Reittiopas – entistä näppärämpi mobiilina!

Vertailussa joukkoliikenteen reittipalvelut: HSL-reittiopas, Matka.fi ja Google Maps. Fiksu autoilija hallitsee myös joukkoliikenteen.

Liikenne | Uutinen | 5.4.2017

Henkilöauto on mainio kulkuväline, muttei aina kätevin. Fiksu autoilija hallitsee myös joukkoliikenteen. Harvaan asutussa Suomessa henkilöauto on monipuolinen ja välttämätön kulkuväline, joka on aina käytettävissä: työ- ja asiointimatkoilla sekä vapaa-ajalla. Auto antaa suojaa säältä ja omaa rauhaa matkantekoon – ja ajamisen iloa!

Omalla autolla ei kuitenkaan kannata ängetä joka paikkaan, kuten Helsingin ydinkeskustaan ruuhka-aikoina. Ruuhkassa ekoautokin tuhlaa ja päästöt kasvavat – etenkin jos joudutaan etsiskelemään vapaata parkkipaikkaa. Pysäköinti on usein kallista.

Usein on fiksua jättää auto hiukan kauemmas keskustasta liityntäpysäköintialueelle tai muulle parkkipaikalle ja hurauttaa kaupunkikeskustaan joukkoliikenteellä.

HSL-alueella riittää vaihtoehtoja

Joukkoliikenne on vahva vaihtoehto Helsingin seudulla ja muissa isommissa kaupungeissa ja niiden välisillä matkoilla. Helsingin seudulla on satojen bussilinjojen lisäksi tarjolla lukuisia lähijunia, metro ja raitiotielinjat. Syksyllä – ehkä – metro ulottuu lännessä Espoon Matinkylään.

Tottumuksesta moni ajaa autolla sellaisetkin matkat, joilla joukkoliikenne olisi kätevämpi tapa liikkua.

Sekava reitti- ja lippuviidakko

Joukkoliikenteen käytön hallitseminen on hyödyllinen kansalaistaito myös autoileville.

Päivittäiskäyttäjät hallitsevat vakioreitit ja aikataulut, mutta satunnainen käyttäjä ei tahdo saada selvää sekavalta näyttävästä reitti-, lippu- ja aikatauluviidakosta. Monelta jää joukkoliikenteen edut kokeilematta, koska lipun ostaminen koetaan hankalaksi ja reittien selvittäminen sekavaksi.

Kattavassa reittipalvelujen vertailussamme kävi selväksi, että uudistunut Reittiopas ja kätevä mobiililippu ratkaisevat reitti- ja lippuongelmat.

Reittiopas uudistui edukseen

reittiopas

Reittiopas

Uudistunut HSL-Reittiopas etsii hetkessä joukkoliikenneyhteydet eli bussit, lähijunat, metron, raitiovaunut ja Suomenlinnan lautan. Reittiopas toimii ovelta ovelle, sisältäen myös kävelyosuudet.

Opas kattaa HSL-alueen, johon kuuluvat Espoo, Helsinki, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi ja Sipoo.

Opas yhdistää reitit ja aikataulut sekä lähtö- ja määränpäätiedot matkustusvalmiiksi reittiehdotuksiksi haluttuna päivänä haluttuun kellonaikaan. Opas näyttää kolme tai viisi reittiehdotusta, kulkuvälineet, aikataulut ja mahdolliset vaihtoajat ja -paikat karttoineen. Palvelua voi käyttää joko lähtö- tai saapumisajan mukaan.

Näppärä mobiilikäytössä

Reittiopas palvelee erityisen hyvin mobiilikäyttäjiä, joita on päivittäin 150 000. Jos palvelun lisää älypuhelimen kotivalikkoon, se toimii kuin sovellus.

reittiopas

Reittiopas

Kotitietokoneella Internet Explorerin vanhahkolla selaimella palvelu jumitti, muilla selaimilla ja älypuhelimella toiminta oli sähäkkää.

Paikannuksen ansiosta käyttäjä saa yhdellä vilkaisulla tietää, mitä hänen ympärillään joukkoliikenteessä tapahtuu. Lähelläsi-toiminto näyttää ilman reittihakuakin hetkessä, mitä pysäkkejä ja kulkuneuvoja on lähellä tarjolla.

Kolme reittiä ja kartta

Reittihaun voi tehdä syöttämällä pelkästään määränpään – kiitos automaattipaikannuksen. Modernin älypuhelimen ääniohjaustoiminto vapauttaa kirjoittamisesta, mikä lisää käyttömukavuutta.

Älypuhelimeen välähtää kolme vaihtoehtoa ja reitin yleiskartta. Tietokoneella tulee viisi vaihtoehtoa ja kartta. Kutakin vaihtoehtoa klikkaamalla saa tarkat reittitiedot ja selkeät kartat kunkin reittiehdotuksen lähtöpaikasta, vaihtopaikasta ja määränpäästä.

Oppaan hakua voi personoida valitsemalla omat suosikkipaikat, halutut kulkuneuvot ja säätämällä esimerkiksi kävelynopeutta, vaihtoaikaa ja vaihtojen määrää.

Ajantasaista kulkutietoa

Kun kaikkiin HSL:n kulkuvälineisiin on asennettu uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä, Reittiopas tarjoaa reaaliaikaisen kulkutiedon HSL-alueen busseista, lähijunista, ratikoista ja metroista.

Keväällä 2017 reititykseen tulevat mukaan myös kaupunkipyörät. Opas kertoo, montako pyörää asemilla on vapaana ja milloin on esimerkiksi nopeampaa mennä pyörällä kuin odottaa ratikkaa.

raitiovaunu

Kaikille avointa dataa

Uusi Reittiopas on tehty avoimen datan ja lähdekoodin periaatteilla. Mikä tahansa yksityinen tai julkinen toimija voi siis kehittää uusia digitaalisia liikkumispalveluja. Oppaasta ovat innostuneet jo useat liikkuminen palveluna eli MaaS-toimijat (Mobility as a Service).

Reittiopas kehittyy nykyisestä: esimerkiksi ruotsinkieliset kartat täydentyvät ja esteettömyyttä parannetaan tämän vuoden aikana.

Reittiopasta on kehitetty yhdessä Liikenneviraston valtakunnallisen Matka.fi-palvelun kanssa. Palvelun ytimestä löytyvät Helsingin seudun lisäksi reitit koko Suomeen: vaikka Uutelasta Kittilään. Matka.fi toimii ovelta ovelle-periaatteella niillä kaupunkiseuduilla, joilla on paikallinen reittiopas. Muualla Matka.fi näyttää kaukoliikenteen reitit asemien tai pysäkkien välillä.

pysäkki

Kolmen kauppa vai kolmannen korvapuusti?

Käyttövertailussa Reittiopas, Matka.fi-palvelu ja Google Maps.

Moottori vertaili helmikuisena arkipäivänä kolmen reittioppaan kykyjä joukkoliikenteessä älypuhelimen (One Plus 3, jossa on 5,5 tuuman näyttö) avulla.

Poikittaiset vertailureitit olivat haastavia, sillä ne sisälsivät monia vaihtoehtoja ja kulkuvälineiden vaihtoja.

Uuden HSL-Reittioppaan lisäksi mukana olivat Liikenneviraston valtakunnallisen Matka.fi-palvelu sekä Google Maps -sovellus.

Matka.fi toimii ovelta ovelle -periaatteella kaupunkiseuduilla, joilla on paikallinen reittiopas. Muualla Matka.fi näyttää kaukoliikenteen reitit asemien tai pysäkkien välillä. Joukkoliikenteen reittioppaana Google Maps toimii Helsingin seudulla hyvin, mutta monilla muilla paikkakunnilla ja etenkin kaukoliikenteessä Google Mapsin käytössä Suomessa on edelleen merkittäviä rajoituksia.

Lähtöpaikka: Rälssitie Vantaa 16.2. klo 11.30. Paluu Rälssitielle klo 16.30.

Koereitti 1.

Rälssitie 7, Aviapolis, Vantaa -> Kurkimäentie 1, Kurkimäki, Helsinki

Kaikki reittipalvelut antoivat ensisijaisesti bussin 561. On erinomainen suoritus löytää poikittaisliikenteeseen suora bussilinja ja lyhyt kävelymatka! Google Maps tarjosi vaihtoehtona outoa ja hidasta reittiä Mellunmäen metroaseman kautta.

Koereitti 2.

Kurkimäentie 1, Kurkimäki, Helsinki -> Heikkiläntie 5, Lauttasaari, Helsinki

reittiopas

Reittiopas

Reittiopas ja Matka.fi antoivat kolme samaa ehdotusta, kävely Myllypuron metroasemalle, metro Kamppiin, bussi 21V Lauttasaareen. Käytin reittiä, joka oli hyvä, aikataulu piti.

google maps

Google Maps

Google Maps ehdotti ensiksi busseja 54, 551 tai 561 Itäkeskuksen metroasemalle, josta metro Kamppiin ja sieltä bussi 21V Lauttasaareen.

Hieman sekava ehdotus, koska kävelymatka Myllypuron metroasemalle on lyhyt. Seuraavat Googlen ehdotukset olivat samat kuin Reittioppaassa, mutta Kampista bussin 21V vaihtoehtona oli Lauttasaaressa eri reittiä ajava bussi 21BX.

Koereitti 3.

Heikkiläntie 5, Lauttasaari, Helsinki -> Lautamiehentie 3, Muurala, Espoo

Nyt tuli hajontaa. Kaikilta löytyi ehdotus bussit 154T ja 18 sekä 154T ja 31. Reittiopas ehdotti lisäksi bussia 21 BX ja Veikkolan bussia 280, Google ehdotti lisäksi busseja 21V–156–18 ja 21V–154–18.

Matka.fi tarjosi lisäksi bussin 21V/21 BX ja kaukobusseja, Vainion liikenne, Pohjolan liikenne tai Onnibus. On muistettava, että HSL:n matkakortti ei käy Matkahuollon eikä Onnibussin linjoilla. Reittiopas ei tarjoa niin innokkaasti kaukoliikenteen busseja, vaan asettaa HSL-alueen bussit etusijalle.

Valitsin yhdistelmän Reittioppaan ja Googlen ehdotuksesta, bussilla 21BX Lauttasaaresta Ruoholahteen, jossa vaihto pysäkillä juuri ennen Länsiväylä-moottoritien alkua bussiin 154T ja vielä vaihto Espoon keskuksessa bussiin 18. Luvattu aikataulu piti.

linja-autopysäkki

Koereitti 4.

Lautamiehentie 3, Muurala, Espoo -> Rälssitie 7, Aviapolis, Vantaa

Kaikki tarjosivat linjaa 566 Martinlaaksoon, jossa vaihto Tikkurilan bussiin 575. Reittiopas myös busseja 565–575, 565–574–562. Matka.fi tarjosi myös busseja 565–560–561, 565–572.

Google Maps tarjosi myös 565–575 sekä bussia 234, josta Huopalahden asemalla vaihto kehäradan P-junaan. Lisäksi Google tarjosi kaukoliikenteen bussia. Ihmettelin outoa reittiä, koska olin vuosikausia käyttänyt Muuralan ja Vantaan välillä Espoon lentokenttäbussia 540. Se olikin lakkautettu tämän vuoden alussa, ilmeisesti Kehäradan vuoksi.

Ilmeisesti oletetaan, että Muuralan teollisuusalueelta, Lautamiehentieltä, lentokentälle matkustavat kulkisivat bussilla ensin Espoon keskukseen, josta junalla Huopalahteen tai Pasilaan, jossa vaihto lentokenttäjunaan. Tai sitten esimerkiksi bussilla 566 Martinlaaksoon, josta lentokenttäjunaan.

Nämä ovat valitettavasti suoraa bussilinjaa hitaampia, eivätkä palvele Kehä III:n tuntumaan Länsi-Vantaalle kulkevia.

Ruuhka teki tepposet

Valitsin kaikkien oppaiden suositteleman vaihtoehdon: hyppäsin Muuralassa bussiin 566 Martinlaaksoon. Kaikkien oppaiden mukaan minun piti ehtiä vaihtaa Martinlaaksossa Tikkurilan bussiin 575, jolla olisin päässyt lähelle määränpäätä Rälssitietä.

Ruuhka-ajan ulkopuolella nämä esimerkkireitit ajaisi henkilöautolla nopeammin kuin julkisilla.

Helsingin keskustaan suuntautuvilla matkoilla joukkoliikenne puolestaan voi olla nopeampi, etenkin ruuhka-aikoina.

linja-auto

Iltapäiväruuhkassa bussi 566 kuitenkin myöhästyi ja vaihto 575:een Vantaan Martinlaaksossa Martinkyläntiellä meni pitkäksi. Bussi 575 oli jo mennyt. Ilman älypuhelimella käytettävää reittiopasta olisi ollut halju olo pysäkillä melkein ”korvessa” Martinlaakson voimalan lähistöllä.

