4.3.2017 Liikenne Miehittämättömät ilma-alukset – uusi uhka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa miehittämättömiä ilma-aluksia koskevat säännöt ovat liberaalit ja asettavat vastuun toimijalle eli laitteen käyttäjälle. Viranomaisvalvonta on riskiperusteista. Valvontaa keskitetään niihin, joiden toiminnassa on ollut huomauttamista. Suomessa käytettävät miehittämättömät ilma-alukset painavat yleensä 1 000–2 000 grammaa, mutta alusten koko- ja painohaarukka on laaja, puolesta kilosta aina 30 kiloon. Huhtikuun lopussa 2016 Suomessa oli 522 rekisteröityä RPAS- operaattoria ja ilma-aluksia oli käytössä 729 kappaletta. Suurimmat RPAS –laitteiden käyttäjäryhmät ovat valokuvaajat, mediatalot ja rakennustarkastus. Toistaiseksi RPAS-toiminta Suomessa ollut hyvin turvallista, mutta tulevaisuudessa miehittämättömien ilma-alusten uhkat turvallisuudelle voivat kasvaa. Laitteiden suorituskyvyn kohentuessa riskit lisääntyvät. Samalla laitteiden tunnistamisen ja torjuntakeinojen tarve kasvaa. Tunnistamaton ilma-alus voi olla potentiaalinen uhka. Reaaliaikainen paikkatieto on mitä todennäköisimmin tulevaisuuden vaatimus. Tarkemmista tiedoista kiinnostuneiden iloksi Trafin näkemyksiä miehittämättömästä ilmailusta ja sen kehityksestä Suomessa on koottu Trafin materiaalipankkiin. Droneja ei saa lennättää lentoasemien lähistöllä. Mikä on drone? Drone on kansanomainen ilmaisu, jolla tarkoitetaan kaikkia miehittämättömiä laitteita maalla, merellä ja ilmassa. Lennokki on lentämään tarkoitettu laite, jonka mukana ei ole ohjaajaa ja jota käytetään harraste- tai urheilutarkoitukseen. RPAS (Remotely Piloted Aircraft System): kauko-ohjatun ilma-aluksen käytön kokonaisjärjestelmä, johon sisältyy: kauko-ohjattu ilma-alus, sen kauko-ohjauspaikat, tarvittavat ohjaus- ja seurantayhteydet ja muut erikseen määrätyt käytön edellyttämät järjestelmän osat. Yleensä ammattikäytössä. Dronejen tulo markkinoille on saanut lennokkiharrastajien lukumäärän reippaaseen kasvuun Suomessa. Kaikkien lennokkien ja miehittämättömien ilma-alusten lennättäjien on hyvä kiinnittää erityistä huomiota turvallisuuteen ja yksityisyydensuojaan liittyviin asioihin. Dronet ovat harrastus- tai urheilutarkoituksessa käytettäviä, ilman ohjaajaa ilmassa liikkuvia laitteita. Ne voivat olla joko kauko-ohjattuja tai autonomisia, ns. vapaastilentäviä droneja. Muista nämä! - Droneen on oltava suora näköyhteys ja sen on oltava koko ajan ohjattavissa. - Lähempänä kuin 5 km isosta lentoasemasta lennättäminen ei ole sallittua ilman lennonjohdon lupaa. - Lennätyskorkeuden on oltava alle 150 metriä. - Lentoaseman lähialueella (5 km etäisyydellä kiitoteistä) lennätyskorkeus enintään 50 metriä, suurempi korkeus vain lennonjohdon luvalla. - Dronen lennättäminen ulkosalle kokoontuneen väkijoukon yläpuolella ei ole sallittua. - Lennätykset eivät saa vaarantaa, haitata eikä estää pelastushelikopterin toimintaa. Pienten lentokenttien ja helikopteripaikkojen, esim. Nummela ja Meilahti, läheisyydessä lennättämisessä on oltava erityisen varovainen. Ota huomioon myös mahdolliset paikalliset ohjeet. Lisätietoja: https://trafi.fi/drone https://youtu.be/kx4tpee84Fo https://youtu.be/71OK7msGXTg https://youtu.be/AVnP0hwIM9M Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku