5.1.2017 Liikenne Riittääkö sähkö sähköautoille? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkönkulutuksen uusi tehopiikki lähellä. Sään ääri-ilmiöt pistävät sähkön riittävyyden koetukselle. Kaikkien aikojen tehopiikki sähkön käytössä Suomessa koettiin vuosi sitten, mutta tänään ollaan jo hyvin lähellä samoja lukemia. Entä jos tähän tilanteeseen lisättäisiin tavoitteena oleva sähköautokannan voimakas kasvu? Hallituksen linjaus Suomen energia- ja ilmastostrategiasta nosti sähköautot yhdeksi keskeiseksi keinoksi vähentää henkilöautoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Hallituksen asettaman tavoitteen mukaan Suomessa tulisi olla vuonna 2030 jo 250 000 sähköautoa, joko täyssähköistä tai hybridiä. Tavoite on vielä kaukana. Täyssähköisiä henkilöautoja on tällä hetkellä alle tuhat ja hybridejä, jotka käyttävät sähkön lisäksi jotain toista käyttövoimaa, on liikenteessä vajaat 1500 kappaletta. Huom.: jutussa esiintyvät luvut ovat kirjoitushetkeltä, eli vuodelta 2017. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pakkaspäivä paljastaa huipun herkkyyden Huima tavoite vaatii toteutuakseen vahvoja tukitoimia. Lisäksi jo pelkästään tammikuinen pakkaspäivä osoittaa, että myös sähkön tuotantokapasiteettia on syytä pohtia. Vuodentakainen kaikkien aikojen kulutushuippu sai aikaan tutkimuksen. EL-TRAN -niminen konsortio tutki, mihin sähköä silloin kului. Kävi ilmi, että kulutushuippu syntyi nimenomaan rakennusten sähkönkäytön lisäyksestä. Ne aiheuttivat selvityksen mukaan kaksi kolmasosaa tehopiikistä. Teollisuuden kulutus pysyi samaan aikaan keskimääräisellä tasollaan. Merkittävä havainto tässä selvityksessä oli, että Suomessa mikään taho ei tiedä tarkasti, miten tehopiikki muodostuu. Tämäkin havainto vahvistaa, että ennen merkittäviä sähköautokannan lisäämiseen tähtääviä tukitoimia pitää tietää, mitä vaikutuksia kannan kasvu aiheuttaa sähkönjakelussa ja ennen kaikkea saatavuudessa. Tankkaus siirtyy kotitöpseliin Yhden sähköauton lataus kotitaloustöpselistä vie noin 2 kilowattia sähkötehoa. Koska jo sadan kilometrin ajomatkalla kuluu noin 20 kilowattituntia energiaa, menee senkin lataamiseen kymmenen tuntia. Käytännössä lataaminen siis kestää koko yön, vaikka autolla ajettaisiin kohtuullisia päivämatkoja, sillä myös sähköauton lämmittäminen syö akkua. Jos maassamme olisi päivittäisessä käytässä 250 000 sähköautoa, tarvittaisiin niiden samanaikaiseen kotilataamiseen 500 megawatin teho. Siis yhtä paljon tehoa, mitä Loviisa 1 tai Loviisa 2 -ydinreaktori tuottaa. Esilämmitys kuluttaa yhtä paljon Perinteinen lohkolämmitin on teholtaan keskimäärin noin 600 W. Keskikokoisen sisätilanlämmittimen teho on noin 1500 W. Nämä yhdessä siis vievät 2100 wattia, eli 2,1 kilowattia. Siis saman, mitä sähköauton lataaminen standardipistokkeesta. Toisin sanoen sähköauton hidas kotilataus tai polttomoottoriauton sähköinen esilämmitys vaativat sähköverkolta yhtä suuren tehon hetkellisesti. Toki sähköauto kuormittaa verkkoa moninkertaisen ajan, eli energiaa kuluu enemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vuoden 2016 huippu: 15 105 megawattia Tammikuussa 2016 Suomen sähkönkulutuksen tuntikeskiteho nousi 15 105 megawattiin. Liki kaikki voimalaitokset olivat käytössä. Kotimainen tuotanto oli noin 10 900 MWh/h ja sähkön nettotuonti noin 4 200 MWh/h. Tuonnista Ruotsin osuus oli 2400 MW, Venäjän 1480 MW ja Viron 320 MW. Tänään 5.1.2017 klo 16 aikaan sähkönkulutuksessa ylitettiin jo 14 000 megawatin raja. Sähkönkulutusta voi seurata kantaverkkoyhtiö Fingridin nettisivulla www.fingrid.fi. Teksti: Eila Parviainen ja Lauri Ahtiainen Lähde: Fingrid, EL-TRAN www.el-tran.fi EL-TRAN -konsortio tutkii, mitä resurssitehokas sähköjärjestelmä tarkoittaa, miten se toteutetaan, millaisia politiikkaongelmia sen toteutuksessa kohtaamme ja kuinka lopulta ratkomme niitä. Hanketta koordinoi Tampereen yliopisto, ja siinä ovat mukana Itä-Suomen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Turun yliopisto, VTT ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku