3.2.2016 Liikenne Mopometri, desibelimittari ja tutka – näin poliisi valvoo kaksipyöräisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polisiin valvonnassa kärähtävä kaksipyöräinen on usein laiton äänen tai paranneltujen menohalujen osalta. Kujettajan kunto testataan alkoholin ja huumeiden varalta. Malmin poliisitalon autohallissa moottoripyörän takarengasta sovitetaan kahden metallisen rullan väliin. Kun rengas on asemoitu paikoilleen, on kaasutuksen vuoro. Poliisimoottoripyörän moottori pauhaa, rullat pyörivät ja mopometrin digitaaliselle näytölle piirtyy erittäin valistunut näkemys pyörän nopeudesta. Moottoripyörä palvelee esittelytarkoituksessa hyvin, mutta kuten mopometrin nimestäkin voi päätellä, laitetta käytetään lähinnä mopojen valvontaan. Mopometrin avulla seulotaan nopeasti suurikin mopomäärä. Siirrettävän laitteen antamat tulokset paljastavat pyörän kyvyt tehopenkin tapaan, mutta mopometrin antamien lukemien perusteella ei rangaistuksia jaeta. Mopometrillä "kärähtäneet" kaksipyöräiset otetaan tarkempaan tarkasteluun. Lopullinen nopeus mitataan tutkalla poliisin suorittaman koeajon aikana. Mopometrin ansiosta mopovalvontaa tekevän partion ei tarvitse käyttää aikaa turhiin koeajoihin. Video laitteeen esittelystä löytyy Moottorin Instagramista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jopa kaksi kolmesta laittomia Viritetty mopo ei ole poliisille harvinainen tuttavuus. Noin 10–15 prosenttia mopoista on viritetty, ylikonstaapeli Risto Maksimainen kertoo Poliisi on käytännössä ainoa mopojen kuntoa valvova taho. Katsastus ei ulotu kaksipyöräisiin, ei mopoihin eikä moottoripyöriin. Mopometrin ja tutkan lisäksi poliisi valvoo kaksipyöräisiä muun muassa desibelimittarilla. Meluraja ylittyy yllättävän usein. Ilmiö koskee niin mopoja kuin moottoripyöriä. – Jopa 2/3 kaksipyöräisistä on melun osalta laittomia. Tämä tarkoittaa usein sitä, että putket on vaihdettu tai niitä on modattu. Autojen kohdalla vastaavaa ongelmaa ei ole. Mopolla jopa satasta Yleinen viritetyn mopon nopeus on 60–70 kilometriä tunnissa. Räikeimmät valvonnassa kiinni jääneet viritykset ovat kulkeneet varusteineen lähes satakiloisen polisiimiehen ajamana 100km/h. Kevyempää kuskia sama kulkupeli vie vielä kovempaa. Suurin sallittu rakenteellinen nopeus mopolle on 45 km/h. Osa mopoista saattaa ylittää tuon rajan tehdaskarheinakin. Pieni ylitys ei siis tarkoita automaattisesti omatoimisesti toteutettuja luvattomuuksia. Lähemmässä tarkastelussa virityksen peitteleminen ei onnistu. Viritetyllä ajavat usein pojat – Tytöt ajavat usein moposkootteita, eikä huomautettavaa usein ole. Poikien kohdalla tilanne on toinen. Yhdeksän kymmenestä viritetyllä mopolla ajavista on poikia, Maksimainen toteaa. Kulkupelien ajokunnon lisäksi moporatsiassa valvotaan myös kuljettajien kuntoa. Alkometriin puhaltamisen lisäksi epävarmasti ajava tai muuten päihtyneeltä vaikuttava kuljettaja testataan huumeiden varalta kertakäyttöisellä testerillä. Kahdeksassa minuutissa valmistuva pikatesti tarvitsee vain sipaisun epäillyn suun sisäpuolelta kartoittaakseen kaikki tavanomaisimmat huumeet. Trafin esittämän arvion mukaan joka kolmannessa kuolemaan johtaneessa mopo-onnettomuudessa mopo on ollut viritetty. Trafin laskeman esimerkin mukaan seuraamukset viritetystä moposta ovat: autovero 231 € sakot noin 100 € muutoskustannukset takaisin mopoksi korotettu liikennevakuutusmaksu, jopa yhdeksänkertaisena uudelleen katsastus noin 50 € ajokielto ajokortin lykkääntyminen mahdollinen luottotietojen menetys, jos veroa tai vakuutusmaksua ei makseta. Loppusaldona voi olla yli tonnin lasku. Teksti ja kuvat Antti Hentinen, lähde www.trafi.fi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku