Muistitko päivittää tiedot – rekisteröimätöntä venettä ei saa käyttää

Jos oman veneen rekisteröinnistä tai tietojen päivittämisestä on kulunut jo vuosia, kannattaa varmistaa, ettei vene ole joutunut niin sanottuun passiivirekisteriin.

Liikenne | Uutinen | 14.3.2017

Kevään ja veneilykauden lähestyessä Trafi muistuttaa, että vesikulkuneuvojen rekisteröintiä koskevaa lakia uudistettiin vuonna 2007. Tällöin veneen omistajien tuli päivittää veneen tiedot, eli käytännössä rekisteröidä veneensä uudelleen.

Rekisteröimätöntä venettä ei saa käyttää vesiliikenteessä, mutta unohduksen paikkaaminen ei ole Trafin mukaan vaikeaa.

Vesikulkuneuvorekisteriin kuuluvat runkopituudeltaan vähintään 5,5 metriä pitkät purje- tai moottoriveneet. Vesikulkuneuvot tulee merkitä rekisteriin myös silloin, kun valmistajan ilmoittama moottoriteho on vähintään 15 kilowattia eli yli 20 hevosvoimaa.

Rekisteröintivelvollisuus koskee myös muita koneellisia vesikulkuneuvoja, kuten vesiskoottereita, sekä valtion ja kuntien omistamia vesikulkuneuvoja.

Käytössä, mutta onko rekisterissä?

Jos veneen tietoja ei päivitetty kolmen vuoden siirtymäajan aikana, sen tiedot poistettiin rekisteristä.

Käytännössä maistraatti siirsi tiedot niin sanottuun passiivirekisteriin. Trafille siirtyivät vesikulkuneuvot, jotka olivat maistraatin aktiivisessa rekisterissä 1.8.2014.

– Yhä käytössä, mutta passiivirekisterissä olevat veneet kannattaakin ehdottomasti rekisteröidä nyt, niin selviää kaikista helpoimmalla, vinkkaa yksikönpäällikkö Ville Räisänen.

Trafi vakuuttaa pystyvänsä tarkastamaan passiivirekisteriin päätyneiden veneiden tiedot ja palauttamaan veneet aktiivikäytöön helposti. Ainakin toistaiseksi.

– Uuden veneilykauden alkaessa haluamme myös muistuttaa kaikkia veneilijöitä siitä, että rekisteröimätöntä venettä ei saa käyttää vesiliikenteessä.

Mihin rekisteriä tarvitaan?

Vesikulkuneuvorekisteriä pidetään vesiliikenteen turvallisuuden parantamiseksi ja vesikulkuneuvojen käyttämisestä aiheutuvien haittojen ehkäisemiseksi. Rekisteristä on hyötyä valvonta- ja pelastustoiminnalle, ja sitä käytetään myös vesialueiden käytön suunnitteluun.

Rekisteristä saadaan tietoa Suomessa käytössä olevien veneiden ja muiden vesikulkuneuvojen määrästä ja niiden ominaisuuksista.

Rekisteriä ylläpidetään myös vesikulkuneuvo- ja moottorivarkauksien selvittämisen helpottamiseksi. Sen tietoja voidaan myös hyödyntää tiedottamisessa, jos tietyssä vesikulkuneuvotyypissä on ilmennyt vakavia puutteita.

Tarkista tiedot netistä

Trafin oma asiointi -palvelussa voi helposti tarkistaa, onko oma vene asianmukaisesti rekisterissä, vai ei.

Jos vene ei näy palvelussa, vaikka pitäisi, tulee vene rekisteröidä uudelleen.

Trafin mukaan rekisteröinti kannattaa tehdä nyt, sillä on mahdollista, että jatkossa veneen ja omistajien tietoja ei voi enää tarkistaa vanhasta passiivirekisteristä. Tällöin rekisteristä poistuneita veneitä käsitellään kuten muitakin ensimmäistä kertaa rekisteriin ilmoitettavia veneitä.

– Nyt näyttää siltä, että pahimmassa tapauksessa vanha passiivirekisteri joudutaan ajamaan alas, mikä olisi ikävää niiden veneilijöiden kannalta, jotka joskus myöhemmin tulevaisuudessa haluaisivat ottaa vanhan veneensä jälleen käyttöön. Tutkimme parhaillaan myös muita vaihtoehtoja rekisterin alasajon sijaan ja kerromme  asioiden etenemisestä sitä mukaa, kun asiat varmistuvat, kertoo Räisänen.

Viisi hyvää syytä rekisteröidä

Kun rekisteröit passiivirekisteriin siirtyneen veneesi vanhan rekisterin ollessa käytettävissä:

– Voit säilyttää vanhan rekisteritunnuksesi
– Voit säilyttää jo asennetun moottoritehosi, vaikka se poikkeaisi valmistajan suosituksesta
– Omistushistorian selvittäminen onnistuu tarvittaessa ilman suurempia selvityksiä
– Rekisteritiedosta on hyötyä myös venevarkauksien selvittämisessä ja onnettomuustutkinnassa.
– Veneiden korjausta vaativien tyyppivikojen ilmetessä myös valmistajien takaisinkutsut osaavat perille paremmin.

Lisätietoja: www.trafi.fi/veneily

Lähde: Trafi Kuvituskuva: Moottorin arkisto, Antti Hentinen

Artikkelia on täydennetty 15.3.2017 rekisterin taustatietojen osalta.

Keskustelu