30.11.2016 Liikenne Näin valmistuu 120 000 Moottoria – 24 tunnin puristus Joensuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aikakauslehden painotyö on tarkasti aikataulutettu kokonaisuus, joka vaatii monenlaista osaamista. Moottorin painaminen on monipolvinen prosessi, joka vaatii ammattilaisensa. Työ etenee vaiheittain, tarkasti aikataulutettuna ja eri työvaiheet toisiinsa jouheviksi nivellettyinä. https://youtube.com/watch?v=DCGvGTBzMcE Eri puolilla PunaMustan tuotantotiloja Joensuussa on jättimäisiä painovärejä sisältäviä korkeita säiliöitä, joissa on neljää eri väriä, jotka ovat syaani, keltainen, magenta ja musta. PunaMustan painokoneet syövät joka päivä sisuksiinsa kahden yhdistelmärekallisen verran paperia. Moottorin painaminen on PunaMustan painotalon monen eri ammattikunnan yhteinen taidonnäyte – työ vie kaikkinensa noin vuorokauden. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tärkeä reprovaihe Moottorin kuvankäsittely- ja asemointityöt tehdään PunaMustan Helsingin reproyksikössä. Kun lehden aineisto on saapunut sähköisessä muodossa perille, alkaa sen tarkastaminen. Jos esimerkiksi joku Moottorin sivuille sijoitetuista valokuvista ei ole riittävän korkearesoluutioinen eli hyvätasoinen painettavaksi, on syytä ottaa yhteyttä Moottorin toimitukseen. Ongelma ratkeaa kuvankäsittelyllä tai kuvan vaihtamisella. Painotyö vie 12 tuntia Reprovaihetta seuraa painolevyjen valmistus. Suhina säestää kaikkiaan 16 alumiinisen painolevyjen matkaa koneen uumenista rullalinjastolle. Kun ne on tarkastettu, voidaan ne asettaa töihin painokoneen uumeniin. Moottori painetaan arkki kerrallaan. Yhden arkilla on 16 tai 32 sivua ja sen painaminen vie 3–4 tuntia, koko lehden painaminen 12–13 tuntia. Nykyaikainen painokone vaatii vahtivuoroon vain 2–3 henkeä. Entisaikoina nykyistä pienemmän painokoneen toiminta vaatii kuudenkin ihmisen työpanoksen. Hengästyttävää tahtia Uupumaton kone puskee sisuksistaan hengästyttävää tahtia Moottorin kansia. Painokoneen läpi juoksee tunnissa kaikkiaan 120 000 Moottorin kantta. Painokoneen valvoja ottaa vastapainetun arkin tasaisin väliajoin tarkastettavaksi. Painojäljen eli värisävyjen, tarkkuuden ja kohdistuksen silmämääräistä tarkistamista ei mikään automaattinen järjestelmä voi päihittää. Moottorin kansiarkkien painamiseen kuluu 2 800 kiloa paperia. Koko painokseen paperia käytetään 33 000 kiloa. Linjaston loppuun keräytyy siisti pino, kunnes yksi paperiarkki jää hieman kuprulle. Seuraavat arkit pinoutuvat päälle aina edellistä enemmän rypistyen. Häiriö on pieni, mutta saa työntekijän jalat ja kädet vikkeliksi. Ongelma on hetkessä korjattu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liima kuivaksi Moottorin koko painoksen liimasidonta kestää kymmenisen tuntia. Liimalinja-tilojen katonrajassa on useampi kostutinlaite. Ilman kosteuden pitää olla riittävä, jotta liimaus käy ongelmitta. Liimausta seuraa tärkeä jäähdytysvaihe. Vasta liiman jäähdyttyä voidaan leikata sivujen reunat. Liimalinjalla lehden takakannen yläkulma saa osoitteen, jotta se aikanaan löytää perille lukijalleen. Liimauksen jälkeen lehdet siirtyvät lähettämöön. Monien työvaiheiden synnyttämä Moottori 12/2016 ilmestyi 1.12. Painajana parasta aaryhmää – 116 vuoden kokemuksella Painotalo PunaMusta edustaa aikakauslehtien painojäljen puolesta parasta aaryhmää ja kokemusta, sillä yritys on toiminut jo 116 vuotta. PunaMusta Oy on osa osa Pohjois-Karjalan Kirjapainoa ja Laakkonen Yhtiöt -konsernia, joka tunnetaan muun muassa valtakunnallisesta Laakkonen-autokauppaketjusta. PunaMustassa on viimeisen kahden vuoden aikana investoitu 20 miljoonaa painotekniikkaan. Yrityksen liikevaihto on 65,3 miljoonaa euroa (vuonna 2015). Tuotannosta menee vientiin noin 15 prosenttia, itään ja länteen. PunaMusta Oy tekee painotöitä Joensuussa, Tampereella ja Nurmeksessa. Tarjolla on kattava repertuaari paino-osaamista ja jälkikäsittelyratkaisuja kuten UV - ja dispersiolakkauksia, stiftausta, liimanidontaa, osoitteistusta sekä erilaisia liitteistyksiä – ihan kuten asiakas tahtoo. Toimintavarmoja koneita Painotöitä tekee noin 250 henkilöä. Yritys hoitaa painotyöt alusta loppuun aineistosta postitukseen riippumatta siitä, onko kyseessä pieni digipainos vai miljoonapainos. Painokoneet on uusittu sitä mukaa kun on ollut tarvetta, uusin painokone on nelivuotias. – Nykyiset painokoneet ovat erittäin toimintavarmoja. Esimerkiksi paperin ryttyyntymistä ja sen aiheuttamia painokatkoksia ei enää käytännössä esiinny lainkaan, PunaMustan myyntipäällikkö Kari Koivula kertoo. Yli 250 aikakauslehteä Painotöiden suhteen tilanne on hyvä: työtä on riittänyt, sillä PunaMustassa painetaan vuodessa yli 250 eri aikakauslehteä – ja lukuisia muita painotuotteita pienpainotuotteista sanomalehtiin. – Voimme toimia 24/7-periaatteella, joka tarkoittaa kolmivuorotyötä. Vaikka kapasiteetti on hyvässä käytössä, kyllä uusiakin painotöitä mahtuu vielä mukaan, Koivula vinkkaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Video: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?