20.6.2016

Rekkaprotesti 21.6. Vuosaaren ja eduskunnan välillä – aiheena kabotaasilait

Huomenna kannattaa olla tarkkana aamuliikenteessä: Vuosaaren sataman tuntumasta kello 07.30 eduskuntataloa kohti lähtevä rekkamielenilmaus voi aiheuttaa mutkia työmatkaan. Protestin aiheena on kansallisten kabotaasilakien säilyttäminen.

Rekkaprotestiksi itseään kutsuva ryhmä aikoo järjestää ajoneuvoillaaan mielenosoituksen Helsingin aamuliikenteessä tiistaina 21.6. 07.30 Vuosaaren sataman lähistöltä lähtevä protesti kulkee eduskuntatalolle. Protestin syynä ryhmittymällä on hallituksen esitys, jolla poistetaan Suomen laista kansalliset täsmennykset EU:n kabotaasisäännöksiin. Asiaa ovat vastustaneet kuljetusalan yrittäjä- ja työntekijäjärjestöt SKAL, ALT ja AKT. Protestin järjestää Rekkaprotesti-ryhmä eikä SKAL ole mielenilmauksen järjestäjätaho.

Kabotaasipykälien kohtalo ratkaistaan ensi viikolla, sillä Euroopan komissio on 16.6. haastanut Suomen EU:n tuomioistuimeen asiassa viivyttelyn vuoksi. Ryhmän mukaan asiasta liikkuu paljon väärää tietoa.

Kabotaasilla tarkoitetaan säännöstä, että toisesta EU- tai ETA-valtiosta saapuneen kuljetusyrityksen kuorma-autolla voidaan  tehdä korkeintaan kolme kohdemaan sisäistä kuljetusta viikon aikana, minkä jälkeen ajoneuvon on poistuttava maasta. Suomen nykyinen laki määrittelee Suomen sisäisen liikenteen tilapäisyyden, kabotaasin, tarkemmin kuin EU-lainsäädäntö. Kansallisessa laissa kabotaasia on rajattu myös siten, että samalla kuorma-autolla voi suorittaa vain 10 kuljetusta kolmen kuukauden sisällä.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kannattaa kansallisten kabotaasisäännösten säilyttämistä ja valvonnan tehostamista. Ongelmaksi muodostuvat Suomen laissa olevat tarkennetut kuvailut kabotaasikuljetuksista ja niiden tilapäisyydestä. Laista poistuessaan ne heikentävät valvovan viranomaisen asemaa. Lakiin jää edelleen selvitysvelvollisuus ja rangaistussäännös, eli laittoman kabotaasin hyödyntämisestä voi seurata sakkorangaistus.

Ryhmä vaatii, että mikäli kansalliset säädökset poistetaan, on valvontaa lisättävä muilla keinoilla. Rahtikirjan esittämisvelvollisuus, hallinnolliset maksut rangaistuskeinoina ja talviajan rengasmääräysten tiukentaminen yhdessä lisääntyneen valvonnan kanssa ovat vaatimuslistalla. Ratkaisuja haetaan myös liikenteen digitalisaatiolta, joka voisi tehostaa tavaraliikenteen valvontaa ja kitkeä harmaata taloutta.

Lähde: Rekkaprotesti Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat