25.5.2016 Liikenne SKAL huolissaan liikennekaaren vaikutuksesta tavaraliikenteeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen Kuljetus ja Logistiikka liittyy liikennekaari-esityksestä huolestuneiden tahojen joukkoon. Helsingin seudun liikenteen lisäksi nyt myös Suomen Kuljetus ja Logistiikka (SKAL ry) on ilmaissut huolensa liikenneministeriön tekemästä liikennekaari-esityksestä. Esitys puuttuu voimakkaasti maanteiden tavaraliikenteen järjestämiseen. Liikennekaari sisältää esimerkiksi liikenneluvista luopumista, kansallisen sääntelyn poistamista ja alalle saapumisen helpottamista. Esityksessä esitetään kumottavaksi juuri voimaan astunut tavaraliikennelaki. Samalla liikennekaari uhkaa murentaa tavaraliikenteen nykyisen lupajärjestelmän, jota ministeriö on rakentanut yhdessä valvovien viranomaisten ja alan toimijoiden kanssa. Osittain liikennekaari on ristiriidassa jopa EU-asetusten kanssa. Samalla se luo kahdet kuljetusmarkkinat eri pelisäännöillä. – Miksi halutaan romuttaa toimiva järjestelmä, joka pelkällä olemassaolollaan torjuu harmaata taloutta ja tuo valtiolle selvää rahaa, kysyy SKAL:n puheenjohtaja Teppo Mikkola. Maanteiden tavaraliikenne on voimakkaasti kilpailtu toimiala ja kireässä kilpailutilanteessa harmaan talouden keinoilla voi saavuttaa huomattavia hyötyjä, vallaten markkinoita rehellisiltä toimijoilta. Pienimuotoisen, alle 10 000 euron liiketoiminnan salliminen ilman lupaa avaa mahdollisuuden uudenlaiselle keinottelulle. Pakettiautojen lupavaatimuksen ja samalla kabotaasirajoitusten poistaminen tarkoittaa myös kansallisesta pakettiautoliikenteestä luopumista, ainakin eteläisen Suomen osalta. Muutosten vaikutus työllisyyteen ja verotuloihin olisivat merkittävät. Tavaraliikennelupa perustuu EU-asetukseen ja lupajärjestelmä antaa keinoja valvoa tavaraliikenteen harjoittamista. Sähköisten järjestelmien ansiosta lupien valvonta on tehostunut merkittävästi. Vuosina 2014 ja 2015 yhteensä yli 1 000 yritystä maksoivat verovelkansa valtiolle liikenneluvan menettämisen uhassa. Liikennekaari esittää toimivan järjestelmän hylkäämistä. SKAL pitää kuitenkin liikennekaariesityksen hyvinä puolina digitaalisuuden lisäämisen tarjoamia mahdollisuuksia, sillä myös tavaraliikenteessä sähköisiä ratkaisuja kannattaa kehittää ennakkoluulottomasti eteenpäin. Digitalisaation edistäminen ei kuitenkaan edellytä toimivan lupajärjestelmän romuttamista. – Kehityksen tulee perustua osaavien kuljetusyritysten toimintaan, johon asiakkaat voivat luottaa pitkällä tähtäimellä, Mikkola tähdentää. SKAL esittää liikenne- ja viestintäministeriölle: esitettyjen muutosten laajempaa vaikutusarviointia ennen eduskuntakäsittelyä pienimuotoista toimintaa 10 000 euron vuosirajaan asti ilman liikennelupaa kokonaan poistettavaksi liikennekaaresta kaupalliselle tavaraliikenteelle pakettiautoilla ja alle 40 km/h traktoreilla kevennettyä lupamenettelyä, joka sisältää toimipaikkavaatimuksen Suomessa sekä yrityksen ja sen taustahenkilöiden hyvämaineisuuden ja vakavaraisuuden vaatimuksen. Lupa haettaisiin Trafista ja siihen sovellettaisiin samoja kriteereitä kuin taksiliikenneluvassa lupaedellytysten toteutumisen vuotuisen seuraamisen jatkamista viranomaistehtävänä että vankeustuomio vaikuttaisi jatkossakin henkilön hyvämaineisuuteen ja sitä kautta lupaedellytyksiin; että liikennelupapoikkeuksista säädettäisiin jatkossakin lailla (asetuksen sijaan) liikennelupakauden pituuden säätämistä 10-vuotiseksi hallituksen esitysluonnoksen mukaisesti; taksiliikennettä sallittavaksi myös yhteisöluvalla; ”ajoneuvoa koskevien vaatimusten” sisällyttämistä liikennekaareen nykyisessä laajuudessaan. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. SKAL:n jäsenkuntaan kuuluu noin 5 600 kuljetus- ja logistiikka-alan yritystä. Lähde: Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry Kuva: SKAL/Juha Harju Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku