24.10.2016 Liikenne Suomen Motoristit ry selvitti aiotun mp-ajoneuvoveron kerrannaisvaikutukset – tulokset lohduttomia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen Motoristit ry:n (SMOTO) selvityksen perusteella moottoripyörille esitetyn ajoneuvoveron kerrannaisvaikutukset vähentävät moottoripyöräalan elinkeinojen tuloja ja valtion verotuloja sekä lisäävät työttömyyttä. Ajoneuvoveron toteutuva kertymä motoristien veroreaktioiden jälkeen jää noin 10 milj. euroon tavoitellun 30 milj. euron sijaan. Veron arvioitu negatiivinen vaikutus MP-alan elinkeinoihin voi olla jopa 100 miljoonaa euroa ja matkailuun noin 20–30 milj. euroa sekä polttoainemyyntiin noin 5 milj. euroa. Yhteensä se merkitsee sitä, että moottoripyöräilyyn liittyvä kotimainen kulutus pienenee noin 130 miljoonaa euroa. Valtio voi menettää tästä johtuen arvonlisävero- sekä auto- ja polttoaineverotuloja yhteensä noin 32 milj €. Jos mp-ajoneuvoveron kertymä on noin 10 miljoonaa euroa, valtiolle arvioidaan koituvan noin 22 miljoonan euron verotappio mp-ajoneuvoveron toteuttamisen johdosta. Lisäksi valtion tuloja supistavat jopa usean sadan työpaikan menetys moottoripyöräilyyn liittyviltä aloilta sekä vakuutusmaksuverotulon pieneneminen. Mp-ajoneuvoveron vaikutukset tuntuvat suoraan muillakin aloilla, esimerkiksi autokoulualalla mp-koulutusmyynnin vähenemisenä. Suomen Motoristit ry (SMOTO) perustaa näkemyksensä laatimaansa vaikutusarvioselvitykseen sekä syyskuussa toteuttamaansa Motoristitutkimukseen, jolla selvitettiin suomalaisten moottoripyöräilijöiden suhtautumista aiottuun veroon. Vastaajista 79 % vähentäisi moottoripyöräilyyn, 78 % mp-matkailuun ja 65 % polttoaineisiin käyttämiensä varojen määrää. Veron myötä liikennekäytössä oleva mp-kanta supistuisi huomattavasti. Lisäksi uusien moottoripyörien myynti vähentyisi edelleen. Myynnin lasku alalla on ollut jatkuvaa vuodesta 2007 lähtien, ja nykyään liikutaan jo hälyttävän alhaisissa myyntilukemissa. SMOTO vaatii, että veron käyttöönottoa arvioidaan uudestaan ja valmistelusta luovutaan. SMOTO jätti arvionsa 17.10. mm. eduskunnan liikennevaliokunnan sekä valtiovarainministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön edustajille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Millainen on keskiverto motoristi? Tehdyn selvityksen perusteella keskimääräinen suomalainen motoristi on 46-vuotias mies. Hän on keski- tai pienituloinen. Moni motoristi omistaa enemmän kuin yhden moottoripyörän, mikä korostaa vielä suunnitellun ajoneuvoveron vaikutusta. Keskiarvona suomalaisella motoristilla on 1,68 moottoripyörää, joiden arvo on keskimäärin 6109 euroa. Keskimääräinen ajosuorite on 6400 kilometriä ajokaudessa. Jopa 70 prosenttia käyttää moottoripyörää työmatka-ajoon, jota kertyy kaudessa keskimäärin 1700 kilometriä. Alan palveluihin keskiverto motoristi käyttää vuodessa 1000 euroa ja mp-matkailuun 1300 euroa. Jos moottoripyörille suunniteltu ajoneuvovero tulee voimaan, niin 48 prosenttia motoristeista harkitsee myyvänsä vähintään yhden moottoripyörän tai luopuvansa harrastuksesta kokonaan. Vastaavasti 80 prosenttia ilmoittaa vähentävänsä alan palveluiden hankintaa ja matkailua. Ajoeuvoveron suurimmat vaikutukset kohdistuisivatkin tulovirran pienenemisenä elinkeinoelämälle: mp- ja varustekaupalle, palveluille ja matkailulle. Lähde: SMOTO Kuvituskuvat: Janne Huhtala, Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku