9.3.2016

Onko naapurisi auto omaasi luotettavampi? Dekran katsastustilasto paljastaa totuuden

Dekran vikalista paljastaa armotta vikaherkät autot. Mikä on oman automallisi sijoitus vikalistalla?

Autonostajan ystävä on kattava katsastusraportti, joka paljastaa armotta, mitkä ovat vähävikaisia automalleja, mitkä murheenkryynejä.

Yksi arvostetuimmista on Saksan toiseksi suurimman katsastusketju Dekran katsastusraportti. Sen erityisansio on kattavuuden lisäksi se, että raportti vertaa vikojen määrää auton ajomäärään eikä ikään, kuten useimmat muut vikaraportit.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

15 miljoonaa katsastusta

Dekra-raportti 2016 perustuu 15 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa vuosina 2014 ja 2015. Mukana ovat automallit, joista on vähintään tuhannen katsastuksen tiedot eri ajomääräryhmissä.

Auton iän sijasta tulokset on esitetty kolmessa eri ajokilometriryhmässä, alle 50 000,

50 001–100 000 ja 100 001–150 000 km. Ajokilometrimäärä auton iän sijasta lisää selvityksen luotettavuutta ja auttaa suhteuttamaan vikamäärän ajomäärään. Isoilla ja edustusluokan autoilla ajetaan tyypillisesti eniten, pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähiten.

Paljon kilometrejä nielleitä autoja ajavien tai niitä mielivien iloksi Dekran verkkosivuilla on valtavasti vikatietoja myös vanhoista automalleista. Sivuilta löytyy yli 15-vuotiaiden autojen vikatietoja kolmessa eri ajomääräryhmässä aina 200 000 kilometriin saakka.

Audi A6 kärjessä

Vuonna 2011 esitelty Audi A6 -mallisto nousi koko tilaston parhaaksi. Audi A6 ohitti kahden edellisen raportin ykkösen eli Mercedes-Benz E-sarjan (W212). Audi Q5 sijoittui kolmanneksi.

Audi A6
Audi A6 osoittautui koko testin parhaaksi.

Koko tilaston parhaat on keskiarvo kolmen eri ajomääräryhmän arvosanoista.

Koko tilaston vähävikaisimmat mallit alle 50 000 ajokilometrin ryhmässä ovat mersuja: B-sarja, ML, CLS ja SLK.

Kun otetaan huomioon kaikki ajomääräryhmät, Audi nousi kärkeen. Mercedes-Benz on parantanut laatua uusimmissa malleissa, mutta 2000-luvun alun mallien laadussa on ollut puutteita. Esimerkiksi vuonna 2009 esitelty Mercedes-Benz E-sarja (W212) on merkittävästi laadukkaampi kuin vuonna 2002 esitelty edeltäjä (W211).

Mersun aikaisempi murheenkryyni, Yhdysvalloissa valmistettava iso ML-katumaasturi on parantunut huikeasti: Aikaisemmat ML-mallit (etenkin W163) olivat vikatilastojen surkeimpia, mutta uusi, vuonna 2011 esitelty ML (W166) on noussut vähävikaisimpien joukkoon. Sen viattomuusindeksi, 98,5 on koko tilaston paras yhdessä Mercedes-Benzin B-sarjan kanssa.

Yaris, A1 ja Swift pienten kärki

Toyota Yaris
Toyota Yaris pärjäsi hienosti.

Toyota Yaris, Audi A1 ja Suzuki Swift ovat pikkuautojen parhaat. Eniten ajettujen ryhmässä Mazda 2, Volkswagen Polo ja Ford Fiesta nousevat kärkeen.

Honda Civic, BMW 1-sarja ja Toyota Prius nappasivat eri ajomääräryhmien kärkisijat pienemmässä keskiluokassa.

Volvo S60/V60 voitti kaksi ajomääräryhmää ja BMW kolmossarja yhden kärkitilan isommassa keskiluokassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Premium-merkit porskuttavat

Premium-merkkien uudemmat mallit hallitsevat isojen autojen kärkisijoja ja vanhemmat mallit häntäpään sijoja.

Mercedes-Benz ML
Yhdysvalloissa valmistettavan Mercedes-Benz ML:n laatu on kohentunut merkittävästi. Nykyisin auto tunnetaan Mercedes-Benz GLE:nä.

Katumaasturien ryhmässä Mercedes-Benz ML (W166) nappasi kärkitilan kahdessa ajomääräryhmässä ja Audi Q5 otti kärkitilan yli 100 000 ajettujen ryhmässä.

Volkswagen Sharan yllätysmenestyjä

Tila-autoissa Mercedes-Benz B-sarja oli kärjessä kahdessa ajomääräryhmässä. Yli 100 000 kilometriä ajettujen joukossa yllätysvoittajaksi nousi vuonna 2010 esitelty Volkswagen Sharan.

Volkswagen Sharan
Volkswagen Sharanin laatu koheni vuonna 2010 esitellyssä nykysukupolvessa.

Mallimuutoksen yhteydessä Volkswagen  Sharanin laatu koheni huikeasti. Ensimmäisen sukupolven Sharan oli yhteistyötä Fordin kanssa, mallinimet Ford Galaxy, Volkswagen Sharan ja Seat Alhambra. Portugalissa valmistettujen autojen laatu oli kehno. Kun valmistajat eriyttivät tuotannon, laatu koheni.

Korkeiden tila-autojen ja pienten pakettiautojen ryhmässä kärkeen nousivat Volkswagen Amarok sekä Opel Combon ja Peugeot Partnerin uudemmat mallit.

Jaossa top ja flop-sijoituksia

Jaossa on sijoituksia kahdeksassa kokoluokassa, kussakin yhdeksän sijoitusta eli kolme sijoitusta kolmessa eri ajomääräryhmässä, yhteensä 72 top 3- ja flop 3 -sijoitusta. Pakettiautojen ryhmä ei ole mukana tässä laskennassa.

Kolme kärjessä -sijoitukset jakautuivat seuraavasti:

Audi nousi niukasti ykköseksi ohi mersun: Audi nappasi 16 kolmen kärjessä sijoitusta, toisena Mercedes-Benz (15) ja kolmantena BMW (7), seuraavina Volkswagen (6), Ford, Toyota ja Volvo (4), Opel (3), Citroën, Hyundai, Mazda ja Suzuki (2), Fiat, Honda, Peugeot, Porsche ja Renault (1).

Kolmen viimeisen sijan joukossa ovat useimmin Mercedes-Benz (12 kertaa), seuraavina Opel (10), BMW (7), Citroën, Fiat, Ford, Kia ja Nissan (5), Hyundai ja Renault (4), Peugeot (3), Chevrolet (2), Audi, Lancia, Mazda, Seat ja Volkswagen (1).

Ja jos joku kummastelee, miksei Škoda merkkinä ole esillä edellä luetelluissa Dekran-tiedoissa, on selityksenä se, ettei merkki sijoittunut vikatilastoissa aivan kärkeen, muttei myöskään hännille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mersu petrannut

Mersu 2010-luvulla mersujen laatu on kohentunut 2000-luvun alkupuolen tilanteesta, jolloin runsas uutuustulva johti lastentauteihin.

Opelin nykymallit ovat laadukkaita ja vähävikaisia, mutta 2000-luvun alkupuolen Vectra-, Tigra- ja Agila -malleissa on runsaasti vikoja.

Uuden sukupolven Ford Fiesta ja C-Max / Grand C-Max ovat luotettavia, mutta vanhemman sukupolven Ford Mondeo ja Tourneo/ Transit  Connect ovat vikaherkkiä.

Korealaisten ja ranskalaiset uudet mallit kärkikahinoissa – japanilaisten laatuylivoima on hiipumassa

Aiemmissa tilastoissa korealaiset ja ranskalaiset eivät ole kärkitiloilla juhlineet, mutta nyt on parannusta näkyvissä. Korealaisista Hyundai i30 ja ix20 nousivat luokkansa kärkikolmikkoon alle 50 000 kilometrin ajomääräryhmässä.

Ranskalaisista luokkansa kärkikolmikkoon nousivat Citroën C4  50 001–100 000 km ryhmässä sekä Renault Scénic, Peugeot Partner ja Citroën Berlingo 100 001–150 000 kilometrin ajomääräryhmässä.

Pakettiautoissa Renault Master oli paras kahdessa ajomääräryhmässä ja Peugeot Boxer kolmas eniten ajettujen ryhmässä. Myös italialainen Fiat Doblò nappasi luokassaan kolmostilan 50 001–100 000 kilometrin ajomääräryhmässä.

Uutuudet päihittävät edeltäjänsä

Myös korealaisiin, ranskalaisiin ja italialaisiin merkkeihin pätee se, että uudemmat mallisukupolvet ovat edellisiä parempia.

Japanilaisen laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten ja korealaisten parantaessa laatuaan.

Toyota ylti vain neljästi luokkansa kolmen kärkeen, Mazda ja Suzuki kahdesti ja Honda kerran.

Huikeita eroja sukupolvien välillä

Saman automallin eri mallisukupolvet voivat löytyä tilastosta joko kolmen parhaan tai kolmen huonoimman joukossa jopa samassa ajomääräryhmässä!

Näissä tapauksissa uusi malli on selvästi edeltäjäänsä laadukkaampi. Lisäksi jotkut mallit ovat ikääntyessään alttiita vähäisen käytön aiheuttamille vioille, esimerkiksi takapyörien levyjarrut voivat jumittaa.

Kokoluokassaan kolmen kärkeen ja kolmen häntäpäähän sijoittuneita malleja ovat Mercedes-Benz C-sarja, E-sarja ja CLS, BMW 5-sarja ja Z4, Opel Combo ja Meriva, Renault Scénic sekä Fiat Doblò – kaikissa uuden mallisukupolven ollessa entistä parempi.

Selvitys painottuu saksalaisiin merkkeihin ja malleihin, joista suuren autokannan myötä on tilastoon saatu muita laajempi mallikirjo. Kuitenkin kolme kärjessä ja kolme hännillä -sijoitusten yhteen laskeminen merkeittäin antaa selkeän kuvan laatueroista eri merkkien välillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tulokset perustuvat merkittäviin teknisiin vikoihin. Arvosana perustuu DMI-vikaindeksiin.

Dekra-raportin tulokset perustuvat katsastuksessa havaittuihin teknisiin vikoihin, joilla on suuri merkitys turvallisuuteen, ympäristöön ja korjauskustannuksiin. Merkittäviä vikoja löytyy eniten jarruista, pyöräntuennasta, ohjauslaiteiteista, sähkölaitteista sekä päästöistä (pakokaasupäästöt ja öljyvuodot).

Omistajan huolimattomuudesta johtuneet viat, esimerkiksi kuluneet renkaat tai lasinpyyhkimen sulat, eivät vaikuta arvosteluun.

DMI-vikaindeksi (Dekra Mängel Index) lasketaan vähentämällä merkittävien, ison vikojen prosentit ilman vikoja -prosenttiluvusta.  Mitä isompi arvo, lähempänä 100:aa, sitä parempi. Luku on oikeastaan ”viattomuusindeksi”.

Tulokset on esitetty kokoluokittain, mikä helpottaa vertailua käytetyn auton ostajan kannalta.

Tuloslistassa on kahdeksan kokoluokkaa pikkuautoista katumaastureihin, lisäksi pakettiautot.

Auton iän sijasta tulokset on esitetty kolmessa eri ajokilometriryhmässä, alle 50 000,

50 001–100 000 ja 100 001–150 000 km.

Ajomäärät vaihtelevat kokoluokittain. Isoilla ja edustusluokan autoilla ajetaan eniten, pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähiten.

Matkan tyssää yleisimmin sähkövika. Kilometrien karttuessa hoito ja huolto vaikuttavat auton kuntoon.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon - mallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin. Pelkästään akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä vioista Saksan ADAC-tiepalveluraportin mukaan.

Katsastustilastojen puutteena on myös se, että katsastustilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Esimerkiksi joidenkin mallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat DSG-kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät katsastusraportin ulkopuolelle. Tällaiset viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa.

Dekran verkkosivuilla on valtavasti vikatietoja myös todella vanhoista automalleista, joiden valmistus on lopetettu jo vuosia sitten. Verkkosivuilta löytyy vanhempien, yli 15-vuotiaiden autojen vikatietoja kolmessa eri ajomääräryhmässä aina 200 000 kilometriin saakka. Osion mallikirjo yltää aina Audi 100:sta Toyota Starletiin asti.

 

Automallikohtaiset vikatiedot saksaksi:

englanniksi:

https://used-car-report.com/

Katsastustilaston kolme parasta
(kaikki ajomääräryhmät*)

Sija

Malli

Esitelty

Viattomuus-
indeksi DMI**

1.Audi A6201194,4
2.Mercedes-Benz E-sarja200993
3.Audi Q5200889
*Kokonaistilastossa kaikki kolme ajokilometriryhmää 0–50 000 km, 50 001–100 000 km ja 100 001–150 000 km, tulos on niiden keskiarvo. Uusimpia malleja puuttuu, koska niistä ei vielä tilastoa kaikissa ajokilometriryhmissä.
**Viat­to­muusin­deksi DMI, pro­sent­tia: Las­ke­taan kaa­vasta ilman vikoja (%), josta vähen­ne­tään mer­kit­tä­vät viat (%).

Katsastustilaston vähävikaisimmat (ajomäärä enintään 50 000 km)

Sija

Malli

Esitelty

Viattomuus-
indeksi DMI*

1.Mercedes-Benz B-sarja201198,5
1.Mercedes-Benz ML201198,5
2.Mercedes-Benz CLS201098,3
2.Mercedes-Benz SLK201198,3
*Viat­to­muusin­deksi DMI, pro­sent­tia: Las­ke­taan kaa­vasta ilman vikoja (%), josta vähen­ne­tään mer­kit­tä­vät viat (%).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokoluokkien parhaat*

Luokka

Mallien
määrä
luokassa

Malli

Esitelty

Viattomuus-
indeksi DMI**

Pikkuautot53Toyota Yaris201192,7
Pienempi keskiluokka40Honda Civic201194,8
Isompi keskiluokka26Volvo S60 / V60201096,6
Isot autot ja edustusluokka11Mercedes-Benz CLS201098,3
Katumaasturit ja maasturit37Mercedes-Benz ML201198,5
Urheiluautot ja avoautot16Mercedes-Benz SLK201198,3
Tila-autot35Mercedes-Benz B-sarja201198,5
Korkeat tila-autot/
pienet pakettiautot
22Opel Combo201184,8
Pakettiautot16Renault Master201080,4
*Tilaston parhaat mallit kokoluokittain (ajokilometriryhmä 0–50 000 km)
**Viat­to­muusin­deksi DMI, pro­sent­tia: Las­ke­taan kaa­vasta ilman vikoja (%), josta vähen­ne­tään mer­kit­tä­vät viat (%).

Kolme parasta ja huonointa automallia kokoluokittain eri ajokilometriryhmissä

Pikkuautot

Sija

Malli

Esitelty

Viattomuus-
indeksi DMI*

0–
50 000 km
1.Toyota Yaris201192,7
2.Audi A1201092,4
3.Suzuki Swift201090,0
Keskiarvo79,1
...
50.Citroën C3 / Pluriel200360,2
50.Hyundai Atos200460,2
52.Seat Ibiza / Cordoba200259,9
53.Citroën C2200255,3
50 001–
100 000 km
1.Audi A1201087,2
2.Toyota iQ200883,5
3.Suzuki Swift201078,4
Keskiarvo53,1
49.Citroën C2200334,3
50.Hyundai Atos200433,8
50.Lancia Ypsilon200333,8
52.Kia Picanto200432,5
100 001–
150 000 km
1.Mazda 2200757,6
2.Volkswagen Polo200957,3
3.Ford Fiesta200854,1
Keskiarvo28,3
34.Nissan Micra200315,4
35.Kia Picanto200415,2
36.Chevrolet Kalos / Aveo200210,7
*Viat­to­muusin­deksi DMI, pro­sent­tia: Las­ke­taan kaa­vasta ilman vikoja (%), josta vähen­ne­tään mer­kit­tä­vät viat (%).

Pienempi keskiluokka

Sija

Malli

Esitelty

Viattomuus-
indeksi DMI*

0–
50 000 km
1.Honda Civic201194,8
2.Hyundai i30201194,4
3.BMW 1-sarja201194,1
Keskiarvo85,1
38.Renault Mégane200264,7
39.Peugeot 307200164,1
40.Nissan Almera200062,8
50 001–
100 000 km
1.BMW 1-sarja201186,9
2.Mazda 3200982,3
3.Citroën C4 / DS4201082,1
Keskiarvo66,8
39.Renault Mégane200242,3
40.Peugeot 307200141,3
41.Nissan Almera200040,8
100 001–
150 000 km
1.Toyota Prius200370,1
2.Ford Focus201069
3.Opel Astra200967,6
Keskiarvo46,5
32.New Beetle199721,4
33.Peugeot 307200121
34.Nissan Almera200019,9
*Viat­to­muusin­deksi DMI, pro­sent­tia: Las­ke­taan kaa­vasta ilman vikoja (%), josta vähen­ne­tään mer­kit­tä­vät viat (%).

Isompi keskiluokka

Sija

Malli

Esitelty

Viattomuus-
indeksi DMI*

0–
50 000 km
1.Volvo S60 / V60201096,6
2.Mercedes-Benz C-sarja200795,1
3.Audi A4200894,2
Keskiarvo89,7
22.Mercedes-Benz C-sarja200073,1
23.Opel Vectra200268,3
24.Ford Mondeo200065,2
50 001–
100 000 km
1.Volvo S60/V60201091,5
2.Audi A4200888,1
2.Audi A5200788,1
Keskiarvo73,9
28.Mercedes-Benz C-sarja200052,1
29.Citroën C5200149,4
30.Opel Vectra200248,4
100 001–
150 000 km
1.BMW 3-sarja201180,3
2.Audi A5200779,8
3.Audi A4200879,4
Keskiarvo53,6
27.Opel Vectra200230,8
28.Citroën C5200128,8
29.Ford Mondeo200028,3
*Viat­to­muusin­deksi DMI, pro­sent­tia: Las­ke­taan kaa­vasta ilman vikoja (%), josta vähen­ne­tään mer­kit­tä­vät viat (%).

Isot autot ja
edustusluokka

Sija

Malli

Esitelty

Viattomuus-
indeksi DMI*

0–
50 000 km
1.Mercedes-Benz CLS201098,3
2.Mercedes-Benz E-sarja200997,6
3.Audi A6201197,5
Keskiarvo93,9
9.Audi A6200489,3
10.BMW 5-sarja200382,3
11.Mercedes-Benz E-sarja200277,3
50 001–
100 000 km
1.Mercedes-Benz CLS201095,7
2.Audi A6201194,9
3.Audi A7201093,7
Keskiarvo81,8
12.BMW 5-sarja200372,2
13.Mercedes-Benz CLS200471,6
14.Mercedes-Benz E-sarja200261,5
100 001–
150 000 km
1.Audi A6201190,9
2.Mercedes-Benz E-sarja200987,7
3.BMW 5-sarja200981,3
Keskiarvo63,8
12.Mercedes-Benz CLS200452,7
13.BMW 7-sarja200148,5
14.Mercedes-Benz E-sarja200245,9
*Viat­to­muusin­deksi DMI, pro­sent­tia: Las­ke­taan kaa­vasta ilman vikoja (%), josta vähen­ne­tään mer­kit­tä­vät viat (%).

Katumaasturit ja
maasturit

Sija

Malli

Esitelty

Viattomuus-
indeksi DMI*

0–
50 000 km
1.Mercedes-Benz ML201198,5
2.Mercedes-Benz GLK200896,8
3.Volvo XC60200895,9
Keskiarvo88,2
35.Fiat Sedici200677,7
36.Kia Sportage200477
37.BMW X3200475,1
50 001–
100 000 km
1.Mercedes-Benz ML201194,6
2.Audi Q5200890,8
3.Audi Q3201190,5
Keskiarvo74,5
49.Hyundai Tucson200552
50.Kia Sorento200249,3
51.Nissan X-Trail200147,1
100 001–
150 000 km
1.Audi Q5200882,1
2.Volvo XC60200882
3.Mercedes-Benz GLK200880
Keskiarvo54,7
30.Hyundai Tucson200531,3
31.Chevrolet Captiva200626,5
32.Kia Sorento200224,5
*Viat­to­muusin­deksi DMI, pro­sent­tia: Las­ke­taan kaa­vasta ilman vikoja (%), josta vähen­ne­tään mer­kit­tä­vät viat (%).

Urheiluautot ja
avoautot

Sija

Malli

Esitelty

Viattomuus-
indeksi DMI*

0–
50 000 km
1.Mercedes-Benz SLK201198,3
2.BMW Z4200995,6
3.BMW 6-sarja201193,5
Keskiarvo88,1
14.Mercedes-Benz CLK200283,2
15.BMW Z4200276,9
16.Opel Tigra200470,3
50 001–
100 000 km
1.BMW Z4200988,3
2.Audi TT200681,5
3.Porsche 911200479,1
Keskiarvo68,7
13.Mercedes-Benz CLC /
Sportcoupé
200062
14.BMW Z4200258,2
15.Opel Tigra200449,9
100 001–
150 000 km
1.Audi TT200668,6
2.Volkswagen Scirocco200863,6
3.Volkswagen Eos200657,4
Keskiarvo44,4
8.BMW Z4200235,9
9.Mercedes-Benz CLC /
Sportcoupé
200033,6
10.Opel Tigra200428,8
*Viat­to­muusin­deksi DMI, pro­sent­tia: Las­ke­taan kaa­vasta ilman vikoja (%), josta vähen­ne­tään mer­kit­tä­vät viat (%).

Tila-autot

Sija

Malli

Esitelty

Viattomuus-
indeksi DMI*

0–
50 000 km
1.Mercedes-Benz B-sarja201098,5
2.Ford C-Max /
Grand C-Max
201091,2
3.Hyundai ix20201090,3
Keskiarvo84,6
33.Citroën Xsara Picasso199966,8
33.Opel Agila200064,6
35.Renault Scénic200361,4
50 001–
100 000 km
1.Mercedes-Benz B-sarja201095,7
2.Opel Meriva201081,5
3.Ford C-Max /
Grand C-Max
201080,8
Keskiarvo64,1
39.Renault Modus200444,9
40.Fiat Idea200344,1
41.Opel Agila200038
100 001–
150 000 km
1.Volkswagen Sharan201072,5
2.Renault Scénic200966,5
3.Toyota Corolla Verso200457
Keskiarvo42,2
25.Opel Meriva200323,9
26.Mazda Premacy199922,2
27.Opel Agila200019,2
*Viat­to­muusin­deksi DMI, pro­sent­tia: Las­ke­taan kaa­vasta ilman vikoja (%), josta vähen­ne­tään mer­kit­tä­vät viat (%).

Korkeat tila-autot /
pienet pakettiautot

Sija

Malli

Esitelty

Viattomuus-
indeksi DMI*

0–
50 000 km
1.Opel Combo201184,8
2.Mercedes-Benz Vito /
Viano
200384,1
2.Volkswagen Amarok201082,4
Keskiarvo76,9
20.Opel Combo200167,2
21.Ford Tourneo /
Transit Connect
200462,3
22.Fiat Doblò200153,3
50 001–
100 000 km
1.Volkswagen Amarok201070,5
2.Mercedes-Benz Vito /
Viano
200365
3.Fiat Doblò201061
Keskiarvo55,2
19.Ford Tourneo /
Transit Connect
200433,8
20.Mercedes-Benz Vaneo200130,3
21.Fiat Doblò200129,5
100 001–
150 000 km
1.Peugeot Partner200850,2
2.Citroën Berlingo200847,8
3.Mercedes-Benz Vito /
Viano
200343,4
Keskiarvo35,8
13.Fiat Doblò200112,7
14.Mercedes-Benz Vaneo200112,1
15.Ford Tourneo /
Transit Connect
200411,9
*Viat­to­muusin­deksi DMI, pro­sent­tia: Las­ke­taan kaa­vasta ilman vikoja (%), josta vähen­ne­tään mer­kit­tä­vät viat (%).

Pakettiautot

Sija

Malli

Esitelty

Raportissa ei ole yksityiskohtaista tulostaulukkoa, joten pisteitä ja huonoimpien sijoitusta ei voitu laskea.
0 –
50 000 km
1.Renault Master2010
2.Mercedes-Benz Sprinter2006
3.Opel Movano2010
50 001–
100 000 km
1.Renault Master2010
2.Mercedes-Benz Sprinter2006
3.Opel Movano2010
100 001–
150 000 km
1.Volkswagen Crafter2006
2.Mercedes-Benz Sprinter2006
3.Peugeot Boxer2006
*Viat­to­muusin­deksi DMI, pro­sent­tia: Las­ke­taan kaa­vasta ilman vikoja (%), josta vähen­ne­tään mer­kit­tä­vät viat (%).

Lähde:

Dekra-Report 2016 (Dekra-käytettyjen autojen opas, ilmestynyt Saksassa 26.2.2016).

Aineisto: 15 miljoonaa määräaikaiskatsastusta Saksassa vuosina 2014 ja 2015.

Dekra on Saksan toiseksi suurin katsastusyritys , markkinaosuus 34 prosenttia www.dekra.de/

Mallikohtaiset vikatiedot: saksan, englannin, ranskan, italian, ruotsin tai puolan kielellä löytyvät osoitteesta: www.gebrauchtwagenreport.com/

Verkkosivulla on myös laaempi malli- ja vuosimallilista: myös yli 15 vuotta vanhojen autojen vikatietoja 200 000 ajokilometriin asti.

Saksaksi lisätietoa: 

Auto, Motor und Sport Spezial: Gebrauchtwagen 2016

Ilmestynyt 26.2.2016, 168 sivua, hinta Saksassa 4,90 euroa. Saatavilla myös Suomessa suurimmissa kirjakaupoissa ja lehtipisteissä.

Teksti ja taulukot: Timo Turkula, kuvat: valmistajat

Luetuimmat