Pysäkillä oli pitkä litania bussien numeroita ja pysäkkiaikatauluja, mutta ilman reittiopasta niistä ei saisi selvää, minkä numeron bussi 575:n lisäksi menee Aviapolikseen Rälssitielle.

Seuraava 575 tulisi vasta puolen tunnin kuluttua. Ilman opasta olisin todennäköisesti kävellyt Martinkyläntietä Vantaankosken asemalle, missä olisin hypännyt lentokenttäjunaan P, jolla olisin päässyt Aviapolis-alueelle.

Mobiiliopas on valttia

Nyt oli kännykästä hyötyä! Tarkistin tilanteen pysäkillä: Reittiopas ja Google Maps näyttivät, että parin minuutin kuluttua tulee bussi 572 Mellunkylä. Oppaiden mukaan on kuitenkin vielä vaihdettava Pakkalassa Osuustiellä bussiin 562 Mellunkylä, jolla pääsikin sitten perille Rälssitielle ja mikä parasta – ihan suunnitellussa ajassa ylimääräisestä bussin vaihdosta huolimatta.

Olen käyttänyt Reittiopasta 15 vuotta satoja kertoja kymmenillä eri reiteillä. Tämä oli vasta kolmas vaihdossa myöhästyminen Helsingin seudulla. Ennen reittiopasta kammoksuin vaihtoja, mutta nyt ne sujuvat!

Karttoja voi suurentaa

Kaikkien oppaiden reittien yleiskarttaa voi kosketusnäytöllä suurentaa reittihaun jälkeen. Googlessa yleiskartan saa suurimmaksi. Reittioppaassa ja Matka.fi-palvelussa saa lähtö-, vaihto- ja määränpääkartat erikseen, vaikka haku tehtäisiin etukäteen muualla.

google maps

Google Maps

Google Maps näyttää lähtö-, vaihto- ja määränpääkartat vasta kun haku tehtiin paikannuksella lähtöpaikalla. Tämä saattaa olla myös käyttäjän taitamattomuutta. Onneksi reitin yleiskartan voi kosketusnäytöllä suurentaa lähtöpaikan, vaihtopaikan tai määränpään selkeäksi lähikartaksi.

Kaikkien lähikarttoja voi suurentaa kosketusnäytöllä. Perusasetuksella Googlen kartta oli selkein, kun lähinäkö on heikko ja tuijotin näyttöruutua ilman silmälaseja.

Käytettävyyden kannalta erot ovat vähäisiä, pidin kuitenkin Reittioppaan ja Matka.fi-palvelun reittiehdotuksia selkeämpinä.

Lyhyin kävelyreitti lähtöpysäkille

Kaikkien kolmen reittioppaan suuri etu on se, että ne näyttävät kartalla lyhyimmän kävelymatkan lähtöpysäkille, vaihtopysäkkien välimatkan ja matkan loppupysäkiltä määränpäähän.

reittiopas

Reittiopas

Reittiopas ja Matka.fi näyttävät lähipysäkin joukkoliikenteen selkeästi ilman hakuakin.

google maps

Google Maps

Google Maps vaatii reittihaun, sen jälkeen se näyttää klikkauksella lähtöpysäkin kaikki linjat.

Reittioppaassa ja Matka.fi-palvelussa voi matkan haluttua lähtö- tai perillä-aikaa säätää helposti aiemmin tai myöhemmin – valitsimella ilman uuden ajan näpyttelyä.

Nopeat haut, selkeät kartat

Reittihaut tapahtuivat hetkessä ja selkeät kartat avautuivat ketterästi.

Kaikkien reittioppaiden käyttöliittymät ovat erittäin selkeät, koska 65-vuotias äijäkin sai oppaat toimimaan tuliterässä älypuhelimessa!

Erityisesti tykästyin siihen, että paikannuksen ansiosta lähtöpaikka on automaattisesti tiedossa ja määräpaikan nimen tai osoitteen voi sanella.

Oppaiden vertailu tehtiin Helsingin seudulla, mikä tasasi reittioppaiden eroja. Muualla tulisi suuremmat erot ja osassa maata ei ole joukkoliikenteen ovelta–ovelle-reittiopasta lainkaan.

Surkeasta hienoksi

Matka.fi – alussa vaikeuksia, nyt toimii jouhevasti.

Matka.fi on koko Suomen kattava joukkoliikenteen reittiopas, joka otettiin käyttöön vuonna 2005. Vuosien varrella palvelun käytössä on ollut lukuisia ongelmia: välillä puuttuivat junat ja välillä osa kaukobussiliikenteestä. Matka.fi sai epäluotettavan maineen.

matka.fi

Matka.fi

Helmikuussa uudistunut Matka.fi alkaa nyt lunastaa lupauksensa.

Mobiilikäyttöön optimoitu uudistettu Matka.fi vastaa hetkessä, miten pääsen kaupungista toiseen julkisilla kulkuvälineillä, bussilla, junalla tai lentokoneella. Palvelussa on Matkahuollon bussien lisäksi myös Onnibus-linja-autojen vuorot.

Matka.fi toimii isojen paikkakuntien välillä ovelta–ovelle-periaatteella näyttäen myös paikallisen joukkoliikenteen ja kävelyosuudet kuten HSL-Reittiopas.

Matka.fi toimii haluttaessa automaattisella paikannuksella, joten lähtöpaikkaa ei tarvitse kirjoittaa. Älypuhelimen ääniohjaus säästää määränpään kirjoittamiselta. Puutteena on se, että pitkän kävelymatkan tapauksissa taksien tilausnumeroita ei löydy kuten aikaisemmassa versiossa.

Toinen puute on se, että henkilöautoa ei vielä saa vaihtoehdoksi joukkoliikenteelle. Ruotsin www.resrobot.se -palvelussa henkilöauton saa halutessaan mukaan reittiehdotuksiin.

Sipoosta Ouluun

Paikallisliikenne on mukana Matka.fi-palvelussa seuraavilla alueilla: Espoo, Helsinki, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Sipoo, Tampere, Turku, Joensuu, Jyväskylä, Kotkan seutu (Kotka–Hamina–Pyhtää), Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Hämeenlinna, Mikkeli, Oulu, Seinäjoki ja Vaasa.

Tarkistin pistokokeena osoitteen tai kaksi kaikilta alueilta. Palvelu toimi hyvin.

Näillä alueilla ja näiden alueiden välillä Matka.fi toimii pääosin kuten HSL:n reittiopas täydennettynä kaukoliikenteellä ja edellä mainittujen alueiden paikallisliikenteellä. Muilla alueilla Matka.fi näyttää kaukoliikenteen kiitettävästi.

Matka.fi-palvelun avulla voi kätevästi vertailla esimerkiksi pitemmillä matkoilla, meneekö bussilla, junalla vai lentäen tai niiden yhdistelmällä. Olisi toivottavaa, että palveluun saataisiin liitettyä myös henkilöauto vaihtoehtona joukkoliikenteelle. Henkilöauto löytyy Google Maps -palvelusta.

Matkustusvalmis ehdotus

Matka.fi yhdistää reitti- ja aikataulutiedot sekä lähtö- ja määränpäätiedot matkustusvalmiiksi reittiehdotuksiksi haluttuna päivänä haluttuun kellonaikaan.

Opas näyttää hetkessä päätelaitteesta riippuen kolme tai viisi reittiehdotusta, kulkuvälineet, aikataulut ja mahdolliset kulkuneuvojen vaihtoajat ja -paikat karttoineen. Palvelua voi käyttää joko lähtö- tai saapumisajan mukaan.

Vain yksi lapsus

Matka.fi on älypuhelimella käytettynä lähes yhtä kätevä kuin HSL-Reittiopas.

Tein Matka.fi-palvelulla kymmeniä hakuja ja koeajoin muutamia reittejä. Ainoa selkeä virhe oli se, että Vantaan Aviapolis-alueelta Rälssitieltä Oulun Kaislatielle opas näytti aluksi hassusti kolmen kilometrin kävelymatkaa Helsinki-Vantaan lentoasemalle niinä aikoina, kun paikallisbussia ei kulkenut lähellä.

Aikaa eteenpäin vierittämällä tai lähelläsi-toiminnolla paikallisbussit ja P-juna sitten löytyivät.

Ylivertainen kaukoliikenteessä

Kaukoliikenteen vertailussa Matka.fi oli täysin ylivertainen Google Maps -sovellukseen verrattuna.

Matka.fi löysi ovelta–ovelle-kohteet kaikilla niillä alueilla, missä on paikallisliikenteen reittiopas. Muualla se löysi määränpäässä kaukoliikenteen lähimmälle pysäkille tai rautatie-, linja-auto- tai lentoasemalle, josta näytti kävelymatkan perille paikallisen reittioppaan puuttuessa. Matka.fi sisältää myös kutsujoukkoliikennepalvelut.

Keskustelu