16.8.2016 Liikenne Lisää kameravalvontaa ja rangaistuksia – Poliisihallitus haluaa laskea rikesakon puuttumisrajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys vaatii nykyisten kameravalvontatolppien näkyvyyden lisäämistä. Kameratolpan ensisijainen tavoite ei ole toimia sakkoautomaattina vaan saada kuljettajat ajamaan nopeusvalvonta-alueella sallittua turvallista nopeutta. Poliisin Liikenneturvallisuuskeskus ilmoittaa lähettäneensä ylinopeutta kameroihin ajaneille kuljettajille 62 000 kirjettä vuoden 2016 kesäkuussa. Kyseisistä kirjeistä 60 prosenttia on sisältänyt kirjallisen huomautuksen. Loput 40 prosenttia on sisältänyt joko rikesakon- tai rangaistusmääräyksen. Mielipiteitä jyrkästi jakavan kameravalvonnan tuloksiin ei kuitenkaan olla täysin tyytyväisiä. Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys ry:n mukaan Poliisihallitus on esittänyt, että rikesakon puuttumisrajaa laskettaisi nykyisestä 8 km/h:sta 7 km/h:ssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huomautusten sijaan rikesakkoja Käytännössä muutos tarkoittaisi esimerkiksi sietä, että vuosittain noin 40 000 nykyistä huomautusta lähtisi kuljettajille jatkossa rikesakkoina. Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys ry:n mukaan Suomessa on toimintakunnossa noin 930 liikennekameravalvontatolppaa. Näihin tolppiin asennettavia kameroita on hankittu tähän mennessä noin 100 kpl. Poliisi on juuri tehnyt päätöksen siitä, että uusia kameroita hankitaan 60 kpl. Automaattisen liikennevalvonnan lisääntymisen myötä on keskusteltu runsaasti siitä, kuinka paljon automaattinen liikennevalvonta tuottaa tehokkuudellaan rahaa valtion kassaan. Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen mukaan on keskusteltu jopa 1 miljardin tuotosta, jos kaikki nykyiset tolpat varustettaisiin kameroilla. Liikenneturvallisuuden kohentumisesta vastaavaa arviota ei ole toistaiseksi esitetty. Kameravalvonta kaipaa lisää väriä Kameravalvontaan kriittisimmin suhtautuvat näkevät kameratolpat pikemminkin rahantekokoneena kuin liikenneturvallisuutta parantavana teknisenä liikenteenvalvontana. Täysin hyödyttöminä kameroita ei kuitenkaan voine pitää. Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys esittää, että automaattisen liikennevalvonnan tulisi keskittyä vain ja ainoastaan liikenneturvallisuuden parantamiseen eikä tulovirran hankkimiseen valtiolle. Yhdistyksen mukaan kamerat ovat olemassa liikenneturvallisuutta eikä valtion budjetin rahoitusta varten. Yhdistyksen mukaan automaattiseen liikennevalvontaan tarvitaan lisää väriä. "Maamme tiestöllä olevat kameratolpat ovat väritykseltään harmaita ja paikoin kuljettajien on jopa vaikea havaita kameratolppaa ennen kuin hän on lähes sen kohdalla." Huono havaittavuus aiheuttaa muun muassa tarpeettomia äkkijarrutuksia. "Esitämme, että maamme liikennevalvontakameratolpat väritetään näkyvällä värillä tai ne merkitään muuten näkyvällä tavalla esimerkiksi fosforiteipeillä. Olisi myös toivottavaa, että jokaisesta kameratolpasta annettaisiin ennakkovaroitus kuljettajille ennen kameran valvonta-alueelle saapumista." Kameravalvonta paremmin havaittavaksi Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen mukaan nykyiset kameratolpat sijoittuvat liiallisesti suorille tieosuuksille. Niille parempi paikka olisi onnettomuusherkissä tienkohdissa kuten risteyksissä, teiden kapeikoissa ja jyrkissä kaarteissa. Nykyään automaattivalvonnasta kerrotaan kyltittämällä tieosuus, jonka varrella automaattivalvontaa on. Erikseen jokaisesta kameratolpasta ei varoiteta, sillä lainsäädäntö ei moista vaadi. Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys katsoo, että kuljettajille tulisi olla riittävän hyvä mahdollisuus havaita kameratolppa ajoissa ja hidastaa ajonopeutensa sallittuun. Parempi näkyvyys palvelisi yhdistyksen näkemyksen mukaan kameravalvonnan esisijaiseksi tavoitteeksi tarkoitettua liikenneturvallisuuden kohentamista, kun kuljettaja kuljettaja ajaisi nopeusvalvonta-alueella sallittua turvallista nopeutta. Tolppien parempi havaittavuus vähentäisi yhdistyksen näkemyksen mukaan juuri huomautukseen johtavia ylinopeuksia. Lähde: Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys ry, Kuva: Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku