Liikenne Uutinen 22.6.2017

SEO: polttoaineen hinta ja kotimaisuus tärkeimmät tekijät huoltoasemaa valittaessa

Suomalainen Energiaosuuskunta kertoo, että suomalainen autoilija valitsee huoltoasemansa hinnan perusteella. Hyviä houkuttimia ovat myös kotimaisuus ja tuttu kotiruoka.

Suomalaisen Energiaosuuskunnan (SEO) teettämästä tutkimuksesta selviää, että 85 prosenttia suomalaisista pitää polttoaineen hintaa tärkeimpänä tekijänä huoltoasemaa valittaessa. Tieto tuskin yllättää ketään, mutta toiselle sijalle nousi hieman yllättävämpi kriteeri, eli huoltoaseman kotimaisuus. Peräti 59 prosenttia suomalaisista pitää asiaa merkittävänä.

Kotimaisuus nousi erityisen tärkeäksi eläkeläisten (70 %), yrittäjien ja johtavassa asemassa olevien (60 %), mutta myös opiskelijoiden ja koululaisten (57 %) sekä toimihenkilöiden keskuudessa (57 %). Naisille kotimaisuus oli hieman tärkeämpi kriteeri huoltoaseman valinnalle (62 %) kuin miehille (55 %).

– Tutkimus osoittaa, että suomalaiset arvostavat polttoaineen hinnan lisäksi huoltoaseman kotimaisuutta ilahduttavan paljon, SEO:n toimitusjohtaja Arto Viljanen kertoo.

Kotiruoka houkuttelee pysähtymään

Saman tutkimuksen mukaan 30 prosenttia suomalaisista pitää ravintolapalveluita tärkeänä kriteerinä huoltoaseman valinnassa.

Ensisijaisesti suomalaiset haluavat huoltoasemalta kotiruokaa (55 %), pikaruokaa kaipaa 23 prosenttia vastaajista.

– Konstailematon kotiruoka pitää edelleen pintansa autoilijoiden keskuudessa. Tutkimus osoittaa, että kotimainen huoltoasema, josta saa edullista polttoainetta ja kotiruokaa, on suomalaisten suosiossa, Viljanen sanoo.

Taloustutkimuksella maaliskuussa 2017 teetetyn tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten käsityksiä autoilusta ja mielikuvia huoltamoista. Tutkimuksen kohderyhmän muodostavat suomalaiset kuluttajat. Internetpaneelilla toteutettuun tutkimukseen vastasi yhteensä 1029 suomalaista maaliskuun 2017 aikana.

Lähde: SEO Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Santeri Petrell ja Antti Hentinen

Jaa artikkeli