1.2.2015

Lisää turvallisuutta ja elektroniikkaa moottoripyöräilyyn

Katsauksessa MP 15-näyttelyn mielenkiintoisimmat innovaatiot.

MP15-moottoripyöränäyttelyssä messuvieraille esitellään moottoripyöräuutuuksia, joissa on yhä enemmän elektronisia kuljettajan apuvälineitä. Niiden pääasiallinen tehtävä on parantaa ajoturvallisuutta. Myös ajovarustepuolella on esillä monia uusia turvallisuutta parantavia varusteita. MP15-näyttely on avoina Helsingin Messukeskuksessa vielä tänään 1.2.2015.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Schuberth Metropolitan M1 -kypärä

Metropolitan M1-avokypärän vakiovarustukseen kuuluvat pehmusteiden sisään integroidut kuulokkeet ja mikrofoni. Kypärän takaosassa on valmis tilavaraus kommunikaatiojärjestelmän yksikölle, jonka asennus kestää vain viisi sekuntia. Sen jälkeen motoristi voi ajaessaan puhua puhelimeen tai kuunnella sujuvasti navigaattorin opastukset tai musiikkia. Jos samassa seurueessa ajavilla kuljettajilla on myös kommunikaatiojärjestelmät, toimii samalla puheyhteys pyörien välillä. Kypärään valmiiksi integroitu kommunikaatiojärjestelmä on edullisempi vaihtoehto kuin tavallinen kypärä ja siihen erikseen hankittava järjestelmä.

M1-kypärän sisusta on yksiosainen, jolloin sen rakenteissa ei ole ihoa painavia neulottuja saumoja. Sisusta on irrotettavissa yhtenä osana pesua varten. Lisäksi kypärään on tarjolla erivärisiä integroituja aurinkovisiirejä. Alkuperäisten tuuletusritilöiden tilalle on tarjolla eri värivaihtoehtoja.

Hinnat väristä riippuen 399-329 €.

Shark Skwal -kypärä

Skwalin erikoisuus on kypärän kuorirakenteeseen upotettu säädettävä led-valojärjestelmä. Käyttäjä voi valita jatkuvasti palavan tai vilkkuvan valaistuksen, tai vaihtoehtoisesti pitää valot sammutettuna. Led-yksiköt on sijoitettu kypärään niin, että osa niistä näkyy eteenpäin, osa taaksepäin. Motoristin näkyvyyttä ja siten turvallisuutta edistävän valaistuksen väritys on valittu niin, ettei se ole minkään maan tieliikennelainsäädännössä kielletty. Kypärään integroitu valaistusjärjestelmän akku ladataan usb-liittimen kautta. Kahden tunnin latauksella saavutetaan noin 15 tunnin käyttöaika. Valaistusjärjestelmä lisää kypärän painoa vain muutamalla kymmenellä grammalla. Skwalissa on huomioitu erityisesti silmälasien käyttäjät: kypärän sisäpehmusteissa on irrotettavat sankapehmusteet, jotka irrottamalla silmälaseille jää sopiva tila pehmusteisiin.

Hinta 249 €

Leatt STX Road -niskatuki ja Leatt 3DF Airfit -suojaliivi

Offroadkuljettajista jo noin 70 % käyttää erillistä niskatukea. Katumoottoripyöriin niskatuet tekevät vasta tuloaan. Hyväkään kypärä ei estä niskaa vaurioitumasta onnettomuuksissa. Siksi pään retkahdusta estävä niskatuki on yhtä tärkeä suojavaruste motoristille kuin kypärä. Oikean kokoinen ja -mallinen sekä oikein säädetty niskatuki ei haittaa ajoa. Leatt toi ensimmäiset niskatuet markkinoille jo vuonna 2006. Nyt mallistoon kuuluvat erilliset mallit mm. offroadiin, katumotoristille sekä road racingiin.  Leatt STX Roadin hinta 499 €.

Leatt 3DF Airfit -suojaliivin suojat ovat iskusta kovettuvaa 3DF-materiaalia. Normaalitilassa suojat ovat elastisia ja siten istuvampia. Iskun saadessaan materiaali kovettuu jakaen iskuenergian laajemmalle alueelle. Suojaavuustaso on sama kuin parhailla perinteisillä suojamateriaaleilla. Liiviin kuuluu selkäsuojan lisäksi myös rintapanssari. Suojaliivin ansiosta motoristi voi esimerkiksi kaupunkikäytössä pukea suojaliivin päälle tavallisen vapaa-ajan takian, ja siitä huolimatta saavuttaa hyvän suojaustason onnettomuustilanteissa. Hinta 239 €.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maailman vanhin moottoripyörämerkki ja nykyaikainen moottori

Yhdysvaltalainen Indian on maailman vanhin yhä toimiva moottoripyörävalmistaja. Se valmisti ensimmäiset moottoripyörät jo vuonna 1901. Vastapainoksi Indian on kehittänyt täksi kaudeksi esiteltyyn Scout-malliinsa uuden, luokkansa nykyaikaisimman V2-moottorin. Nestejäähdytys, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia ja neljä venttiiliä sylinteriä kohti. 1133 kuutiosenttimetrin iskutilavuudesta on puristettu customluokassa kunnioitettava 100 hevosvoiman huipputeho ja 98 newtonmetrin vääntömomentti.

Mekaaninen  ahdin katumoottoripyörässä

Japanilaisvalmistajat toivat 1980-luvulla kilpaa markkinoille turboahdetut moottoripyörämallinsa. Yhtä nopeasti ne myös katosivat markkinoilta. Niitä pidettiin teknisesti liian monimutkaisina, epäluotettavina ja kalliina. Nyt markkinoille tuleva Kawasaki H2 on pitkän tauon jälkeen ensimmäinen ahtimella varustettu katumoottoripyörä. Pakokaasu- eli turboahtimen sijaan siinä käytetään imupuolelle sijoitettavaa mekaanista ahdinta. Planeettapyörästön välityksellä sen pyörimisnopeus on 9,2-kertainen moottorin pyörintänopeuteen verrattuna. Ahtimen maksimituotto on 200 litraa sekunnissa. Erikoisuudet eivät rajoitus vain ahtimeen. Vaihteistossa on dog-ring siirtomekanismi, jota käytetään yleisesti mm. F1-autoissa sekä MotoGP-moottoripyörissä. Toinen erikoisuus on kolmiorakenteinen teräsputkirunko. Varsinaisena runkona ja kantavana rakenteena Kawasaki H2:ssa toimii moottori, ja putkirunko toimii tavallaan apurunkona pitäen paikallaan emäputken ja takarungon.

Napeilla säädettävä Ducati

Ducatin uuden 1299 Panigale S:n kuljettaja voi ohjaustangon vasemman käden etusormen ja peukalon napeilla säätää kahdeksanasentoista keulimisenestoa ajon aikana. Teoriassa siis kaasun voi kiihdytyksessä kääntää täysille, ja plus-nappia painamalla keula nousee korkeammalle ilmaan, kun taas miinus-napista keulimisen määrä vähenee. Ennen ajoon lähtöä kuljettaja voi valita, haluaako napeilla ajon aikana säätää keulimiseneston vain luistoneston tasoa. Käytännössä 205-hevosvoimaisen Panigalen suorituskyky on sitä luokkaa, että kuljettajan on syytä keskittyä vain pitämään pyörä hallinnassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

KTM 1290 SuperAdventure – Kaatumaton moottoripyörä

KTM:n uuden luksusseikkailupyörän vakiovarusteisiin kuuluu mm. lukkiutumaton kaarre-ABS-jarrujärjestelmä, joka huomioi pyörän kallistuskulman, keskipakoisvoiman, kiertopoikkeaman ja vertikaalisen kallistelun. Neljän tuhannesosasekunnin aikavälein tietokone mittaa ja tarvittaessa rajoittaa jarrutustehoa jotta pyörä säilyttää hallittavuutensa. Vakiovarustukseen kuuluva luistonestojärjestelmä huomioi samat asiat. Teoriassa pyörä ei siis salli virheellistä jarrun tai kaasun käyttöä, joka johtaisi kaatumiseen. Kuljettajan kannattaa muistaa, että viisainkaan tekninen järjestelmä ei muuta fysiikan lakeja, joten täysin kaatumaton ei KTM-uutuuskaan ole.

Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Lauri Ahtiainen & Antti Hentinen

Luetuimmat