmetsästäjien jakamaan tietoon, joka välittyy erittäin lyhyellä viiveellä autoihin, joissa on TMC-viestejä vastaanottava navigaattori – auton vakiovarusteena tai irrallisena erillislaitteena. – Tällaisia autoja on tieliikenteessä jo puoli miljoonaa ja lukumäärä on kasvussa autokannan nuorentuessa. Joka neljännessa uudessa autossa on mahdollisuus ottaa vastaan näitä viestejä, myyntijohtaja Matti Seimola V-Trafficilta kertoo. Tracker-ohjelma on käytössä kymmenillätuhansilla metsästäjillä Suomessa, joten tietoa hirvien liikkeistä on mahdollista saada kattavasti. Varoitukset ovat kestoltaan 15 minuutista useaan tuntiin. – Näin toteutuu jatkuvan 24/7-idealla virtaavan tiedon tavoite. Vain tarpeeksi tarkasta tiedosta on hyötyä. Korkea riski vältettävissä Hirvieläimistä tiedetään, että ne liikkuvat etenkin auringon nousun ja laskun aikoihin. Asia on ajankohtainen, alkoihan osaltaan hirviä liikkeelle hätistävä metsästyskausi vastikään suurimmassa osassa maata. Autoilijan on toki hyvä muistaa nyrkkisääntö: yritä väistää tielle rynnännyt hirvi takapuolelta. Hyödyllisempää kuitenkin olisi, jos autoilija olisi saanut jo ennakolta varoituksen seuraavien kymmenien kilometrien hirviuhasta. – Jos autoilija ottaa varoituksesta vaarin eli varoituksen saatuaan esimerkiksi lisää tarkkaavaisuttaan ja laskee ajonopeuttaan 10–20 kilometriä tunnissa, on hyvinkin mahdollista, että kolarilta vältytään. Seimola muistuttaa, että auto liikkuu sadan kilometrin tuntivauhdilla lähes 30 metriä sekunnissa. – Se on pitkä matka, kun valokeilaan ilmestyy hirvi. Hirvikoirat apuun – Navigaattoreihin välitettävän tiedon taustalla on historiatietoa siitä, mitä reittejä hirvet tapaavat tietyllä alueella kulkea sekä myös hirvionnettomuustiedot viimeisen viiden vuoden ajalta. Näihin taustatietoihin yhdistetään tuore tielläliikkujilta tai metsämiehiltä saatava havaintotieto. Seimola kertoo, että tulevaisuudessa järjestelmään voidaan kenties syöttää tietoa myös metsällä käytettävien koirien tutkapannoista. Hirvestävän koiran juoksusuunta kun ennakoi myös hirven kulkusuuntaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy TMC tuo varmuutta Hirvivaroitus-järjestelmän pohjalla ovat kokemukset vuonna 2011 käyttöönotetusta ja hyödylliseksi havaitusta porovaroituksesta tielläliikkujille. – Vaikka eläiminä porot ja hirvet käyttäytyvätkin monessa tyystin eri lailla, on saatuja kokemuksia voitu hyödyntää, Seimola taustoittaa. Radioaaltoihin perustuvan TMC-tekniikan käyttö on perusteltua. Tekniikka on automaattista ja lähetysvarmaa, sen kautta lähetetty varoitus todella tavoittaa autoilijan. Matkapuhelinkenttiin perustuva varoitusten lähetysjärjestelmä on pulassa katvelalueilla. 12 automerkillä V-Trafficin reaaliaikainen liikennetieto hirvivaroituksineen on vakiona joka neljännessä uuden auton navigointilaitteessa Suomessa, Audi, Lexus, Mercedes-Benz, Opel, Seat, Škoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen ja Volvo. Palvelu on saatavilla myös Garminin navigaattoreissa sekä ilmaisissa V-Traffic-älypuhelinsovelluksissa. Järjestelmä laajenee ensi vuonna Ruotsiin ja sitä testataan kuluvan vuoden aikana. Teksti: Marko Jokela Kuvat: V-Traffic Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku