23.6.2017 Liikenne Sähköpyörän ostajan opas – koeaja ennen ostopäätöstä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköavusteisten polkupyörämallien valikoima on kattava ja hintahaarukka lavea. Vaihtoehto löytyy jokaiselle. Sähköavusteisten pyörien laventuneesta valikoimasta löytyy vaihtoehto jokseenkin jokaiseen tarpeeseen, olipa toiveissa vaivaton työmatkapyörä, maastokelpoinen kulkupeli tai trendikäs kaupunkikruiseri. Sähköavusteinen pyörä on ratkaisu moniin liikkumistarpeisiin. Mutta millainen pyörä sopisi juuri minulle? Pitkälle pääsee, jos tunnistaa pyöräilytarpeensa. Ajaako vain silloin tällöin vai päivittäin? Onko tavoitteena kunnon kohottaminen vai leppoisa retkeily? Käyttääkö pyörää työmatkoilla vai asvalttiteiden ulkopuolella? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hintahaarukka on lavea Sähköavusteisten pyörien hintahaarukka on laaja: noin 700 eurosta useisiin tuhansiin euroihin. Eniten tarjontaa ja paras hinta-laatusuhde on hintaluokassa 2 000–4 000 euroa. Halpapyörien akun kestossa ja huoltopalveluiden saatavuudessa voi olla toivomisen varaa. Halpamallit voivat myös olla raskaita poljettavia akun tyhjentyessä. Kalliimmissa pyörissä on hienostuneempi momentintunnistava tehonsäätöjärjestelmä, mikä säästää akkua. Laadukas akku kestää satoja latauskertoja. Akun uusiminen maksaa useita satoja euroja. Mitä edullisempi pyörä, sen edullisemmat ovat sen komponentit kuten jarrut, runko, vanteet ja vaihteistot. Kaupunkipyörissä on yleensä 7–8-vaihdetta ja helppokäyttöinen napavaihde. Retki-, hybridi- ja maastopyörissä on useimmiten ketjuvaihteet ja 10–24 vaihdetta. Eroja ajotuntumassa ja laadussa Koeajo on aivan ehdoton ennen ostopäätöstä, jotta esimerkiksi voi varmistua siitä, että pyörän säätövarat riittävät hyvään ajoasentoon. Sähköpyörissä on tarjolla tyypillisesti 5–7 erilaista runkokokoa. Myös jarrujen toiminta tulee koetella. Eikä takuun keston uteleminen ole sekään tyhmää. Pyörämallien ajotuntumassa on eroja, jotka voi havaita vain itse kokeilemalla. Saman näköisistä pyöristä toinen voi olla jämäkkä ajettava, toinen rauhaton tuttavuus. Sähkömoottori voi sijaita etu- tai takanavassa tai keskiössä. Etunavan sähkömoottori tekee pyörän ohjauksesta täristävän ja se rasittaa pyörän heikointa kohtaa, etuhaarukkaa. Edullisimmissa pyörissä ei ole mukavuutta lisäävää joustohaarukkaa. Älä unohda näitä! Tarjolla on monen merkkisiä sähköavusteisia polkupyöriä. Kotimaista suunnittelua tai valmistusta arvostavan kannattaa selvittää, täyttääkö pohdinnassa oleva pyörä nämä toiveet. Esimerkiksi Helkaman mallistossa on toistakymmentä sähköpyörämallia, Tähtipyörällä ja Soliferilla on kumpaisellakin yksi sähköpyörämalli. www.helkamavelox.fi/helkama www.tahtipyora.fi www.soliferpyorat.fi www.tunturi.fi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kunkkuja ylämäissä Sähköavusteiset pyörät ovat mukavia – etenkin ylämäissä ja vastatuulessa, joissa sähkövoima avittaa kipuamista. Ja jos laiskottaa, voi matkavauhdiksi annostella sen mihin asti avustuskin toimii eli 25 km/h -nopeuteen asti. Tätä rivakampi eteneminen vaatii lihasvoimia. Sähköavustus saa toimia vain polkimia poljettaessa. Toiveissa jouheasti avustava Merkitsevää on myös akun kyvyt ja sähkömoottorin teho. Vertaillessa kannattaa kiinnittää huomiota sähköavustuksen säätömahdollisuuksiin, akun kestoon sekä huollon ja varaosion saatavuuteen. Fiksun nykyaikaisen sähköpyörän momentintunnistin mittaa poljinvoimaa, ja annostelee sähkövoimaa käyttöön hienovaraisesti, ilman polkijaa yllättäviä tehopurskauksia. Jouhevasti, viiveittä ja vienosti vinkuva sähkömoottori tekee matkanteosta juhlaa, äänekkäämpi ja kulmikkaasti voimaa tarjoava pyörä alkaa ajan oloon rassata. Voiko toimintamatkaan luottaa? Kuinka pitkä on akun suoma toimintamatka kilometreinä? Hyvä kysymys, johon ei oikein saa yksiselitteistä vastausta – saatikka, että tiedot olisivat vertailukelpoisia eri pyörämerkkien ja -mallien välillä. Valmistajien optimaalisissa olosuhteissa kuten sisähalleissa ajetut testit kun eivät vastaa pyörän arkikäyttöä. Esimerkiksi Electrobike-myymälä kertoo asiakkailleen, että jos pyörässä on 400 wattitunnin (Wh) akku, on sähköavusteista ajoa odotettavissa 50–120 kilometrin verran. Ja jos pyörässä on kookkaampi 500 wattitunnin akku, kasvaa toimintamatka 65–140 kilometriin. Kuulostaa tervejärkiseltä arviolta, josta on riisuttu ostajan pään sekoittava hehkutus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiinnostus viriämässä Uusia polkupyöriä myydään Suomessa vuosittain noin 300 000 kappaletta, joista sähköavusteisia on vain muutama tuhat. Kiinnostus on kuitenkin viriämässä. Siihen on useita syitä kuten alentuneet hinnat, entistä laajempi mallitarjonta, kehittyneet sähkömoottorit ja akut – ja myös väestön ikääntyminen. Monelle ikäihmiselle sähköpyöräily voi olla juuri se oikea liikkumistapa. Suomeen sähköavusteiset pyörät tulivat vuonna 2008, mutta niiden myynti ei lähtenyt lentoon. Sähköpyörät ovat olleet suosittuja esimerkiksi Hollannissa ja Saksassa jo vuosikymmeniä. Ruotsissa sähköpyörien myynti kasvoi 34 prosenttia vuonna 2016. www.electrobike.fi www.xxl.fi Seitsemän sähköpyörän vertailu on julkaistu Moottori 6/2017 -lehdessä. Osta Suomesta ja erikoisliikkeestä! Ulkomailta netin kautta pyörän ostava ottaa riskin, sillä ongelmien ilmaantuessa takuu-, huolto- ja korvausasiat voivat olla mahdottomia selvitettäviksi. Sähköavusteinen pyörä kannattaa hankkia alan erikoisliikkeestä, joka tarjoaa asiantuntevan palvelun, tunnetut ja laadukkaat merkit, hyvät koeajomahdollisuudet sekä kunnollisen huolto- ja varaosapalvelun. Valojen jälkiasennus hankalaa Valot ovat yleistyneet vakiovarusteena, mutta monesta sähköavusteisesta pyörämallista ne yhä puuttuvat. Energiaa säästävien led-valojen yleistyessä voisi toivoa, että pyörän akkuun kytketyt tehokkaat led-valot tulisivat katukäyttöisten sähköpyörien vakiovarusteiksi. Valojen jälkiasennus voi olla hankalaa. Taustapeilin asennus voi olla vaikeaa, sillä ohjaustangossa on tavallista pyörää vähemmän tilaa peilin kiinnitykselle tehonsäätövipujen vuoksi. Hyvä peili on oivallinen turvavaruste. Aloita sähköpyöräily koeajosta Vantaan Tammiston Electrobike on sähköpyöriin erikoistunut myymälä, jonka tarjonta on kattava. – Kaikille löytyy pyörä, Electrobiken huoltopäällikkö ja yrittäjä Jimi Jokinen vakuuttaa – yhdellä poikkeuksella. Halpismallistoa ei tarjonnasta löydy. Electrobike antaa myymilleen pyörille kahden vuoden takuun. Jatkossa Electrobike aikoo mahdollistaa myös sähköpyörän vuokraamisen. – Vuokraaminen on vakavasti ostoaikeissa olevalle asiakkaalle riskitön tapa tutustua pyörään kattavasti, sillä hyvitämme vuokrahinnan kaupan syntyessä. Teksti: Marko Jokela, Timo Turkula Kuvat: Jari Saarentaus Lue myös: Sähköpyörä, sähköavusteinen polkupyörä, mitä ne ovat? Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?